مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: روند بارش‌های پاییزی استان از دهه سوم مهر اما بارش‌های موثر از دهه اول آبان سالجاری آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 27 September 2023

حمیدرضا خورشیدی افزود: بارش‌های پاییز و زمستان امسال بالاتر از حد نرمال خواهد بود و احتمال وقوع بارش‌های سنگین، رگباری و سیلابی وجود دارد که اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم در پیش بینی‌های چند روز قبل از آن ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط سامانه‌های بارشی در پاییز امسال نسبت به سال گذشته بهتر است اما همچنان با مشکل خشکسالی و آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان مواجه خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی اصفهان خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید آمادگی لازم را برای انجام اقدامات موثر داشته باشند تا از غافلگیری و بروز خسارت جانی و مالی در استان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بارش استان در سال زراعی(آبی) ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ نسبت به سال آبی قبل از آن ۲۴ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: میانگین بارش در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ در استان برابر ۱۴۲.۵ میلی متر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش( ۸/۸ میلی متر) داشته است.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

خورشیدی یادآور شد: شهرستان‌های دهاقان و لنجان در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱، بیشترین درصد افزایش بارش و کاشان بیشترین درصد کاهش بارش را داشته‌اند.

وی بیان کرد: سرچشمه‌ها و منابع آبی استان در سه سال اخیر بارش‌های کمتر از نرمال را دریافت کردند بارش های امسال، کمبود بارش های سال های را جبران نخواهد کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: بدلیل کمبود و کاهش بارش در پنج سال اخیر در نیمه شرقی و شمال استان با پدیده گرد و غبار در این مناطق مواجه خواهیم بود که به مناطق مرکزی استان هم کشیده خواهد شد.

وی با اشاره به انواع پیش بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت گفت: میزان و درصد صحت پیش بینی‌های کوتاه مدت بیشتر است اما حدود ۶۵ درصد از پیش بینی‌های ماهانه و فصلی صحت دارد و پیش بینی‌های بلندمدت هم نوعی سناریو محسوب می‌شود و تحقق یا عدم تحقق آنها در صورت انجام یکسری اقدامات و اتخاذ تدابیر در دهه آینده یا بیشتر انجام خواهد شد.

خورشیدی با بیان اینکه مقادیر شاخص خشکسالی استان در ۱۰ سال اخیر منفی بوده که نشانه وجود خشکسالی در منابع آبی است، افزود: همچنین استان اصفهان با تنش کشاورزی بالایی در دشت زاینده‌رود و دشت گلپایگان مواجه است.

وی گفت: تخصیص بودجه‌های هواشناسی استان در ۲ سال اخیر رشد خوبی داشته که نمود آن در فعالیت های معاونت فنی این اداره کل و بهبود و افزایش ایستگاه‌های باران سنجی و اقلیم شناسی پدیدار شده است.

مدیرکل هواشناسی اصفهان ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های اقلیم شناسی استان از چهار ایستگاه به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است که موید تزریق بودجه‌های خوب ملی و استانی در راستای توسعه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ایستگاه‌های باران سنجی خودکار استان از ۲ ایستگاه به ۱۱ ایستگاه افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، توسعه ایستگاه‌های هواشناسی درواقع به مثابه توسعه زیرساخت‌های استان است.

خورشیدی گفت: رویکرد خوبی در دولت سیزدهم در زمینه تزریق بودجه‌های خوب و حذف اوراق مشارکت برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار