مدیر کل آموزش و پرورش یزد:
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد با تاکید بر لزوم شناسایی علل ناکارآمدی اقدامات کنونی حوزه تعلیم و تربیت بر نسل امروز، خواستار شناسایی نیازهای نسل کنونی دانش آموزان و برنامه ریزی اقداماتی متناسب با این نیازها در قرارگاه جهادی عدالت تربیتی شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹ 14 March 2023

«محمدکاظم رحیمی‌نژاد» در نشست قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی استان که با حضور روسای آموزش و پرورش ۱۴ شهرستان، منطقه و ناحیه سراسر استان برگزار شد، اظهار کرد: وقتی سخن از قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت دو موضوع اقدامات فیزیکی مانند مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس یا به مبحث برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان سوق پیدا می‌کند در حالی که معتقدم رسالت مهمتری بر عهده قرارگاه است.

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم اقدامات صورت گرفته طی چهار دهه گذشته حتی در استان یزد که جزو استانهای پیشتاز در تقویت و توان دانش آموزان است، هنوز نتوانسته‌ایم رضایتمندی خود و دانش‌آموزانمان را کسب کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که در حالی خمیرمایه ناب و پاک مبتنی بر فطرت دانش‌آموزان به آموزش و پرورش تحویل داده می‎شود که با گذشت زمان شاهد فاصله گرفتن آنها از خودمان هستیم، گفت: به همین دلیل نیز نیازمند تغییر موضع در اقدامات و فعالیتهایمان هستیم و اگر بر وجود این مشکل باور داشته باشیم قطعاً باید بپذیریم که رسالت مهمتر از تامین زیرساختهای آموزشی باید مورد توجه قرارگاه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: قطعاً تامین زیرساختها اعم از فضای آموزشی و نیروی انسانی برای ارائه آموزش به دانش آموزان بسیار اهمیت دارد ولی با این وجود مسلماً اصلی در این میان مغفول مانده که سایر تلاشهای صورت گرفته در آموزش و پرورش را تحت الشعاع خود قرار داده و آنها خنثی می‌کند یا حتی می‌تواند منجر به اثر عکس شود.

رحیمی‎نژاد بر لزوم ارائه راهکاری برای درمان این مشکل تاکید کرد و گفت: البته برخی این اتفاق را ناشی از تغییرات نسلی ذکر می‌کنند که اگر بر چنین باور باشیم باید نسبت به شناخت نیازها و فضای امروز آنها اقدام و ارائه خدمات آموزش و پرورش را متناسب با نگاه آنها ارائه کنیم؛ به عبارتی یا باید دنیای آنها را به نگاه خودمان نزدیک کنیم یا این که خودمان را همرنگ دنیای آنها کنیم والا تمام اقدامات و هزینه‌هایمان مانند آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

وی یاداور شد: در نشستهای اندیشه ورزی نیز عمدتاً ارزیابی مدارس آینده را مدنظر داریم ولی از وضعیت کنونی مدارس غافل مانده‌ایم در حالی که پرداختن به آینده نباید منجر به این شود که وضعیت حال را فراموش کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که بیش از ۹۵ درصد اقدامات کنونی مدیران آموزش و پرورش صرف حوزه پشتیبانی و تامین امکانات آموزش شده و کمتر از ۵ درصد به مسائل تربیتی اختصاص یافته که عمدتاً متمرکز بر آموزش می‌شود ولی اگر قرار بود این اقدامات جواب بدهد، اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از صرف چهار هزار میلیارد دلار از محل صندوق توسعه کشور برای بازسازی، مقاوم سازی و توسعه مدارس همچنان با افزایش کسری‌ها و مطالبات و کارهای انجام نشده فراوان مواجه نبودیم.

وی تاکید کرد: امروز باید بپذیریم که نسخه‌ای که برای نسل امروز پیچیده شده، پاسخگوی نیازهای آنها نیست و مخاطب شناسی باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم با دانش اموزانمان فاصله داریم، گفت: تا شناخت ما از نیازهای امروز دانش‌آموزان کامل نشود و این فاصله کاهش نیابد، اقداماتی که انجام می‌دهیم، بی‌نتیجه خواهد ماند، ضمن این که اقدامات کنونی آموزش و پرورش نیز نیاز امروز آنها نیست.

رحیمی‎نژاد در پایان اظهار کرد: باید بخشی از توان قرارگاه جهادی عدالت تربیتی را به این موضوع اختصاص دهیم که چه اقدامی انجام دهیم تا رضایت و نیازهای امروز دانش‌آموزان را برآورده کنیم و این نیازمند یک کار جهادی در قرارگاه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار