رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ پایان کار به ساختمان‌های جدیدالاحداث فقط در صورت رعایت مباحث زیست محیطی و مدیریت انرژی داده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 11 November 2023

احمدرضا طاهری‌اصل در جمع اصحاب رسانه گفت: شهرداری‌ها موظف‌اند مردم را در زمینه کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها و درج رده انرژی در گواهی پایان کار ساختمان‌های جدیدالاحداث و نصب پلاک گواهی انطباق آن در ورودی ساختمان آگاه کنند.

وی با اشاره به دسته‌بندی ساختمان‌ها بر اساس انرژی و مباحث زیست محیطی اظهار کرد: دستورالعمل اجرایی این بند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه توسط وزرات راه و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزرات نفت و نیرو اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شاخص آلودگی جهانی و منابع و ذخایر مربوطه از نظر کیفیت حدود ۲۴ درصد از کیفیت هوای ما در ساختمان‌ها رقم می‌خورد.

طاهری‌اصل با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد گازهای گلخانه‌ای نیز در ساختمان‌ها تولید می‌شود، افزود:۴۰ درصد از آلودگی آب آشامیدنی،۲۰ درصد از پسماندهای فنی و ۵۰ درصد از آلایندگی هوا که ضرر زننده به لایه ازون است نیز در ساختمان‌ها تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: بر همین اساس ساختمان پایدار در میزان مصرف انرژی نقش بسیار مهمی دارد و باید به آن توجه بیشتری شود زیرا در غیر این صورت موجب کاهش منابع، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و سوخت فسیلی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان پایدار می‌تواند حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از مصرف انرژی،۷۰ درصد از تولید پسماند و ۴۰ درصد از مصرف آب را کاهش دهد.

اهداف «ساختمان سبز» بهبود بهره‌وری انرژی است

طاهری‌اصل گفت: اهداف ایجاد «ساختمان سبز» بهبود بهره‌وری، ایجاد مشاغل سبز در ماهیت اقتصادی و بهبود کیفیت هوای ساختمان، آب ساختمان، افزایش آسایش حرارتی و کاهش آلودگی صوتی و بهبود روحیه در ماهیت آسیب‌های محیط زیستی است.

وی یادآور شد: ساختمان سبز در بُعد سیاسی موجب جلوگیری از تحلیل سوخت‌های تجدیدناپذیر مانند نفت و گازهای طبیعی و افزایش رقابت ملی و کاهش وابستگی می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان بیان داشت: ساختمان سبز در اهداف اجتماعی خود، حفاظت از ساختمان‌های تاریخی، تامین مسکن ارزان قیمت، حمایت از مشتری و گرایش به زیبایی و نیاز روحی انسان را برآورده می‌سازد.

وی افزود:روش‌های ارزیابی و رُتبه‌بندی ساختمان‌ها در اصفهان با استفاده از استانداردهای بین‌المللی و بر اساس مباحث مقررات ملی و مصوبه هیات دولت، سیستم ارزیابی سرو سبز ایران و بر اساس مصوبه شورای اسلامی این شهر است.

طاهری‌اصل گفت: البته احداث ساختمان سبز ۱۳ درصد هزینه مضاعف بدنبال دارد اما این افزایش هزینه موجب رُتبه‌بندی ساختمان سازگار با محیط زیست می شود و در واقع نفع دوجانبه برای خریدار و سازنده دارد.

۴۰ درصد از انرژی شهری در مصارفِ ساختمانی هدر می‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بیش از ۴۰ درصد از انرژِی مصرفی در شهرها برای مصارف ساختمانی صرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد.

وحید مهدویان با اشاره به اینکه در زمینه مصرف انرژی تاکنون مطالعات متعددی انجام گرفته است، افزود: بر همین اساس دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانینی به منظور کاهش هدررفت انرژی تدوین شده است؛ زیرا اگر بحران‌های محیط زیستی و انرژی بدرستی مدیریت نشوند، شهرها به‌ سمت کمبود انرژی و افزایش هزینه‌ها می‌روند.

وی تصریح کرد: طبق قانون، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست به چهار رده تقسیم‌ شده‌اند که تعامل‌هایی را با ارگان‌های ذیربط برای اجرای این قوانین انجام داده‌ایم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بیش از ۲ دهه است که قوانین و مقررات مختلفی در حوزه انرژی و ساختمان تدوین شده است،اما بهره‌وری انرژی در اجرای قوانین ساخت و ساز مورد توجه نبوده است.

وی در ادامه به لوایح مُصوب در زمینه حمایت از ساختمان‌های سازگار با محیط زیست اشاره کرد و گفت: ساختمان‌های پایدار به چهار دسته امتیازهای تشویقی و هزینه‌های پروانه ساخت و تراکم ساختمان‌های سازگار با محیط زیست تقسیم می‌شوند که در ساختمان‌های سازگار با محیط زیست بین۲۰ تا ۴۰ درصد و در ساختمان‌های دوستدار محیط زیست ۱۰ درصد از عوارض پروانه کاهش می‌یابد.

مهدویان با بیان اینکه«دبیرخانه ساختمان پایدار» در اصفهان تشکیل شده است، ادامه داد: این دبیرخانه با همکاری معاونت خدمات شهری، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است که در این دبیرخانه ارزیابی ساختمان‌ها و اعطای مُشوق‌ها تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای فرهنگسازی "ساختمان سبز" در اصفهان فراخوانی برای ساختمان‌های انرژی تجدیدپذیر و سبز از ۱۰ تا ۳۰ آبان در نظر گرفته شده است که طبق آن ساختمان‌هایی با داشتن معیار و شاخص ساختمان سبز می توانند خود را معرفی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از طریق دبیرخانه این فراخوان، شهر اصفهان بعنوان پیشرو در احداث ساختمان پایدار و مدیریت مصرف انرژی؛ تحقیقات لازم را برای تایید این شاخص‌ها انجام می‌دهد و در نهایت ساختمان‌های مُنتخب برای نخستین بار در کشور« نشانی تعالی ساختمان» را دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار