رییس اداره امور ثبتی و املاک سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: از بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار رقبه وقفی کشور بیش از ۷۰ درصد آنها سنددار شده و کمتر از ۳۰ درصد آنها یعنی در حدود ۲۴۰ هزار رقبه باقیمانده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹ 14 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «سجاد نیک‌پور» روز سه‌شنبه در حاشیه همایش منطقه‌ای هیات‌های امنای غرب کشور در جمع خبرنگاران افزود: از تعداد این یک میلیون و ۵۰۰ هزار رقبه؛ ۹۶۶ هزار رقبه متصرفی منفعتی و بیش از ۷۰۰ هزار رقبه غیر متصرفی یعنی دارای متولی حقوقی و حقیقی است.

وی در ادامه با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد املاک وقفی کشور فاقد سند است، اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۲ با هم افزایی و طی تفاهم‌نامه‌های متعددی که با اداراتی مانند ثبت اسناد و املاک، بنیاد مسکن و منابع طبیعی منعقد شده، همه صاحب سند می شوند.

نیک‌پور اضافه کرد: در سال ۱۳۸۸ تنها ۳۰ درصد املاک وقفی سند داشت اما اکنون با تفاهم‌نامه و هم‌افزایی که به وجود آمده اکنون ۷۰ درصد سند دار شده است.

رییس اداره امور ثبتی و املاک سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به وضعیت املاک وقفی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: از ۲ هزار رقبه موقوفه استان کرمانشاه همه سنددار شده و کمتر از چهار درصد آنها مانده که امیدواریم تا پایان سال به کمک هیات های امنا برای همه سند تک اخذ شود.

۱۲۰۰ هیات امنا برای موقوفه‌های کشور تشکیل شده است

مدیرکل هیات‌های امنای سازمان اوقاف امور خیریه نیز از تشکیل هزار و ۲۰۰ هیات امنا برای موقوفات سطح کشور خبر داد و گفت: از این تعداد برای ۸۰۰ هیات امنای (امین) حکم و کارت شناسایی صادر شده است.

«محمدعلی رمضانی» با بیان اینکه طرح امین یا هیات های امنای اداره رقبه و اوقاف در ۲ سال گذشته به طور جدی در دستور سازمان قرار گرفته است، هیات‌های امنای را بازوان اجرایی اوقاف و امور خیریه دانست که کارها برای اجرای بهتر به مردم سپرده می شود.

وی در ادامه حفظ اصل موقوفه، افزایش بهره‌وری و درآمد آن و اجرای نیات واقفان را وظایف اصلی سازمان اوقات و امور خیریه عنوان کرد و گفت: هیات‌های امنا به عنوان معتمدین، امانتداران و متدین صادق مردم اداره اوقاف را در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم به دست می گیرند و ادارات اجرایی ناظر بر اعمال آنها خواهند بود.

وی همچنین نیت خیرین وافقان را کمک به مردم عنوان کرد و بیان داشت: حفظ درآمد موقوفه ها و همچنین مردم‌داری از جمله ویژگی های بارز هیات‌های امنا است.

بیش از ۲ هزار موقوفه در استان کرمانشاه ثبت و شناسایی شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه یکی از مهدهای وقف در کشور است، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار موقوفه منتفعی و انتفاعی در استان شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام «محمد صالحی» افزود: از سال ۹۹ که طرح امین و هیات امنای اوقاف در این استان اجرا شده ۳۰۰ هکتار از اراضی موقوفه رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ امین برای موقوفات استان انتخاب شده است، گفت: در این مدت موقوفات و رقبه های موقوفات بلوک بندی و سطح بندی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در ادامه هیات امنای موقوفات را بازوان اجرایی این اداره کل نام برد و گفت: اجرای طرح هیات امنا یکی از متحول‌ترین برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در سالیان اخیر است.

حجت الاسلام صالحی توضیح داد: با اجرای هیات امنای موقوفات کار را به مردم سپرده ایم زیرا مردم به مردم اعتماد دارند و کارها بهتر پیش می رود.

وی یکی از مزیت‌های اجرای کارهای موقوفات توسط هیات امنا را این دانست که کارها کمتر در چارچوب دستورالعمل‌ها و کاغذ بازی‌های اداری گیر می‌کند و براساس اعتماد و شناخت مردم و هیات امنا از هم‌دیگر کار را پیش می برند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه در ادامه گفت: در این مدت با سپردن کار به امین ها و هیات امنا، ۳۰۰ هکتار از بلوک موقوفات معتضدی از موقوفه خواران آزاد شده در حالی با وجود حکم دادگاه ۱۳ سال نتوانسته بودیم آن را انجام دهیم.

همایش منطقه‌ای هیات‌های امنای غرب کشور با حضور هیات های امنا و رئیس ادارات چهار استان کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار