با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی از کارگاه دان کنی و شست و شوی زرشک در روستای شمس آباد بیرجند به نمایندگی از ۱۲ کارگاه دان‌کنی زرشک در خراسان‌جنوبی با اعتبار ۶ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 18 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، با حضور دستیار مردمی سازی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، مدیران موسسه دانشمند بنیاد مستضعفان کشور و جمع دیگری از مسوولان کشوری و استانی از کارگاه دان کنی و شست و شوی زرشک الماس سرخ ایران در روستای شمس آباد بیرجند به نمایندگی از ۱۲ کارگاه دان‌کنی زرشک در استان با اعتبار ۶ میلیارد تومان بهره‌برداری شد.

۱۲ کارگاه دان‌کنی زرشک در شهر و روستا‌های گسک، تخته جان، آنیک، مسک، براندود، اسدیه، دره چرم، قهستان، منند، نوغاب و بیرجند با ظرفیت تولید ۱۲ تن زرشک در روز قرار دارند.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در آیین افتتاح واحد فرآوری الماس سرخ ایران در روستای شمس آباد بیرجند با قدردانی از اتاق تعاون استان برای جسارتی که برای برگزاری جشنواره ملی زرشک به خرج داد گفت: امیدواریم سال آینده صاحبان صنایع و مزارع بزرگ سال پای کار بیایند و این جشنواره با مشارکت آن‌ها برگزار شود.

جعفری با اشاره به این که ۹۸ درصد سطح زیر کشت کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است افزود:تعداد بهره برداران این محصول در استان ۳۸ هزار نفر است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی، گفت: سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی زرشک امضاشد که در طول جشنواره زرشک امسال فاز نخست شهرک تخصصی زرشک در سربیشه، افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۶ تفاهم‌نامه در حوزه فرآوری زرشک با ۴۷۷۰ تن محصول با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۷۱ نفر شروع شد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی، با اشاره به احداث ۲ مجتمع بارگاهی زرشک در افین و زهان زیرکوه، تصریح کرد: نبود بارگاه زرشک یکی از مشکلات زرشک‌کاران بود که با ایجاد مجتمع‌ها، بخشی از مشکلات زرشک‌کاران در این منطقه رفع می‌شود.

به گفته وی برای تسهیل دغدغه دیگر کشاورزان در خصوص بارگاه زرشک مجتمع‌های بارگاهی زرشک واگذار کردیم، اما کشاورزان اعتبار لازم برای ساخت ندارند و زمین‌ها بلااستفاده باقی مانده که از بنیاد علوی درخواست حمایت داریم.

وی سطح زیر کشت محصول زرشک استان را ۲۴ هزار هکتار دانست و افزود: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۴ هزار هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شده است.
به گفته وی از سال گذشته تاکنون دستگاه‌های جدیدی نظیر دان کردن و خشک کردن ساخته شده و در حوزه زنگ جادویی زرشک و طرح‌های پژوهشی با همکاری دانشگاه اقدامات خوبی انجام شد.

اعتبار ۶ میلیاردی ۱۲ کارگاه

حجت‌الاسلام پورمهدوی، مدیر عامل باشگاه پیشرفت نجم الثاقب در خراسان جنوبی هم میزان اعتبار هزینه شده برای افتتاح این تعداد کارگاه را ۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: زرشک موضوع ملی و هویت ملی برای ایران است زمانی که گفته می‌شود ۹۸ درصد زرشک بی دانه در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود این بدان معناست که موضوع فرا استانی است.

وی ادامه داد: همانطوری که در زمان صفویه شاه عباس یک باغی را احداث می‌کند به نام عمارت زرشک در اصفهان که پایتخت ایران بوده است و مهمان خارجی را به این مکان می‌برد نشان دهنده این است که زرشک بایدملی دیده شود.

وی تاکید کرد:گام بعدی توسعه تکنولوژی این محصول است که مغفول مانده و همین سبب شده که در سبد خانوار ایرانی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسد و باید در توسعه تکنولوژی تلاش شود و فرآورده‌های را به دست آوریم

سهم زرشک در سبد خانوار را بالا ببریم

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با این که اقتصاد باید مردم پایه و دانش بنیان شود افزود: پیروزی ما در این مسیر مشروط به این دو صفت است.

به گفته وی امسال طرح جامع زرشک را معرفی خواهیم کرد که در این طرح جامع زرشک یک نقشه راهی وجود دارد که اگر نقشه راه داشته باشیم می‌توانیم نیازسنجی و هدفمند جلو رویم.

وی با تاکید بر این که برای اثر گذاری جدی تمرکز بر روی یک محصول انجام شد تا منابع به هدر نرود افزود: شرکت تعاونی الماس سرخ ایران در روستای شمس آباد با اشتغال روستایی ۱۲۰ نفر فصلی و ۸ نفر اشتعال دائم راه اندازی شده است تا به امروز ۱۰ تن زرشک از کشاورزان خریداری شده است.

حمایت از طرح‌های دانش بنیان

سید مجتبی نصراللهی، مدیر صندوق آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی هم در ادامه عنوان کرد: از هر طرح تولید محور و دانش بنیان و دارای تکنولوژی در راستای حل مشکلات حوزه زرشک و مناطق روستایی و محروم استان خراسان جنوبی حمایت می‌کنیم.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار