گروه جهادی یاوران مهارت جنوب کرمان در مناطق محروم جنوب استان خدمات تعمیر رایگان لوازم خانگی افراد بی‌بضاعت را انجام می‌دهد و علاوه بر آن در مواقعی که سیل و زلزله در مناطق مختلف کشور رخ دهد آستین همت بالازده و خود را برای کمک می‌رسانند و در کربلا نیز پشتوانه بزرگی برای مواکب اربعینی هستند.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸ 11 September 2023

به گزارش تابناک کرمان؛ گروه‌های جهادی در سطح کشور و استان کرمان در زمینه‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم کشور و استان کرمان هستند و یکی از این گروه‌های جهادی، گروه جهادی یاوران مهارت جنوب استان کرمان است که در خصوص فعالیت‌های این گروه با رضا یعقوبی ساردو مسؤول این گروه جهادی به گفتگو پرداختم.

وی اظهار داشت: سال ۹۳ مسؤول اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان کهنوج شدم و دیدم اوضاع آن مناطق از لحاظ کار‌های فنی و تعمیراتی خوب نیست و این اولین جرقه را در ذهن من زد که برای کمک به مردم این مناطق یک گروه جهادی در این زمینه تاسیس کنم.



اولین گروه جهادی ثبت شده سازمان فنی و حرفه‌ای کشور هستیم

وی افزود: سال ۱۳۹۴ با کمک همکاران خود در اداره فنی و حرفه‌ای و دو نفر از اصناف جیرفت گروه جهادی یاوران مهارت جنوب کرمان را تأسیس کردیم.

یعقوبی ساردو اضافه کرد: توانستیم گروه جهادی یاوران مهارت جنوب را به‌صورت رسمی در سامانه اطلس گروه‌های جهادی کشور به ثبت برسانیم و کد فعالیت کسب کردیم.

مسؤول گروه جهادی ادامه داد: ما تنها گروه جهادی فنی و تاسیساتی رسمی ثبت شده و کد دار سازمانی فنی و حرفه‌ای کشور هستیم و فعالیت ما بیشتر در مناطق روستایی و محروم جنوب استان است و با سفر به این مناطق لوازم خانگی مانند انواع کولر، بخاری، گاز، یخچال و ... افراد بی‌بضاعت این مناطق را به‌صورت رایگان تعمیر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل تاسیس گروه جهادی این بود که متوجه شدم، اگر یک یخچال در مناطق روستایی جنوب استان خراب می‌شود و فرد بخواهد آن را به مرکز یکی از شهرستان برای تعمیر بیاورد می‌بایست هزینه زیادی برای حمل و نقل آن وسیله پرداخت کند، در صورتی که شاید با تعویض و یا تعمیر یک قطعه ۱۰۰ هزار تومانی مشکل یخچال و یا کولر فرد رفع شود، اما به‌دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه حمل و نقل آن وسیله، آن را در یک گوشه خانه رها می‌کند.

یعقوبی ساردو تصریح کرد: در سیل امیدیه خوزستان با گروه جهادی یاوران مهارت به این مناطق رفتیم و وسایل برقی سیل‌زدگان را از زیر آب خارج و آن‌ها را شستشو و بعد تعمیر کردیم و تحویل خانواده‌های این مناطق دادیم و همچنین ایمن‌سازی برق و جوشکاری هم از دیگر کار‌هایی بود که در این منطقه انجام دادیم.



حضور در سیل زرآباد کنارک و احیاء ۲۰ حلقه چاه آب کشاورزی

یعقوبی ساردو افزود: در سیل زرآباد کنارک هم به‌مدت دو هفته در این منطقه حضور داشتیم و توانستیم حدود ۲۰ حلقه چاه آب کشاورزی را احیا کنیم و همچنین تابلو‌هایی برقی که بر اثر سیل زیر آب رفته بودند را از آب خارج و آن‌ها را تعمیر کردیم و تحویل دادیم.

مسؤول گروه جهادی یاوران مهارت جنوب استان کرمان بیان داشت: در سال‌های اخیر در سیل جازموریان هم گروه جهادی ما حضور داشت و در روستا‌های سیل‌زده این مناطق به مردم خدمت کردیم.

تعمیر بالغ بر ۳۰۰ کولر گازی و یخچال در قرارگاه نوروزی

وی تصریح کرد: در سال جاری با حمایت بنیاد علوی در قرارگاه نوروزی شهرستان قلعه گنج حضور یافتیم و در روستا‌های اطراف این شهرستان بالغ بر ۳۰۰ کولر‌گازی، یخچال و گاز و ... را به‌صورت رایگان تعمیر کردیم.

یعقوبی ساردو با تعریف یک خاطره از حضور در قرارگاه نوروزی قلعه‌گنج اظهار داشت: در قرارگاه نوروزی سال جاری در شهرستان قلعه‌گنج حضور یافتیم؛ یک پیرزن روستایی یک کولر برای تعمیر پیش ما آورد ما آن را روشن کردیم، دیدیم پر از گردوخاک است، از او پرسیدم مادر؛ این کولر را چند وقته روشن نکردید؟ جواب داد؛ دو سال است روشن نشده. زمانی که علت آن را پرسیدم، گفت دو سال پیش کولر را بردم قلعه‌گنج تعمیرکار گفت موتور کولر سوخته و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌اش است، من پول نداشتم تعمیر کنم گذاشتم گوشه خانه، اما بچه‌های گروه ما با تعویض یک خازن ۱۸۰ هزار تومانی کولر این پیرزن را تعمیر کردند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی این کولر را تحویل دادیم این مادر خیلی برایمان دعا کرد و این بهترین دستمزدی است که ما می‌گیریم و تمام خستگی ما رفع می‌شود.



کمبود نیروی ماهر در روستا‌های جنوب استان

مسؤول گروه جهادی یاوران مهارت جنوب استان کرمان افزود: نیروی ماهر مجرب در مناطق روستایی جنوب استان وجود ندارد و به همین دلیل مردم این مناطق با مشکل مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در عید فطر امسال به‌مدت ۵ روز به بخش هودیان دلگان سیستان و بلوچستان برای کمک به مردم محروم این منطقه سفر کردیم و در این منطقه حدود ۳۷۰ لوازم خانگی از جمله کولر و یخچال را تعمیر کردیم و در اختیار مردم این مناطق قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بعد از گذشت یک ماه در حال بازگشت از سفر اربعین هستیم، گفت: سه سالی است که در زمان اربعین با گروه جهادی خود با تمام تجهیزات و امکانات برای کمک به موکب‌داران به کربلا سفر می‌کنیم و در طول راه اگر موکب‌داران دچار مشکل باشند مشکل آن‌ها را رفع می‌کنیم.



خدمات گروه جهادی یاوران مهارت در کربلای معلی

یعقوبی ساردو بیان کرد: حال و هوای کربلا و اربعین قابل وصف نیست و اکنون بعد از یک ماه داریم به خانه‌های خود باز می‌گردیم و بسیار ناراحت هستیم.

مسؤول موکب یاوران مهارت جنوب استان کرمان افزود: ما در کربلا در موکب شهداء سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مستقر شدیم. در آنجا کار‌های ابتدایی از جمله ایجاد داربست تا تعمیرات اسپیلت، یخچال، کولر، تعمیر چرخ خیاطی و ویلچر و ... را انجام می‌دادیم.

مسؤول گروه جهادی یاوران مهارت جنوب استان کرمان افزود: در اربعین امسال یکی از موکب‌های استان هرمزگان سردخانه بزرگ با خود برای نگهداری موادغذایی آورده بود، این سردخانه خراب شد و توسط بچه‌های گروه ما تعمیر و از خراب شدن مواد غذایی زیادی جلوگیری شد.

وی عنوان کرد: چند ژنراتور مولد برق در کربلا خراب شده بودند که توسط گروه ما تعمیر شد و همچنین نزدیک به ۶۰ کالسکه و ویلچر زائران را تعمیر کردیم.

یعقوبی ساردو با بیان این مطلب که بیشتر کار‌های گروه ما فنی و مهارتی است، اضافه کرد: در اربعین امسال برای چندین موکب در کربلا کار‌های عمرانی، نصب لباس‌شویی و کار‌های فنی و مهارتی و ... را انجام دادیم.

وی به بیان خاطرات اربعین نیز پرداخت و گفت: در کنار موکب ما یک موکب بسیار کوچک توسط یک پیرزن تنهای عراقی راه‌اندازی شده بود، یک روز این خانم آمد کنار موکب و شروع به صحبت کرد، اما ما عربی نمی‌دانستیم و متوجه حرف‌های او نمی‌شدیم، آمد و ما را برد داخل موکب و با اشاره فهمیدیم که کولرش خراب است و آن را تعمیر کردیم و برق موکب هم مشکل داشت از موتور برق موکب خودمان برق موکبش را درست کردیم و زمانی کارمان تمام شد این پیرزن چنان خوشحال شده و برایمان دعا می‌کرد و این بهترین دستمزدمان بود.

یعقوبی ساردو به بیان یک خاطره دیگر از اربعین پرداخت و گفت: یک روز یک پیر زن ایرانی به همراه با یک نوجوان به‌صورت ناراحت و نا امید وارد موکب ما شدند، زیرا بلبرینگ ویلچر این پیرزن شکسته شده بود و او قادر به راه رفتن نبود و پسرش با ناراحتی می‌گفت پول نداریم یک ویلچر اجاره کنیم، ما هم بلبرینگ نداشتیم و بچه‌ها با لوله آب بلبرینگ ویلچر پیرزن را درست کردند.

وی با بیان این مطلب که از سال گذشته با مواکب رضا مشهد ارتباط برقرار کرده‌ایم، گفت: امسال هم مانند سال گذشته از سوی ستاد مرکزی مواکب رضا مشهد برای وفات پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) دعوت شدیم تا به مواکب مستقر در مشهد خدمات ارائه کنیم.

مسؤول موکب یاوران مهارت جنوب استان کرمان بیان داشت: سال گذشته با حضور در مشهد در زمان وفات پیامبر (ص) و شهادت امام رضا (ع) توانستیم مشکلات حدود ۴۰ موکب را برطرف کنیم.

کمبود قطعات و مواد مصرفی در گروه جهادی یاوران مهارت

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات عمده ما کمبود قطعات و مواد مصرفی است و از خیران درخواست داریم تا در زمینه خرید قطعات به ما کمک کنند.

یعقوبی ساردو تصریح کرد: ما قطعات مورد نیاز خود را برای تعمیر وسایل خانگی و ... به صورت عام‌المنفعه از قطعه فروشان جیرفت تهیه می‌کنیم و خیری در این زمینه وجود ندارد که این قطعات را خریداری و در اختیار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: به‌دلیل وجود شغل‌های کاذب فرد حاضر نیست به مدت سه الی چهار ماه آموزش‌های مهارتی ببیند تا در روستا‌ها و بخش‌ها کار تعمیر پخچال، کولر، پنکه، اجاق گاز و دیگر وسایل را انجام دهد.



یعقوبی ساردو تاکید کرد: سال گذشته تنها گروه جهادی فداییان عدالت در شهرستان رودبار مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای گروه جهادی ما قطعات خریداری کرد و توانستیم با این قطعات ۴۰ میلیون تومان خدمات به مردم محروم مناطق روستایی جنوب ارائه کنیم.

وی عنوان کرد: امسال بنیاد علوی قلعه‌گنج ۵۰ میلیون تومان به گروه جهادی ما اهدا کرد و ما هم تا کنون نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان خدمات فنی به مردم ارائه کرده‌ایم.

امیدواریم حمایت‌های بیشتری از سوی مسؤولان استان کرمان و خیران از گروه‌های جهادی به ویژه گروه جهادی یاوران مهارت جنوب استان انجام شود تا بتوانند به مردم محروم جنوب استان خدمات بیشتری ارائه دهند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار