رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بهترین زمان برای کشت دیم از 15 مهرماه تا 5 آبان ماه است و کشاورزان استان در این محدوده زمانی نسبت به کشت اقدام نمایند.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 10 October 2015
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بهترین زمان برای کشت دیم از 15 مهرماه تا 5 آبان ماه است و کشاورزان استان در این محدوده زمانی نسبت به کشت  اقدام نمایند.

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، دکتر خسرو شهبازی در جلسه ستاد زراعت استان با بیان مطلب فوق افزود: زمان مناسب برای کشت آبی در استان نیز از اول آبان ماه تا دهم همین ماه می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه  بذر گندم آبی و دیم به اندازه کافی در استان کرمانشاه تدارک دیده شده، تصریح کرد: از لحاظ تامین بذر در استان مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان حتماً از بذر کار برای کشت استفاده کنند، خاطرنشان کرد:کشاورزان استان به منظور کشت پاییزه از بذر گواهی شده یا بذر مرغوب استفاده کنند و اگر کشاورزان خود بذر را تهیه می‌کنند بذر را ضدعفونی و بوجاری  نمایند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  در ادامه گفت: میزان بذر مصرفی در مزارع دیم 150کیلوگرم تا  170 کیلوگرم در هکتاراستفاده و در اراضی آبی نیز 180 تا 200 کیلوگرم در هکتار مصرف شود.

شهبازی با اشاره به اینکه متاسفانه مشاهده شده کشاورزان استان کرمانشاه میزان بیشتری بذر در مزارع استفاده می‌کنند، افزود: بکار بردن بذر اضافی در مزارع از لحاظ مالی هزینه کشاورزان را بالابر ده و از لحاظ فنی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

وی دیگرمشکلات بذر اضافی کشت شده  در مزارع را باعث افزایش رقابت، حساسیت کشت در مقابل سرما، کاهش عملکرد در صورت عدم بارندگی کافی و اگر سال پر بارانی داشته باشیم مزرعه دچار ورس می‌شود.

شهبازی عمق مناسب کشت گندم را حدود 5 سانتیمتر بیان کرده و تصریح کرد: کشاورزان بذر را در عمق زیاد کشت نکنند زیرا در مقابل سرما حساس می‌شود.

در ادامه این جلسه مهندس اسماعیل پرویزی فر مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کشاورزان  استان در کشت دیم و هم آبی از کود پتاسه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در کشت دیم پاییزه از کود پتاس، فسفات و ازته استفاده و کل کود ازته را در پاییز به مزرعه داده و از کود سرک خوداری کنند و در کشت آبی کود ازته را در یک مرحله پاییز و مابقی را در بهار به مزرعه بدهند.

پرویزی فر یادآور شد: حتماً در کشت دیم و آبی کود پتاس را به زمین بدهند زیرا گیاه را در مقابل تنش دمایی و خشکی محفوظ می دارد.

وی سپس به رعایت نکاتی پیرامون کشاورزی حفاظتی پرداخته و بر رعایت آن توسط کشاورزان تاکید کرد و گفت: رعایت تناوب، نگه‌داری حداقل 30 درصد بقایا در زمین زراعی، استفاده از خاک‌ورز حفاظتی( از گاو آهن برگردان دار استفاده نکنند و حداقل آماده سازی را داشته باشند)، استفاده از کشت مستقیم توسط کشاورزان ضروری است.پرویزی فر افزود: با استفاده از کارشناسان مراکز حتماً بذرکارها را تنظیم نمایند.

وی تصریح کرد: با توجه به تنوع ارقام گندم خصوصاً گندم آبی  کشاورزان استان کرمانشاه ضروری است برای انتخاب رقم گندم و جو حتماً با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی محل زندگی خود مشورت  و بعد اقدام به کشت کنند.

وی همچنین با اشاره به بحث همکاری با موسسه بین المللی ایکاردا گفت: مرکز بین المللی ایکاردا در زمینه انتقال یافته‌های دیم به کشاورزان استان با وزارت جهاد کشاورزی قرار داد بسته  و یکی از پایلوت‌های اجرایی استان کرمانشاه می‌باشد و از سال جاری در سطح 3 هزار هکتار این کار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: در راستای رعایت مباحث علمی و فنی زراعت، آخرین یافته‌های تحقیقاتی بین المللی به مزارع کشاورزان انتقال یافته و انواع ارقام بذر داخلی و خارجی مورد مقایسه قرار گرفته و بهترین رقم توسط  کشاورزان انتخاب می‌شود.

در ادامه این جلسه موضوعاتی مانند وضعیت کشت چغندرقند، کلزا و بیمه محصولات کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار