رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه، ۶۶ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن مصدوم شدند که از این بین یک نفر جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۱۰۸۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶ 31 December 2022

به گزارش تابناک قم، جلیل گودرزی فر افزود: از این تعداد، ۴۱ نفر برای دریافت خدمات درمانی تکمیلی به بیمارستان منتقل و ۲۵ نفر در محل حادثه درمان شدند.

وی گفت: در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز مسمومیت ۴۳ نفر با گاز مونوکسید کربن ثبت شد که ۲۹ نفر به بیمارستان منتقل و ۱۴ نفر در محل حادثه درمان شدند و هیچ مورد فوتی در صحنه حادثه به این مرکز گزارش نشد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اشاره به این‌که بیشترین موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به وسایل گرمایش خانگی است، افزود: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا از جمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضا‌های بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

گودرزی فر گفت: مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.

وی افزود: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال هوشیاری و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

رئیس اورژانس قم تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام برای بهبود حال فرد مسموم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار