گزارشی از سفر به زیلایی در گفتگو با منوچهر هرمزپور
هرمزپور : یکی از دلایل حضور ما در منطقه زیلایی این بود که وظیفه داریم جای اینکه خانواده شهدا و ایثارگران به میز ما سلام کنند ما به سوی آن‌ها بشتابیم نباید خانواده شهدا و جانبازان در کف خیابان به دنبال ما بگردند.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ 24 April 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، خانواده‌های شهدا و ایثارگران حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند؛ خانواده‌هایی که با صبوری و تحمل فراق جگر گوشه به قیمت از دست دادن جان و تن فرزندان خود اجازه ندادند دشمن بعثی و قلاده به گردن استکبار جهانی ذره‌ای از خاک ایران اسلامی عزیز را از آن خود کند.

بی‌شک به فرموده بزرگان اجر و پاداش خانواده شهدا کمتر از خود شهید نیست آن‌هایی که سال‌ها پس از دست دادن فرزندان خود همچنان بی ریا و بدون هرگونه توقع و انتظار گاه در سخت‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور با داغ عزیزان خود روزگار را سپری کرده‌اند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد خانواده‌های شهدا و ایثارگران در سخت‌ترین و صعب العبورترین و محروم‌ترین نقاط همچنان پای انقلاب و نظام ایستاده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دفاع مقدس رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد . رتبه اول اعزام به جبهه که فرزندان کهگیلویه و بویراحمد مقام نخست را کسب کردند و دومی نیز با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در آن سال‌ها بیشترین تعداد شهید را به نسبت میانگین کشوری از خود داشتند که باید برای ادا کردن حق شهدا جانبازان و خانواده ایثارگران بیشتر به فکر آن‌ها باشیم.

اما این استان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود نقاطی مانند سیلاب کلوار، دیشموک ، چاروسا و زیلایی وجود دارد که این یکی آخری به عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط کشور شناخته می‌شود و قطعاً خانواده شهدا و ایثارگران نیز در آن منطقه با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره مدیریت پارسیان نژاد و با تلاش جهادی و عزم انقلابی مدیریت درمان این نهاد انقلابی یعنی منوچهر هرمزپور برادر سردار شهید والامقام و شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون در این مسند خدمات خوبی را در حوزه درمانی به خانواده بزرگ ایثارگری و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌دهد.

زیلایی

در یکی از این اقدامات خوب؛ کاروانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه چند خودرو حامل دارو و همچنین تعدادی پزشک طرح پایش سلامت به منطقه محروم زیلایی سفر کردند تا خانواده شهدا و ایثارگران آن منطقه محروم و دورافتاده را در زمینه درمانی مورد پایش قرار داده و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند.

در همین خصوص گفت‌وگویی با منوچهر هرمزپور معاون درمان اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان انجام دادیم که وی جزییات سفر را اینگونه تشریح می کند :

منطقه زیلایی یکی از مناطق محروم، اما انقلابی با مردمی ولایت مدار بوده که در هشت سال دفاع مقدس با آن همه محرومیت و در جایی که حتی جاده‌ای برای رفت و آمد و عبور و مرور نداشتند برای اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل سر و دست می‌شکاندند و سر از پا نمی‌شناختند.

مردم زیلایی با همه مشکلات و مشقاتی که داشته‌اند، اما پای کار انقلاب بوده‌اند آن‌ها در دورترین نقطه و منطقه صعب العبور و با جاده‌های دسترسی نامطلوب هنوز هم پای کار هستند.

جالب است بدانید که برای رسیدن به آن منطقه باید ۵ تا ۶ ساعت از مرکز استان را پیمود و یا اینکه برای دسترسی آسانتر باید از طریق استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان به آن منطقه دسترسی پیدا کرد که خود نشان دهنده عمق محرومیت منطقه است.

زیلایی

در سفری که به منطقه زیلایی برای پایش سلامت خانواده ایثارگران و به خصوص خانواده‌های شهدا داشتیم به این نکته رسیدیم که علی رغم تلاش‌های بسیار زیاد و خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی هنوز هم در زیلایی محرومیت به شکل جدی وجود دارد.

هر چند معتقدیم هر آنچه برای زیلایی کار انجام شده همه به برکت نظام جمهوری اسلامی بوده و فرزندان این منطقه در بالاترین مناصب کشوری به لطف توجه ویژه نظام حضور دارند که خود نشان دهنده نگاه جمهوری اسلامی به این مناطق است.

اما شاید دلیل اصلی محرومیت مضاعف و تاریخی زیلایی به عدم توجه رژیم ستم‌شاهی به این منطقه بر می‌گردد و چاهی از محرومیت است که هر چه آن را پر کنیم هنوز هم جا برای کار کردن وجود دارد.

یکی از دلایل حضور ما در منطقه زیلایی این بود که وظیفه داریم جای اینکه خانواده شهدا و ایثارگران به میز ما سلام کنند ما به سوی آن‌ها بشتابیم نباید خانواده شهدا و جانبازان در کف خیابان به دنبال ما بگردند.

با توجه به سیاست‌های بنیاد شهید کشور و همچنین بنیاد شهید استان و توجهی که دکتر قاضی‌زاده هاشمی به مناطق محروم و صعب العبور دارد خانواده شهدا و ایثارگران را به امان خدا رها نکرده‌ایم با توجه به برنامه ریزی سال ۱۴۰۲ برنامه ما این است که تیم‌های درمانی و پزشکی ما به صورت مستمر به مناطق محروم و صعب العبور سفر کنند.

زیلایی

شاید باور نکنید در تمام طول عمر خدمتی که داشته‌ام هیچکدام آن‌ها به اندازه سفر به منطقه زیلایی برای یک مدیر مانند من اثر گذار نبوده است چرا که هم در عید سعید فطر این اتفاق میمون و مبارک افتاد هم این که توانستیم در این روز خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران کنیم همچنین یک اقدام خوب و مبتکرانه صورت گرفت که همسایگان خانواده شهدا و ایثارگران و آن دسته از همسایگانی که محروم و مستضعف بودند نیز به جهت مجاورت با خانواده شهدا و ایثارگران مورد پایش سلامت قرار گرفتند و علاوه بر پایش سلامت، دارو‌های مورد نیاز و پک ویتامینی در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

اما از همه مهمتر اینکه خیرین و نیکوکاران پای کار آمدند هر چند در بنیاد شهید خودمان این توان را داریم که در حوزه درمان به تنهایی مشکلات جمعیت ایثارگران را برآورده کنیم، اما جای شکرگزاری دارد که برای مثال یک داروخانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بدون اینکه راضی باشد نامی از او ببریم چند خودرو دارو به همراه پک‌های ویتامین در اختیار ما گذاشت تا در آنجا به مردم محروم منطقه و همچنین خانواده‌های شهدا و ایثارگران اهدا شود که در نوع خود یک کار خداپسندانه کم نظیر به شمار می‌رود.

شاید برخی‌ها تصور کنند که داروخانه‌ها تنها به فکر جیب خود بوده و منافع خود را در نظر می‌گیرند، اما وقتی یک داروخانه دار چنین حرکتی انجام می‌دهد و خالصانه پای کار می‌آید و توقعی هم ندارد که نام او رسانه‌ای شود معلوم است که به فکر همنوعان خودشان هستند.

اما باید گفت که بسیاری از والدین شهدا اکنون از کهولت سن و بیماری‌هایی که مربوط به بالا رفتن سن و سال آن‌ها بوده رنج می‌برند به همین خاطر از پزشکان پایش سلامت استان خواستیم تا وضعیت بدنی آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار داده و تمامی مشکلات آن‌ها را احصا کنند تا در آینده بتوانیم رسیدگی بهتر و بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشیم چرا که بسیاری از آن‌ها واقعا از لحاظ جسمانی ضعیف هستند.

زیلایی

در این سفر کار خوبی که انجام شده و می‌تواند به عنوان یک الگو در کشور مورد توجه قرار گیرد این بود که وقتی درب خانه شهید را به صدا در آوردیم و پدر و مادر شهید والا مقام و یا جانبازان و ایثارگران را مورد پایش سلامت قرار دادیم همسایگان مجاور آن‌ها را نیز از خدمات خودمان بی‌بهره نکردیم و این برای من بسیار جالب است که به برکت مجاورت این مردم با خانواده شهدا توانستیم خدمتی هرچند کوچک به آن‌ها ارائه دهیم و با همکاری و همراهی داروخانه دار نیکوکار تعداد زیادی پک کامل ویتامین در اختیار مردم قرار دهیم و همچنین کار‌های درمانی آن‌ها نیز تا حدودی انجام شد و این یکی از دلچسب‌ترین کار‌هایی بود که در طول تمام مدت خدمت خود در بنیاد شهید و علی الخصوص در حوزه درمان انجام داده‌ام.

باز هم تاکید ما بر این است که مسئولان به خصوص دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون بنیاد مسکن، آب و برق و ... بیشتر به منطقه زیلایی سفر کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند شاید اگر وضعیت راه‌های منطقه زیلایی بهتر بود خدمات بیشتر از لحاظ درمانی به خانواده‌های ایثارگران منطقه ارائه می‌دادیم، اما بسیاری از جاده‌های فرعی آن منطقه خاکی است هر چند ما ساعت پنج صبح از شهر یاسوج حرکت کردیم و تا ساعات پایانی شب آنجا بودیم، اما باز هم وقت کم آوردیم که یکی از دلایل آن به جاده‌های دسترسی سخت‌گذر و پیچ در پیچ آن منطقه بر می‌گردد.

در خصوص خدمات اختصاصی درمانی به والدین شهدا و همچنین جانبازان زمین گیر منطقه زیلایی این که دستور داده ایم هر سه ماه یا شش ماه چکاپ کامل از آن‌ها صورت گیرد برنامه‌ای که در بنیاد شهید و امور ایثارگران در دستور کار داریم و ریاست سازمان و همچنین مدیرکل پیگیر آن هستند ارائه خدمات ویژه درمانی به خانواده شهداست، برای برای ما نامطلوب است که ببینیم پدر یک شهید به جای داشتن عصا، چوب دستی در دست داشته باشد که این در خور شأن خانواده شهدا نیست و دستور دادیم در این زمینه ارائه خدماتی مثل تخت و ویلچر تشک و عصا و سایرین هیچ والدین شهید و جانباز زمین‌گیر بی‌نصیب نباشد.

زیلایی

یکی از دستگاه‌هایی که همواره همکار و همراه ما بوده دانشگاه علوم پزشکی است با همه کار‌های خوبی که کرده‌اند انتظار داریم دانشگاه بیشتر پای کار باشد تا بتوانیم پایش سلامت بهتری نسبت به خانواده ایثارگران داشته باشیم.

به دانشگاه علوم پزشکی توصیه می‌کنیم در زمینه وضعیت دهان و دندان مردم آن منطقه به خصوص جامعه ایثارگران منطقه و خانواده شهدا توجه و دقت بیشتری داشته باشند آنچه که ما را در این سفر نگران کرد وضعیت دهان و دندان مردم منطقه بود و بسیاری از مردم به دلیل مشکلات این چنینی به ما مراجعه می‌کردند.

در اینجا لازم است تشکر ویژه از پزشکان پایش سلامت خودمان داشته باشیم که در این سفر به صورت خالصانه و جهادی در خدمت خانواده معظم شهدا و جامعه ایثارگری علی‌الخصوص جانبازان بودند و تشکر ویژه را باید از فرد نیکوکار داروخانه داری داشته باشیم که توان خود را خالصانه در اختیار ما قرار دادند تا بتوانیم خدمتی هر چند کوچک به مردم محروم مجاور خانواده شهدا و ایثارگران منطقه زیلایی داشته باشیم.

پایان پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار