یادداشت: فاطمه سالاری سردری
کد خبر: ۱۱۳۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ 14 October 2023

به گزارش تابناک هرمزگان فاطمه سالاری در یادداشتی نوشت: ورزش به عنوان پدیده اجتماعی و فرهنگی نقش اساسی و بنیادی در زندگی امروز دارد. ورزش رمز سلامت، تندرستی و پویایی است و توسعه آن، ارتقای سلامت عمومی و افزایش روحیه و نشاط اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

ورزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان تأمین شادابی و سلامتی جسم و روح و نیز شاخص اصلی اجتماعی و فرهنگی در زندگی امروز نقشی اساسی و بنیادی دارد و برهمین اساس نه تنها یک روز، بلکه تمام روزها و ساعات زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

تربیت‌بدنی در لغت به‌معنای پرورش بدن به کمک ورزش‌های مختلف است و اگر مجموعه این فعالیت‌ها متناسب با ویژگی‌های سنی انجام شود، فرد را برای یادگیری مهارت‌های مختلف ورزشی آماده می‌کند. حفظ سلامت، تعمیم بهداشت، رشد قوای جسمانی، کسب شادابی و نشاط، میل به موفقیت در وظایف حرفه‌ای و شغلی از اهداف مهم تربیت بدنی محسوب می‌شود

روز ۲۶ مهر ماه از سال ۱۳۸۳ تا کنون به عنوان روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است تا مردم بیشتر با ورزش و فواید آن آشنا شوند.

هر ساله از بیست و ششم مهر ماه تا دوم آبان نیز به نام هفته تربیت بدنی نام گذاری شده است؛ و تلاش می‌شود تا در این هفته برنامه‌ها و رویدادهای مفیدی در زمینه ورزش و سلامت جامعه برگزار شود

اهمیت ورزش

ورزش علاوه بر اینکه باعث سلامت جسم می‌شود، بر روح و روان فرد نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. یکی از این نتایج مفید افزایش اعتماد به نفس در ورزشکاران است. ورزش فواید زیادی در سلامت جسمی و روحی دارد. ورزش دارویی است سالم و بدون عارضه برای خستگی مفرط.


معلولیت و ورزش
معلولیت، باعث تضعیف ماهیچه ها، کاهش توانایی و استقامت بدن، کندی حرکت و اختلال در هماهنگی کار اندام های مختلف فرد می شود. افسردگی و سرخوردگی در زندگی فردی و اجتماعی، از آسیب های شایع معلولیت به شمار می‌آید. حال با این توضیح، می توان نقش ورزش را در کم کردن این آسیب ها در فرد معلول تشخیص داد. ورزش، عاملی است که قادر به تأمین سلامت جسمی و روانی فرد معلول است.


امروزه شاهد حضور گسترده افراد جانباز و معلول در مسابقات و رویدادهای گوناگون ورزشی، از جمله رویداد مهم ورزشی معلولان، یعنی پارالمپیک هستیم. برخی از مسابقات که براساس قوانین و مقررات خاص برای معلولان انجام می گیرد، عبارت است از: دو و میدانی، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و ایستاده، دوچرخه سواری، شمشیر بازی، گُلبال، جودو، شنا، فوتبال هفت نفره، تیراندازی با تپانچه، تیراندازی با کمان، تنیس روی میز و وزنه برداری.

کشور ایران تا کنون در رشته‌های تیراندازی با کمان، تیراندازی، وزنه‌برداری و دو و میدانی و والیبال نشسته موفق به کسب مدال‌ها و قهرمانی‌هایی در بازی‌های پارالمپیک شده‌است.

برچسب ها: فاطمه سالاری ، ورزش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار