معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز چهارشنبه هفتم تیرماه در یادواره شهدای بمباران شیمیایی سردشت گفت: چهره دشمنان بشریت در جنایت حمله شیمیایی به سردشت رسوا شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷ 29 June 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این یادواره با تبریک عید سعید قربان، عید بندگی خداوند، گفت: روز عرفه روزی است که انسان نسبت خودش را با خدای رحمان و با بندگی در جلال و جبروت الهی بازخوانی می‌کند و در عید قربان نفس خود را قربانی می‌کند، اسماعیل تمام وجود ابراهیم بود و هیچ چیزی در عالم برای ابراهیم مهمتر از اسماعیل نبود اما وقتی دستور قربانی کردن یافت در واقع این اسماعیل نبود که آن را قربانی می‌کرد بلکه نفس خویش را قربانی می‌کرد.
معاون رئیس‌جمهور افزود: روز عید قربان روز جهاد اکبر و روز امتحانات سخت است، همه انسان‌ها در زندگی این عالم دچار امتحان می‌شوند و این آزمون‌ها از آن‌ها قهرمان، چهره شاخص و الگو می‌سازد یا آنکه آنها را تبدیل به جنایتکاران تاریخ بشریت می‌کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ادای احترام به مردم بزرگوار سردشت، گفت: روز هفتم تیر در تاریخ ایران و جهان ثبت شده است. روزی که افراد زورگو، ستمگر و گروه ظالمین اراده کردند علیه مردم بی‌گناه یک شهر برای اینکه زهرچشم بگیرند و ملت ایران را بترسانند، جنایت کنند.
وی افزود: آمریکایی‌ها در ژاپن نشان دادند که هیچ ارزش اخلاقی و هیچ محدودیتی برای آنها برای رسیدن به خواسته‌هایشان وجود ندارد و حاضر شدند از بمب اتم استفاده کنند و صدام نیز مانند رئیس جمهور آمریکا تصور می‌کرد ملت ایران همانند ژاپن تسلیم می‌شود. صدام گمان کرد مردم غیور کُرد و ملت بزرگ ایران همانند ژاپن هستند و هیچ ارزش اخلاقی برای صدام وجود نداشت.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حمایت آمریکا و غرب از رژیم صدام، گفت: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که کشورهای مدعی آزادی در دنیا و کشورهایی که سال گذشته دلسوز ملت ایران شدند؛ از آلمان تا هلند مواد شیمیایی وحشتناک در اختیار صدام قرار دادند تا از این سلاح‌های شیمیایی علیه مردم استفاده کند که هنوز هم آثار آن قابل مشاهده در جان و تن و خانواده بزرگ خانواده قربانیان وجود دارد و خواهد ماند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این کشورها ملت کُرد و ملت ایران را نشناختند و نمی‌دانستند با این اقدامات مبارزتر خواهند شد و ذره‌ای دست از مکتب و آرمان و امام خود بر نخواهند داشت. آن‌ها اشتباه کردند و ملت بزرگ ایران قوی‌تر و محکم‌تر ایستاد. در حالی که کنوانسیون‌های جهانی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح شیمیایی را ممنوع کرده است اما شورای امنیت و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری سال‌ها است که در مقابل این جنایت سکوت کرده‌اند و اگر صحبتی شده است به خاطر فعالیت مصدومان و خانواده‌های شهدا بوده است که حرف‌هایی را مطرح کردند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این حمله و سکوت مجامع بین‌المللی چهره دشمنان واقعی انسان و بشریت را رسوا کرده است، افزود: در این جنایت از پیرمرد و پیرزن، از جوان و کودک دچار مصدومیت‌ شیمیایی شدند. مقام معظم رهبری این هفته را نماد هفته حقوق بشر آمریکایی معرفی کردند هفته‌ای که انسان‌هایی ترور و یا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به شهادت رسیدند.
وی افزود: حقوق بشر آمریکایی یعنی جنایت سردشت و مردمی که نیروی نظامی نبودند اما توسط سلاح شیمیایی اروپایی و با هواپیمایی آمریکایی توسط خلبانی از یکی از کشورها شیمیایی شدند و به شهادت رسیدند. حقوق بشر یعنی هواپیمای مسافربری عادی از مردم جنوب کشور که همه سرنشینان آن از کودک، پیر و جوان روی آب توسط ناو جنگی آمریکایی  به شهادت رسیدند.
معاون رئیس‌جمهور گفت: مردم سردشت بندگی خداوند و مخالفت با استکبار را اثبات کردند، مردمی که بیش از 850 شهید تقدیم کردند که 121 نفر از این شهدا در بمباران شیمیایی به شهادت رسیدند و مردم سردشت به افتخار جانبازی نائل آمدند که این نشان‌دهنده عظمت مردم شریف سردشت است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه زبان از بیان عظمت شهدا و ایثار والدین شهدا قاصر است، گفت: شهید را شهید می‌فهمد، شهید کسی است که در مسیر شهادت حرکت کرده و جان خود را برای خدا باخته است. ما می‌توانیم بگوییم سپاسگزار این مردم هستیم و تلاش می‌کنیم که این مسیر را ادامه دهیم و وظیفه ما این است که از بازماندگان فاجعه سردشت قدردانی و به این مردم خدمت کنیم.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به افتتاح کلینیک جدید در سردشت برای خدمت به مردم گفت: دولت و رئیس‌جمهور محترم به این منطقه و ایثارگران و جانبازان نگاه ویژه‌ای دارند و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای خدمت‌رسانی به این مردم تلاش خواهد کرد، تلاش می‌کنیم که مدت رسیدگی به درخواست‌ها در کمیسیون‌های پزشکی کاهش پیدا کند و تاکنون به پرونده‌هایی که مستندات آن به بنیاد ارائه شده رسیدگی شده است. پرونده‌هایی در حال تشکیل هستند که اگر مستندسازی شود و به تعداد قابل توجه برسد کمیسیون پزشکی در طول سال برای رسیدگی به پرونده‌ها اعزام خواهد شد.
معاون رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی برای مردم سردشت، خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به چند شهر از جمله سردشت، خرمشهر، آبادان و دزفول وظیفه مضاعف دارد زیرا این شهرها صحنه درگیری و برخورد بودند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر حضور متخصصان پوست و ریه در سردشت، گفت: مسئله ما تأمین نیروی انسانی متخصص است و اگر دانشگاه علوم پزشکی استان از تأمین نیروی تخصصی حمایت کند همکاران ما می‌توانند خدمات شبانه‌روزی اعم از داروخانه و فیزیوتراپی ارائه دهند.
در این یادواره کتاب «جزیره خون- سردشت» رونمایی شد و خانواده‌های معظم شهدای حمله شیمیایی به شهر سردشت تجلیل شدند.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار