به طور کلی میزان مصرف لیموترش در استان فارس حدود ۴۰هزارتُن است که امسال به گفته متولیان امر ۴۲۰هزارتُن محصول در این استان تولید شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲ 05 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کشور ایران جزو ۱۰ تولید کننده برتر لیموترش در جهان به شمار می‌رود و بر اساس آخرین داده‌های سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران پس از کشورهایی همچون هند، مکزیک، چین، ترکیه، برزیل، آرژانتین، اسپانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی در جایگاه دهم تولید لیموترش قرار دارد.

 

صادرات به ارزش ۷۶۱هزار دلار

اینک بازار صادراتی این محصول باغی نیز پویاست و بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی، در سال ۲۰۲۲ ارزش جهانی صادراتی لیمو و لیمو ترش بیش از ۳.۸۱ میلیارد دلار بوده است.

در حالی که ارزش صادراتی محصول باغی لیمو و لیمو ترش در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳.۸۱ میلیارد دلار بوده، به گفته فائو ایران نیز صادراتی به ارزش ۷۶۱هزار دلار رقم زده و در جایگاه پنجاه و سوم دنیا قرار گرفته است.

وضعیت فارس در تولید و صادرات این محصول

استان فارس هم یکی از استان‌های کشور است که در زمینه تولید لیموترش از جایگاه ویژه‌ای بهره می‌برد و شهرستان‌های مختلف این استان از جمله قیروکارزین، جهرم، داراب، فیروزآباد، کازرون، کوهچنار، جویم و لار از تولید کنندگان لیموترش هستند.

در این شهرستان‌ها عمدتا لیموترش از ارقام محلی، مکزیکن لایم، لیسبون و پرشین تولید و به سایر نقاط کشور و یا حتی برخی از کشورهای دنیا صادر می‌شود.

 

صادرات ۲۰تُن لیموترش جهرم به روسیه

هفتم شهریورماه سال جاری بود که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اعلام کرد ۲۰تُن محصول لیموترش این شهرستان به روسیه صادر شد.

در واقع یکی از عمده محصولات کشاورزی جهرم، لیموترش است که بالغ بر پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان را به خود اختصاص داده و به علت کیفیت بالا و بازار پسندی، جایگاه مناسبی در اوراسیا پیدا کرده است.

امسال هم ۲۰ تن لیموترش رقم پرشین این شهرستان، پس از بازرسی و تأیید سلامت محصول توسط کارشناس مسئول قرنطینه جهاد کشاورزی، از گمرک آستارا به روسیه ارسال شد.

این در حالی بود که در سال ۱۴۰۱ نیز با ارسال ۴۰تُن لیموی لیسبون جهرم به کشور روسیه صادرات این محصول به ۶۰تُن افزایش یافت.

برداشت ۱۰هزار تُن لیموترش از باغات خنج

شهرستان خنج که در ۲۶۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع است، از دیگر شهرستان‌هایی است که پتانسیل بالایی در این بخش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خنج در این باره گفت: برداشت لیموترش که از اوایل مهرماه در این شهرستان آغاز شده به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تاکنون هفت هزارتُن محصول از سطح ۳۰۰هکتار از باغات مرکبات برداشت و به بازار مصرف داخلی عرضه شده است.

علی علی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: انتظار می‌رود تا پایان آبان‌ماه ۱۰هزار تُن لیموترش از باغات خنج برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خنج ادامه داد: در خُنج سه نوع لیمو از جمله لیموی محلی، لیسبون و خارگی وجود دارد که بیشتر این محصولات برای تازه‌خوری و تهیه آب لیمو و رُب در این شهرستان و شهرستان‌های همجوار و مقداری هم برای بسته‌بندی به جهرم عرضه می‌شود چراکه در خنج صنایع بسته بندی وجود ندارد.


علی‌پور اضافه کرد: آب لیموی خنج بیشتر برای تهیه رب لیمو در خنج مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مواد غذایی در بیشتر سبدهای غذایی محلی جای دارد.

وی افزود: در خُنج ۲نوع رب از جمله رب انار و رب لیمو تهیه می‌شود که در دیگر مناطق کمتر دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خنج اعلام کرد: به همین منظور انار تازه و پُر آب قبل از رسیدن چیده می‌شود، دانه انار را جدا کرده وکاملا می جوشانند، سپس آب بدست آمده را با استفاده از پارچه نازک از دانه صاف کرده و با شیره خرما حوشانده تا به رُب انار تبدیل شود؛ رُب لیمو نیز به همین روش با جوشاندن آب لیمو و شیره‌خرما تهیه م‌شود.

 

تولید ۴۲۰ هزارتُنی و مصرف ۴۰هزارتُنی لیموترش در فارس

به طور کلی میزان مصرف لیموترش در استان فارس حدود ۴۰هزارتُن است که امسال به گفته متولیان امر ۴۲۰هزارتُن محصول در این استان تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سطحی بالغ بر ۱۹هزار هکتار از ۶۰هزار هکتار باغ‌های مرکبات این استان به لیموترش اختصاص دارد که ۴۲۰هزارتُن محصول در این باغات تولید شد و با توجه به اینکه سال گذشته شاهد ۳۷۰ هزار تن تولید این محصول در استان بودیم امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱، با افزایش عملکرد روبه رو بودیم.

مجید رضا پاکاری ادامه داد: شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین مهمترین شهرستان‌ها در بحث تولید این محصول هستند؛ البته سایر شهرستان‌های فارس نیز نقش مهمی در تولید انواع لیموترش دارند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای صادرات این محصول گفت: پیش از پرداختن به بحث صادرات فرآوری لیموترش اهمیت بسیاری دارد؛ لیموترش استان فارس از کیفیت مطلوبی برای صادرات بهره می‌برد و عمده صادرات استان در این عرصه با لیموی سنگی و خارگی انجام می‌شود چراکه این نوع لیموها ماندگاری بهتری نسبت به انواع دیگر لیموها دارند اما در حال حاضر یکی از دغدغه‌های فعالان در این عرصه فرآوری این محصول است.

به گفته پاکاری به لحاظ سطح و تولی، لیموتُرش استان فارس رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است و در بخش مرکبات رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

 

تکاپو برای صادرات لیموترش در فارس

با توجه به پتانسیل بالای شهرستان‌های فارس در این عرصه، صادرات این محصول در دستورکار متولیان امر قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس در این خصوص گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا لیموترش فارس را وارد بازارهای صادراتی کنیم؛ در واقع در حال گشودن راهی برای افزایش صادرات این محصول از استان هستیم.

آرش نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته حدود ۱۸ هزار هکتار از باغات استان به لیموترش اختصاص یافت و امسال هم حدود ۱۹ هزار هکتار به این امر اختصاص داده شد، در حال حاضر عمده تولید این محصول در قیروکارزین، جهرم و جویم انجام می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه برنامه‌ریزی لازم برای صادرات لیموترش با جدیت در حال انجام است، گفت: صادرات لیمو به کشور روسیه هم اهمیت بسیاری دارد و برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای تحقق این مهم در حال انجام است؛ امیدواریم با فراهم شدن شرایط صادرات بتوانیم گام‌های مؤثرتری در این مسیر برداریم.

دغدغه باغداران؛ تولید مازاد این محصول

تلاش برای تسریع و توسعه صادرات لیموترش در حالی بود که امسال استان فارس آن طور که باید موفق به وارد کردن این محصول به بازارهای صادراتی نشد.

این در حالی بود که تولید مازاد لیموترش در ماه‌های اخیر موجبات فراهم شدن شرایطی برای قیمت‌شکنی لیموترش و نگرانی کشاورزان را فراهم کرد؛ از این رو بسیاری از کشاورزان که نگران به حداقل رسیدن درآمدشان به دلیل افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها بودند چشم امید به حمایت‌های دولت دوختند.

خرید ۵۰هزارتنی تعاون روستایی از مازاد محصولات کشاورزی

امسال با هدف حمایت از تولیدات بخش کشاورزی و محصولات زراعی و باغی فارس، تعاون روستایی اقدام به خرید بیش از ۵۰ هزار تُن محصول گوجه‌ فرنگی، انگور و لیموی مازاد در مُرداد و شهریور سال جاری کرد.

در حقیقت یکی از اولویت‌های تعاون روستایی استان فارس در چنین شرایطی که کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای برای فروش محصولاتشان روبه رو هستند خرید برخی از محصولات زراعی و باغی به صورت توافقی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس که معتقد است سیاست حمایت از تولید بخش کشاورزی از اولویت‌های سازمان تعاون روستایی بوده در این باره گفت: افزون بر خرید محصولات مازاد کشاورزان، مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح شهر شیراز در اختیار باغداران و کشاورزان استان قرار داده شد تا به طور مستقیم محصولات باغی خود را عرضه کنند، همچنین پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزارتن محصولات مازاد کشاورزان بصورت توافقی خریداری شود.

 

فارس نیازمند اتخاذ تدابیر برای صادرات

بدون شک‌ استان فارس یکی از مهمترین قطب‌های تولید لیموترش در کشور است که سهم قابل توجهی از تولید این محصول را به خود اختصاص داده است؛لیموهایی ناب که به‌رغم کیفیت عالی، همچنان در حسرت احداث صنایع تبدیلی و گشودن درهای صادرات هستند و نیاز است تدابیر اساسی برای تحقق این امر مهم اتخاذ شود تا در سال‌های آینده شاهد شکوفایی اقتصاد فارس با درآمدزایی هر چه بیشتر در این عرصه باشیم.

برچسب ها: تولید ، صادرات ، لیمو ترش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار