مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد؛
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مادران باردار از گروه‌های اولویت‌دار دانشگاه علوم پزشکی در تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲ 22 October 2023

اولویت قرار گرفتن مادران باردار برای واکسیناسیون آنفلوآنزاکیوان خاصی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا در بین مردم شایع است که سرماخوردگی و آنفلوانزا از شایع ترین این بیماری‌ها است.

وی افزود: سرماخوردگی معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ١٠ روز بعد برطرف می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد و بیش از ٢٠٠ نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد و ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است.

وی گفت: آنفلوآنزا نیز بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسي است كه با تب، سردرد، درد عضلاني، تعريق، آبريزش بيني، گلودرد و سرفه تظاهر مي‌کند همچنین ممکن است آب ریزش بینی، بدن درد، یا علائم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود.

این مسئول ادامه داد: بیماری آنفلوآنزا هر ساله همزمان با سایر بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال بروز می‌کند و همه گروه‌های سنی مبتلا می‌شوند اما افراد مسن، کودکان، بیماران زمینه‌ای (قلبی،آسم و..) و مادران باردار در معرض خطر بیشتری هستند.  

به گفته خاصی بیماران ویروس را از طریق سرفه یا عطسه پخش می کنند این قطرات ممکن است از طریق تنفس به ریه ها راه یابند و برای پیشگیری از بیماری بهتر است مردم در فصل سرما از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مورد راه های پیشگیری از بیماری به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا داخل آرنج بپوشانید و پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور بیاندازید.

این مسئول ادامه داد: دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید، به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنید زیرا سبب انتشار آلودگی می شود، اگر دچار عوارض مربوط به آنفلوآنزا هستید تا برطرف شدن علائم بیماری در خانه بمانید.

وی در خصوص درمان دارویی برای درمان آنفلوآنزا ابراز کرد: داروهای تجویز شده به نام داروهای ضد ویروسی می‌توانند آنفلوآنزا را درمان کنند اما اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا بدون نیاز به مصرف این داروها خوب می شوند.

خاصی تأکید کرد: واکسن‌هایی که تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده بر اساس اولویت ها و مطابق دستورالعمل کشوری توزیع شده و اولویت مصرف را پرسنل شاغل در بیمارستان، مراکز بهداشتی درمانی و مادران باردار اعلام کردند و سایر گروه‌های در معرض خطر مانند افراد مسن، بیماران قلبی و آسم می‌توانند واکسن آنفلوانزا را از داروخانه های شهر تهیه کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار