استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان غربی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با تشکیل جهاد سازندگی در اوایل انقلاب، نگاه ویژه خود به روستا و عشایر را نشان داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳ 07 October 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان امروز در جلسه روز ملی روستا و عشایر با تاکید بر جبران عقب افتادگی‌ها در مناطق روستایی و عشایری، افزود: اولویت دولت سیزدهم تمرکز بر آبادانی و پیشرفت روستا‌ها با تامین امکانات و زیرساخت‌ها در این مناطق است.

وی همچنین با اعلام اینکه برکات و خدمات انقلاب اسلامی در روستا‌ها مشهود است، خاطرنشان کرد: امروز تمامی روستا‌های سطح کشور تحت پوشش مراکز بهداشتی قرار گرفته و در حوزه‌های ساخت مدرسه و جاده و آب و برق رسانی، شاهد تحولات کم نظیری هستیم.

استاندار آذربایجان غربی به نهضت بزرگ گازرسانی به روستاها، مناطق مرزی و صعب العبور نیز اشاره کرده و افزود: تا پایان سال آینده تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به کاهش جمعیت روستایی کشور، اضافه کرد: علیرغم ارائه تمامی خدمات در حوزه‌های مختلف، با افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهرها، شاهد گسترش حاشیه نشینی در شهر‌ها بوده ایم و بخشی از جمعیت مولد روستایی به مناطق کم برخوردار شهری انتقال یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای طرح هادی قدم‌های بزرگی در مسیر توسعه روستا‌ها برداشته شده، افزود: بیکاری، کاهش درآمد و کمبود مسکن از عوامل اصلی افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها بوده و جبران کاستی‌ها در این چند حوزه از اولویت‌های دولت سیزدهم برای اجرای طرح مهاجرت معکوس به روستا‌ها می‌باشد.

استاندار آذربایجان غربی به کم بودن درآمد سرانه در روستا‌ها نیز اشاره کرده و یادآور شد: خام فروشی محصولات از عوامل اصلی کاهش درآمد کشاورزان بوده و باید حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید در روستا‌ها شناسایی شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام در روستاها، اظهار داشت: اولویت‌های توسعه مناطق مختلف استان و روستا‌ها شناسایی شده و رفع تبعیض، توسعه متوازن، عدالت در توزیع امکانات و زیرساخت‌ها و توجه به مناطق کم برخوردار، رویکرد دولت سیزدهم می‌باشد.

وی در ادامه از بهبود شاخص‌های توسعه در سطح استان خبر داده و افزود: در واگذاری زمین هیچگونه محدودیتی وجود نداشته و زمین ارزان قیمت و با کیفیت در روستا‌ها در اختیار جوانان برای تهیه مسکن و توسعه کسب و کار قرار می‌گیرد.

استاندار آذربایجان غربی به آماده سازی زیرساخت‌ها برای فرآوری محصولات کشاورزی نیز تاکید کرده و بیان داشت: در دولت سیزدهم ۵۴ واحد فرآوری محصولات در استان راه اندازی شده و بی شک با شناسایی و مدیریت فرآوری محصولات اختصاصی هر منطقه، ارزش افزوده بیشتر به اهالی آن روستا رسیده و شاهد افزایش درآمد سرانه و رونق اشتغالزایی خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در آذربایجان غربی، تصریح کرد: سرمایه گذاری‌ها در حوزه روستایی در راستای برندسازی و حمایت از مزایای منطقه بوده و متناسب با ظرفیت هر روستا، برنامه توسعه آن روستا تدوین شود.

استاندار آذربایجان غربی در پایان، کشت محصولات گلخانه‌ای و کم آب بر را از سیاست‌های دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه معرفی کرده و افزود: کشت‌های جایگزین و کاشت محصولات کم آب بر، چون گردو و پسته، در کنار احیای دریاچه ارومیه، افزایش درآمد مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار