استاندار آذربایجان شرقی با وزیر نیرو برای پیگیری طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز نشستی برگزار کرد.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ 15 October 2023

به گزارش تابناک تبریز، عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی امروز شنبه در نشستی با وزیر نیرو در تهران، طرح انتقال آب رودخانه ارس به دشت تبریز و شهرها و روستاهای سر راه را پیگیری کرد. 

این نشست به دنبال پیگیری های نماینده عالی  دولت در استان از وزیر کشور مبنی بر تسریع در اجرای طرح انتقال آب ارس برگزار شد.
 
در این نشست علاوه بر استاندار آذربایجان شرقی، رئیس مجمع نمایندگان و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار و مجری طرح حضور داشتند. 

اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ارس پس از سال ها توقف و رکود در دولت قبل، با پیگیری های مداوم استاندار آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد.

آغاز خط انتقال آب از ارس به تبریز پس از ۱۰ سال

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز مرحله دوم خط انتقال آب از ارس به تبریز، گفت: این طرح که ۱۰ سال است پیگیر آن هستیم در دولت سیزدهم به همت قرارگاه خاتم الانبیا به ثمر نشسته است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات این پروژه گفت: این پروژه با هدف تامین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر در افق ۱۴۲۵، تامین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و شهرک‌های صنعتی، تامین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.

یوسف غفارزاده افزود: پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.بر این اساس این پروژه که پس از انجام مطالعات مختلف و اخذ مجوزهای قانونی برای عملیات اجرایی آماده شده، نیازمند ۴٠۶ میلیون یورو هزینه‌های اجرایی است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی منابع آب در استان مانند امسال در ۵۰ سال گذشته نبود، باید فکری کرد و امیدواریم ان شالله با مدیریت بتوانیم این مشکل را نیز سپری کنیم.

غفارزاده با قدردانی از قرارگاه خاتم الانبیا در همکاری و مشارکت طرح های آبی استان، بیان کرد: این طرح مرحله دوم انتقال آب ارس به تبریز است که ۳۵ کیلومتر در مرحله اول انجام شده و حدود پنج مخزن آب را به ارتفاع ۹۵۰ می رساند. 

 محمد رستمی مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز در این آیین گفت: طرح خط انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه شامل 110 کیلومتر خط انتقال، 3 ایستگاه پمپاژ، 1 تصفیه‌خانه، 11 مخزن و همچنین توسعه آبگیر موجود است.

وی در خصوص اهداف این طرح افزود: تأمین نیاز آب شرب و بهداشتی کلانشهر تبریـز و سـایر شـهرها و روسـتاها در طول مسیر خط لوله، تأمین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس و سایر صنایع و شهرک‌های صنعتی، تأمین حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه و نیز تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوزه دریاچه ارومیه از اهداف این طرح است.

رستمی درباره دیگر پروژه‌های آبرسانی در استان آذربایجان شرقی گفت: هم‌اکنون هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در حال اجرای پروژه‌های سد پیغام‌چای در شهر کلیبر و خط لوله دوم آبرسانی به شهر تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انتقال آب کشور است که این پروژه به موازات خط اول آبرسانی تبریز و به عنوان پشتیبان خط لوله و پدافندغیرعامل با ظرفیت 5 مترمکعب برثانیه احداث شده است و از سرچشمه سد شهید کاظمی بوکان و آبگیر بند انحرافی نوروزلو آغاز می‌شود و پس از گذر از شهر تبریز تا باسمنج و شبستر ادامه می‌یابد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: این هلدینگ ظرفیت و آمادگی لازم را برای اجرای سایر پروژه‌ها در حوزه آب، برق، کشاورزی و محیط زیست را در شمال غرب کشور داراست.

پایان پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :