بسیاری از افراد تصور می‌کنند تعریق‌های بیش از حد در طول روز کاملا طبیعی بوده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. اما اینطور نیست و عرق کردن بیش از حد ریشه در کمبود برخی ویتامین‌ها دارد.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 04 October 2023

افرادی که حتی با وجود دوش گرفتن منظم و روزانه باز هم با مشکل تعریق درگیر هستند، باید به مصرف برخی ویتامین‌ها بپردازند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوال «کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود» هستید، ما در این مقاله تمام ویتامین‌های تاثیرگذار روی این عارضه را بررسی خواهیم کرد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تعریق‌های بیش از حد در طول روز کاملا طبیعی بوده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. اما اینطور نیست و عرق کردن بیش از حد ریشه در کمبود برخی ویتامین‌ها دارد.

زمانی که بدن شما با کمبود این ویتامین‌های مهم و حیاتی مواجه شود، کارکرد غددهای پوستی مختل می‌شود. به دنباله این اختلال در فعالیت سلول‌های پوستی، تعریق در برخی از نقاط بدن بیشتر از مقدار طبیعی می‌شود.

فقدان ویتامین‌های گروه ب؛ یکی از دلایل تعریق بدن

ویتامین های گروه B به تنظیم هورمون‌ها و کنترل سطح استرس بدن کمک می‌کنند. زمانی که مقدار ویتامین‌های ب در بدن کاهش یابد، فرد نمی‌تواند عصبانیت‌ها و استرس‌های خود را کنترل کند. علاوه‌بر این اثر افکار منفی روی او افزایش می‌یابد و خلق و خوی او در ثانیه تغییر می‌کند. زمانی که بدن در کنترل استرس ناتوان باشد، حرارت بدن بالا می‌رود و فرد با احساس دستپاچگی مواجه می‌شود که به دنبال آن بدن عرق می‌کند. زمانی که انسان تحت استرس قرار باشد، بدن با ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین به مغز دستور می‌دهد که استرس را کنترل کند.

ویتامین‌های ب نیز با تولید کورتیزول در بدن، مانع ایجاد استرس و افزایش آن می‌شوند. باتوجه‌ به اهمیت ویتامین ب برای بدن، یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای سوال « کمبود کدام ویتامین باعث عرق بدن میشود » ویتامین ب است. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک متخصص، نسبت به مصرف ویتامین ب اقدام کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد می‌شود؟ ویتامین سی

ویتامین‌سی یکی از بهترین آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه‌بر این، به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند و برای داشتن پوست و موی سالم ضروری است. زمانی که سطح ویتامین سی در بدن کاهش یابد، کلاژن کافی برای تکثیر سلول‌های پوستی وجود ندارد. همین امر باعث می‌شود تا سطح پوست پر از سلول‌هایی شود که دائما در حال تعریق هستند. کمبود ویتامین سی نه تنها یکی از پاسخ‌های سوال «کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست میشود» بلکه مصرف آن اهمیت بسیاری برای بدن شما دارد.

برای درمان کمبود ویتامین سی، پیشنهاد می‌کنیم مصرف فلفل، آویشن، اسفناج، کیوی، پرتقال و سیب را در برنامه غذایی خود داشته باشید. افرادی که با کمبود شدید ویتامین سی مواجه هستند، باید با تشخیص پزشک دوز مشخصی از این ویتامین را به‌صورت روزانه مصرف کنند. ناگفته نماند آمپول ویتامین سی نیز وجود دارد که برای مصرف آن باید حتما نسخه پزشکی داشته باشید. باتوجه‌به مزایای ویتامین سی برای بدن، تعجبی ندارد که این ویتامین در ترکیب‌های بهترین قرص جوشان مولتی ویتامین نیز دیده شود.

بررسی ارتباط ویتامین دی با عرق کردن بدن و دست‌ها

ویتامین دی که از طریق آفتاب جذب بدن می‌شود، یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت استخوان‌ها و وضعیت کلی سیستم ایمنی است. در پاسخ به سوال «کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست میشود» پزشکان می‌گویند تعریق بیش از حد ارتباط مستقیم با کمبود ویتامین دی دارد. افرادی که با تعریق بیش از حد، کمر درد و سردردهای ناگهانی مواجه هستند، کمبود ویتامین دی دارند. برای جذب ویتامین دی، پیشنهاد می‌شود به‌صورت روزانه ۲۰ دقیقه زیر نور ملایم آفتاب بنشینید تا این ویتامین جذب بدن شما شود.

ناگفته نماند ویتامین دی علاوه‌بر این که یکی از اصلی‌ترین دلایل عرق کردن دست‌ها و اطراف سر است، به جذب کلسیم نیز کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید از پس مشورت با پزشک متخصص، به مصرف ویتامین دی در دوز مشخص بپردازید و شاهد کاهش میزان تعریق باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث عرق بدن می‌شود؟ منیزیم

زمانی که بدن بیش از حد عرق می‌کند، الکترولیت‌های بسیاری همراه با عرق از بدن خارج می‌شوند. الکترولیت‌ها یا همان مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم برای فعالیت سلول‌های عصبی پوست ضروری هستند و بدن کمبود آن‌ها را با تعریق بیش از حد نشان می‌دهد. اگر الکترولیت‌هایی مانند سدیم، کلسیم و به‌ویژه منیزیم دوباره تامین نشوند، باعث بروز آسیب به سلول‌های عصب خواهد شد.

در زمان کمبود کلسیم، عصب‌های پوستی توانایی خود را برای کنترل یا باز و بسته کردن منافذ پوست بدن از دست می‌دهند. افرادی که با تشخیص پزشک بر اثر کمبود کلسیم دچار تعریق بیش از حد شده‌اند، باید مصرف کلسیم را در برنامه غذایی خود داشته باشند. این ماده معدنی در لبنیات به‌وفور یافت می‌شود و شما باید مصرف شیر، کره و دوغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید. علاوه‌بر این می‌توانید با تجویز پزشک و در دوز مشخص، قرص کلسیم مصرف کنید.

وجود سدیم کافی، مانع عرق کردن خواهد شد

زمانی که بدن فرد بیش از حد عرق کند، برخی از مواد معدنی مهم مانند سدیم از بدن خارج می‌شوند. هرچه میزان تعریق بیشتر باشد، بدن با کمبود مواد معدنی بیشتری مواجه می‌شود که خود یکی از دلایل تعریق بیش از حد است. به‌نوعی یک چرخه نابودکننده شکل می‌گیرد که فقط و فقط برای پوست شما ضرر دارد. در پاسخ به سوال « کمبود کدام ویتامین باعث عرق میشود » باید گفت سدیم یک ویتامین نیست، اما کمبود آن باعث عرق کردن بیش از حد خواهد شد. علاوه‌بر این، کمبود سدیم بیماری هیپوناترمی را به همراه دارد.

هیپوناترمی یا کم‌سُدیمی خون، کاهش میزان یون سدیم در خون است. سدیم به‌عنوان یک الکترولیت و به تنظیم میزان آب در داخل و خارج سلول‌ها کمک شایانی می‌کند. البته کمبود سدیم شایع نیست و این بیماری باید با انجام آزمایشات و تشخیص پزشک درمان شود. برای درمان آن نیز پزشک متخصص باتوجه‌به دوز موردنیاز فرد، مقدار مشخصی محلول سدیم IV تجویز خواهد شد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار