لزوم پاسخگویی مسئولین به یک سوال جدی
تامین کننده امنیت یک چرخه مشخص از عناصر از جمله مسئولین با مسئولیت‌های مشخص دارد بنابراین اگر یک واحد از این چرخه به میزان لازم و کافی نتواند وظیفه خود را انجام دهد، عملا عنصر ناامن کننده وارد یک دور باطل برخورد بدون اثرگذاری می‌شود و راه خود را می‌رود.
کد خبر: ۱۱۲۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ 09 September 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حتما این جمله را شنیده اید که امنیت از نان شب واجب‌تر است یا اینکه گرسنه خوابیدن بهتر از خوابیدن با شکم پر، اما با ترس و لرز است. اینگونه مثال‌ها در خصوص داشتن امنیت کاملا واقعی و گا‌ها ملموس برای افراد حداقل برای یک بار می‌تواند بوده باشد.
وقتی از امنیت صحبت می‌کنیم مصادیق مختلفی برای آن تعریف می‌شود از امنیت جانی تا روانی، از امنیت غذایی تا امنیت شغلی و موارد متعدد دیگر.
یکی از مصادیق ایجاد کننده ناامنی یا حس ناامنی شیوع سرقت آن هم برای مواردی است که بر حوزه‌های دیگر تاثیر می‌گذارد. سرقت‌هایی که علاوه بر خسارات مالی گا‌ها از لحاظ روانی هم باعث شیوع حس ناامنی در جامعه می‌شود.
سرقت خطوط انتقالی مخابرات و برق از جمله سرقت‌های شایع در کهگیلویه و بویراحمد خصوصا در مرکز استان و حاشیه‌های این شهر است به گونه‌ای که با یک بررسی میدانی متوجه می‌شوید که تقریبا بیشتر خطوط مخابرات در سطح این شهر برای یک بار هم که شده مورد سرقت قرار گرفته اند.
باعث تاسف است که این نوع از سرقت در مرکز استان و حومه آنقدر شایع است که تقریبا به یک امر عادی تبدیل شده و احساس می‌شود که هم مسئولین مخابرات به ناچار ضرر‌های متعدد ان را پذیرفته اند و هم مسئولین تامین کننده امنیت به نوعی با آن کنار امده اند و راهکاری مناسب برای کنترل و کاهش آن ندارند!
مخابرات مالباخته اصلی سرقت‌ها!
سرپرست مخابرات کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال تابناک مبنی بر وضعیت سرقت خطوط ارتباطی توضیح می‌دهد که متاسفانه در این خصوص ما متحمل ضرر‌های زیادی می‌شویم به گونه‌ای که شاید در برخی موارد خطوط چندین بار به سرقت می‌رود و ما هم مجبور شده ایم که این خطوط را ترمیم کنیم، اما باز هم همین وضعیت را شاهد هستیم.
سید محمد هادی امیری افزود: ما در خصوص تامین امنیت و جلوگیری از سرقت خطوط توانایی مراقبتی خاصی نداریم هر چند گا‌ها با تلاش‌های همکارانمان برخی سارقان مشخص و بر علیه آن‌ها شکایت می‌شود.
امیری گفت: از دیدگاه ما که با لحاظ شرایط فنی و امکانات در توان است، یکی از راهکار‌های مناسب برای مقابله با این سارقان راه اندازی سیستم پایش تصویری شهر یاسوج است که در این زمینه اعلام کرده ایم در حوزه تامین زیرساخت‌ها نهایت همکاری را خواهیم داشت، اما این کار مستلزم همکاری دستگاه‌های مرتبط است.
وی ادامه داد که یکی دیگر از راهکار‌های مناسب برای مقابله با سرقت خطوط تلفن، گسترش شبکه زمینی فیبر نوری است که در این زمینه با همه ظرفیت در حال توسعه آن هستیم.
پای سارق به زندان نرسیده آزاد می‌شود!
مشترکان مخابرات از جمله متضررین سرقت‌های خطوط انتقال پیام هستند چرا که معمولا در این زمینه هزینه‌های انجام شده به دلیل قطعی خطوط و طولانی شدن روند بازسازی، عملا بدون اینکه استفاده شده باشد از دست می‌رود.
برخی از مردم بر این اعتقاد هستند که عزم و اراده‌ی واقعی برای حل این مشکل وجود ندارد و سارقان در یک چرخه معیوب نه هزینه زیادی بابت خسارت وارده متحمل می‌شوند و نه حبس تنبهی چرا که معمولا این افراد پس از تشکیل پرونده و گرفتن حکم قضایی آزاد می‌شوند. (این ادعایی است که برخی افراد بنابر آشنایی با برخی سارقان اعلام می‌کنند). این ادعا صحت داشته باشد یا نه چیزی است که مسئولین قضایی باید با ارائه آمار و ارقام شفاف سازی کنند، اما یک نکته کاملا روشن است که اقدامات تنبیهی در مقابله با سرقت خطوط تلفن موثر نیست!
یک نکته دیگر که در کلام مردم بسیار به چشم می‌خورد موضوع مال خر‌ها است چرا که گفته می‌شود اگر دستگاه قضایی در برخورد با این افراد که سیم‌های فلزی و یا تجهیزات مخابراتی را از سارقان خرید می‌کنند، جدی باشد کسی جرات خرید و فروش این تجهیزات را ندارد. مثلا بیان می‌شود که در دوره‌ای قاضی وجود داشته که با خریداران سیم‌های برق و تلفن با شدت برخورد می‌کرده تا جایی که بازار خرید و فروش اموال مسروقه با ریسک بسیار بالا همراه بوده و در کاهش آمار سرقت‌ها تغییر محسوسی ایجاد شده بود. البته عقل و منطق هم برخورد با خریداران وسایل مخابراتی را به عنوان یکی از راه حل‌های موثر تجویز می‌کند، اما اینکه در این زمینه آیا آمار موثقی وجود دارد یا نه، مشخص نیست.
نکته دیگر اینکه گفته می‌شود جرائم مالی برای سارقین و یا مال خر‌ها به میزانی نیست که پشیمان کننده باشد و حتی گفته می‌شود جرائم مالی برای این متخلفین، جبران کننده خسارت وارده هم نیست!
در پایان باید گفت تامین کننده امنیت یک چرخه مشخص از عناصر از جمله مسئولین با مسئولیت‌های مشخص دارد بنابراین اگر یک واحد از این چرخه به میزان لازم و کافی نتواند وظیفه خود را انجام دهد، عملا عنصر ناامن کننده وارد یک دور باطل برخورد بدون اثرگذاری می‌شود و راه خود را می‌رود. حال این سوال مطرح می‌شود که در حوزه سرقت خطوط انتقال برق و پیام، مسئول تامین امنیت کیست و توضیح دهد که چرا مقابله با چنین سرقت‌هایی در دور باطل و بی نتیجه گیر افتاده است؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار