توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مراسم نمادین روز جهانی تخم مرغ در تعدادی از مدارس استان کرمانشاه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، معاونت غذا و دارو و اتحاديه مرغ تخمگذار استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 13 October 2015
توسط  سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  مراسم نمادین  روز جهانی تخم مرغ در تعدادی از مدارس استان کرمانشاه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، معاونت غذا و دارو و اتحاديه مرغ تخمگذار استان برگزار شد.

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  طی گفتگویی با بیان اهداف برگزاری این مراسم گفت: روز جهانی تخم مرغ که  17 مهر ماه است به منظور شناسایی، معرفی و ترویج مصرف تخم مرغ در بین دانش‌آموزان و مردم استان در تعدادی از مدارس استان اقدام به برگزاری  مراسم نمودیم تا فواید مصرف تخم مرغ را به جوانان، نوجوانان و کودکان یادآوری کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری مراسم روز جهانی تخم مرغ در چهار مدرسه  شهر کرمانشاه برگزار شده، تصریح کرد: سعی شده ضمن  عرضه  بروشورهایی که حاوی مطالب مفید در زمینه مصرف تخم مرغ است توضیحات لازم نيز توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان به دانش‌آموزان ارائه شده و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود.

خانی با اشاره به ارزش بیولوژیکی 93 درصدی تخم مرغ افزود: تخم مرغ می‌تواند اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تأمین نموده و 60 تا 70 درصد ویتامین‌های محلول در آب و 100درصد ويتامينهاي محلول در چربي را در خودش داشته باشد.

وی افزود: چون چربی موجود در تخم مرغ از چربی‌های غیراشباع است می‌تواند کلسترول خوب بدن را بالا ببرد که این خواص برای رشد و نمو کودکان، نوجوانان، جوانان، ميان سالان و كهن سالان بسیار مفید و ضروری است.

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سالانه حدود 10هزار و500تن تخم مرغ در واحدهای صنعتی استان تولید شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: سرانه مصرف تخم مرغ  کشورهای پیشرفته حدود 300 عدد در سال بوده و در استان کرمانشاه 190 عدد در سال می‌باشد که به دلیل با ارزش بودن ماده‌ی غذایی تخم مرغ سرانه مصرف آن در خانواده‌ها باید افزایش یابد.

خانی تاكيدكرد: برای افزايش توليد و مصرف تخم مرغ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی متنوعی نیاز بوده كه بايد از سوی تمام نهادهای مرتبط با سلامت مردم از جمله دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، بخش غير دولتي و نهادهاي مردم نهاد و ... انجام شود که در اين راستا 17 مهر ماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ، فرصت بسيار مناسبی برای یادآوری اين موضوع مهم است.

وي از جمله اهداف برگزاري روز جهاني تخم مرغ را ارج نهادن به زحمات شبانه روزي توليدكنندگان و پرورش دهندگان مرغ تخمگذار در استان اعلام كرده و ابراز اميدواري كرد سرمايه گذاران بيشتري براي فعاليت در زمينه توليد تخم مرغ به ميدان بيايند.

در ادامه مهندس شهرام قنبری مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و دبیر ستاد برگزاری مراسم روز جهانی تخم مرغ  استان از جمله برنامه‌هایی که توسط این ستاد برنامه‌ریزی شده را طراحی وتوزیع بروشور و پوستر حاوی مطالب مفید در زمینه خواص تخم مرغ، توزیع سی‌دی حاوی مطالبی در خصوص تخم مرغ بین دانش‌آموزان، توزیع سی‌دی بازی تخم مرغ،  سخنرانی  با همكاري کارشناسان  ادارات آموزش و پرورش در خصوص خواص مصرف تخم مرغ اعلام کرد.

وي تاكيدكرد: اميد است كه مردم خوب استان كرمانشاه با توجه به خواص بسيار زياد تخم مرغ نسبت به جايگزين نمودن غذاهاي حاصل از اين محصول مفيد به جاي غذاها و ميان وعده هاي كم ارزش در ارتقاي سلامت آينده سازان مملكت كوشا وفعال باشند.

گفتنی است از سوی فائو و سازمانهاي بين المللي روز 17 مهر ماه مصادف با نهم اكتبر به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذری شدهکه این مناسبت به منظور ترویج و گسترش مصرف تخم مرغ بین مردم بوده و هر ساله مراسمی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با همکاری سایر ادارات در این رابطه اجراء و برگزار میگردد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار