مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، منطقه جنوب شرق(رفسنجان) در تقارن با هفته دولت طی گزارشی به عملکرد انتقال بیش از ۳۳ میلیارد لیتری انواع فرآورده‌های نفتی به مبادی مصرف و توسط این شرکت در طی دولت سیزدهم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۲۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷ 27 August 2023

به گزارش تابناک کرمان به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، منطقه جنوب شرق؛ محمد قربانی‌پور، به مناسبت هفته دولت، به شاخص‌های عملکردی منطقه از زمان استقرار این دولت تا کنون اشاره کرد و گفت: افتخار این را داریم که در یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت، رسالت انتقال انواع فرآورده‌های نفتی را برای تأمین انرژی بخش‌های مختلف صنعتی در استان‌های جنوب شرقی کشور برعهده داریم.

وی اضافه کرد: در این راستا با استفاده از خطوط لوله ۱۶ و ۲۰ اینچ رفسنجان-یزد-نائین-کاشان، خطوط لوله ۱۴ اینچ رفسنجان-کرمان و خطوط ۲۶ اینچ بندرعباس-رفسنجان این فرآورده‌ها به انبار‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین سوخت مورد نیاز بخشی از هموطنانمان انتقال داده شده است.

مدیر منطقه جنوب شرق در ادامه گفت: این شرکت توانسته است در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید در مجموع با انتقال ۳۳ میلیارد و ۶۴۸ میلیون لیتر انواع مختلف فرآورده‌های نفتی شامل؛ بنزین‌سوپر، بنزین‌معمولی، نفت‌سفید و نفت‌گاز به سوخت‌رسانی در استان‌های مورد اشاره پرداخته است.

قربانی‌پور به این نکته اشاره کرد: ضمن اینکه تأمین سوخت (نفت گاز) سه نیروگاه برق متصل به خطوط این شرکت را در استان‌های جنوب شرقی کشور (نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، نیروگاه شیرکوه یزد و نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان) انجام داده که این خدمت را از ثمرات مجاهدت شبانه‌روزی همکاران این شرکت می‌توان برشمرد.

وی اضافه کرد: به شکلی که توانسته است با هدف استمرار فعالیت نیروگاه‌های برق در دو استان کرمان و یزد طی همین مدت مشابه با ارسال یک میلیارد و ۱۰۲ لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در تأمین انرژی برق پایدار و مستمر به نیروگاه‌های این استان‌ها، کارنامه موفقی از خود ارائه دهد.

قربانی‌پور مجموع ظرفیت تولید برق این سه نیروگاه‌ها را حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هزار مگاوات برق ذکر کرد.

وی گفت: ضمن آنکه با تمهیدات درنظر گرفته شده و بهینه‌سازی مصرف انرژی به کاهش برق مصرفی در روند انتقال فرآورده‌های نفتی دست پیدا کرده و در این زمینه پیشرو هستیم به شکلی که با استفاده از روش انتقال فراورده‌های نفتی بدون پمپاژ (بای‌پاس) و همکاری شرکت‌های برق منطقه و انجام تعمیرات اساسی سالیانه تجهیزات و پست‌های برق، ضمن آنکه موفق به کاهش برق مصرفی شده‌ایم، از خاموشی‌های ناخواسته و ایجاد وقفه در روند ارسال فرآورده‌های نفتی به نیروگاه‌های متصل به منطقه و مبادی مصرف فرآورده‌های نفتی پیشگیری شده است.

مدیر منطقه جنوب شرق به طرح‌های توسعه نیروگاهی این شرکت اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با تحقق پروژه اتصال نیروگاه چادرملو با عنوان "سرو" و اتصال کامل مجتمع نیروگاهی (سیکل ترکیبی، شیرکوه و تابان یزد) در استان یزد به خط لوله ۱۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی، شاهد افزایش تعداد کمی نیروگاه‌های متصل به خطوط منطقه و افزایش حجم سوخت‌رسانی به این نیروگاه‌ها بوده و دیگر با قطعی ناخواسته شبکه برق سراسری مواجه نشویم.

محمد قربانی‌پور در ادامه به طرح‌های توسعه خطوط در دست اجرای منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری عملیات اجرایی احداث تأسیسات نفتی مربوط به خط لوله جدیدالاحداث ۲۶ اینچ بندرعباس-رفسنجان در مرکز انتقال نفت رفسنجان و همچنین احداث خط دوم ۱۶ اینچ جدیدالاحداث رفسنجان-یزد به طول ۳۲۸ کیلومتر دو پروژه شاخص منطقه می‌توان نام برد و امیدواریم با تأمین بودجه و همکاری همه بخش‌ها شاهد افتتاح هرچه زودتر این پروژه‌ها باشیم.

وی به وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت در مراکز انتقال نفت منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود آزمایش‌هایی که بر روی انواع مختلف فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود، این فرآورده‌ها همواره تحت رصد، پایش، ارزیابی مداوم و کنترل کیفی همیشگی توسط همکاران هستند که منجر به عدم‌آلودگی و کیفیت بالای فرآورده‌های ارسالی شده است.

محمد قربانی‌پور در ادامه با تأکید بر مزیت انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق این خطوط برای کشور گفت: علاوه بر برچیده شدن ناوگان حمل و نقل این مواد از جاده‌های ترانزیتی موجب تسریع در حرکت چرخه اقتصاد کشور می‌شود، ضمن آنکه استمرار، بهره‌برداری پایدار، ایمن و اقتصادی از شریان‌های حیاتی انتقال مواد نفتی، بی‌شک بدون پشتیبانی شبکه مخابرات صنعتی دست نایافتنی بود.

مدیر منطقه جنوب شرق افزود: همکاران منطقه در بخش‌های فنی و عملیاتی مشغول انجام وظیفه هستند تا ضمن تداوم روند انتقال از توقف ناخواسته پیشگیری شود که خود مستلزم آماده به کار نگهداشتن تجهیزات و انجام تعمیرات پیشگیرانه و رصد و پایش دائمی مسیر خطوط انتقال در طول سال است و حجم بالای انتقال فرآورده‌های نفتی مرهون تلاش بی‌وقفه همکاران منطقه برای تأمین نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی و تأمین سوخت مورد نیاز هموطنان است.

قابل ذکر است، حوزه استحفاظی منطقه بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر است و فرآورده‌های نفتی را از طریق ۳ مرکز انتقال نفت و ۸ تأسیسات نفتی به ۴ استان کشور شامل؛ کرمان، یزد، اصفهان و بخشی از استان تهران منتقل می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار