تابناک هرمزگان// مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به آغاز فصل برداشت هندوانه پاییزه در استان گفت: ۱۸۴ هزار تُن هندوانه از هرمزگان برای شب یلدا روانه بازار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ 17 December 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان// هندوانه یکی از میوه‌های مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در مراسمات آیینی خود به ویژه شب یلدا از آن استفاده می‌کنیم و زینت‌بخش سفره‌های میهمانی ماست. 

این میوه خوشمزه که در رده میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دسته‌بندی می‌شود و عموما در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در یکی از بلندترین شب‌های سرد سال کام ایرانی‌ها و ‌کشورهای دارای فرهنگ و آداب و رسوم مشترک با ایران، هوس این میوه را می‌کند و بایست تامین شود اما حکمرانی سرما در عمده نقاط کشور قابلیت کشت این محصول را می‌گیرد بر همین اساس جنوب کشور با توجه به آب و هوای مطلوبی که در فصول سرد سال دارد این وظیفه را برعهده می‌گیرد در بین استان‌‌های جنوبی نیز استان هرمزگان سهم بزرگی در تامین هندوانه شب یلدا دارد که همه ساله هندوانه‌های آن مزین‌کننده سفره شب عید مردم ایران می‌شود.

در سال 1399، هندوانه هرمزگان به خصوص شهرستان میناب موفق شد با فتح بازارهای خارجی، ارزآوری 928 هزار دلاری داشته باشد اما باتوجه به بحران آب در کشور و اضافه شدن شمار دشت‌های ممنوعه در استان یکی از چالش‌های اصلی کشت این محصول در استان هرمزگان، نیاز بالای آبی آن است که کشت آن طی سالیان گذشته تا مرز ممنوعیت نیز رفته است.

سیدرضا امیرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در همین ارتباط‌ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه میزان برداشت هندوانه از مزارع استان با مدت مشابه سال گذشته یکسان، خواهد بود، گفت: طبق برآورد اولیه کارشناسان، امسال 184 هزار تُن هندوانه پاییزه برای شب یلدا از زمین‎‌های زراعی این استان برداشت می‌شود. 

وی افزود: استان هرمزگان، با توجه به میزان کشتی که در محصول هندوانه دارد، بیشترین سطح کشت این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است و برداشت هندوانه پاییزه و خارج از فصل در هرمزگان هر سال از اوایل آذر آغاز و تا اوایل دی‌ماه ادامه دارد. 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، با بیان اینکه هندوانه‌های ‌استان در اوزان مختلف تا 25 کیلوگرم تولید می‌شود، تاکید‌ کرد: بخشی از این محصولات برای تامین نیاز استان، بخشی دیگر تامین نیاز سایر استان‌های کشور اختصاص پیدا می‌کند، از این بین سهمی نیز به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای جنوب خلیج فارس صادر می‌شود. 

امیرزاده با تاکید بر اینکه اجرای طرح اصلاح الگوی کشت منجر شده است امسال هندوانه‌های با کیفیت‌تری را برداشت کنیم، خاطرنشان‌کرد: شهرستان‌های میناب و جاسک  مهم‌ترین مناطق کشت هندوانه در استان هرمزگان هستند و این امر در روستاهای دهستان سورک بخش لیردف جاسک و روستاهای چاه اسماعیل، زیارت مولا، چاه شیرین، تیرور، گوربند، تلنگ، راونگ، زرتوجی و هشتبندی میناب به صورت عمده انجام می‌شود. 

انتهای پیام//

منبع: تسنیم
برچسب ها: هندوانه ، شب یلدا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار