توسعه توان مخابراتی استان اردبیل در دولت تدبیر و امید و ایجاد ظرفیت مناسب در حوزه ICT زمینه فعالیت های علمی و اقتصادی شرکت های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت را در استان فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸ 04 October 2015
بهره برداری از زیرساخت های مخابراتی اردبیل از جمله توسعه پهنای باند دسترسی دیتا و فیبر نوری در سال جاری و تلاش مسوولان برای هدایت افکار عمومی به ظرفیت های اشتغال فضای مجازی، امیدها را برای رونق کسب و کار مبتنی بر آی سی تی در استان افزایش داده است.
به گفته یاور محمد حسینی مدیرعامل شرکت مخابرات استان اردبیل، فیبر نوری استان با 48 پورت، زمینه توسعه مخابراتی استان را تا 20 سال آینده فراهم نموده و اردبیل جزو پنج استان اول کشور در تجهیز به فیبر نوری است و در تداوم افزایش توان مخابراتی برای اتصال 700 روستای استان به شبکه جهانی اینترنت برنامه ریزی و تلاش می شود.
مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز با اشاره به سه برابر شدن شاهراه های مخابراتی استان در دولت تدبیر و امید، عرصه را برای کسب و کار جوانان در فضای مجازی مساعد می داند و در جلسات و نشست های متعدد با تاکید بر این مهم سعی دارد افق تازه ای از بازار کار را در برابر دیدگان منتظر و امیدوار جوانان جویای کار نمایان کند.
به عقیده وی با بهره مندی از تجارب استان های پیشرو در اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات، می توان در بخش اقتصاد، توسعه خدمات پزشکی درمانی، آموزش و پرورش و نظایر آن از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره جست.
ظرفیت استخدام دستگاه های اداری محدود و زمان آن فرارسیده است تا با تجاری سازی ایده ها و فکرهای نوین، زمینه اشتغال، تولید و درآمد جوانان جویای کار فراهم گردد و در این راستا الگوگیری از کسانی که با سرمایه اندک و ابتکار نو به موفقیت های قابل توجه دست یافته اند ضروری است.
خوشبختانه بعد از ایجاد پارک علم و فناوری در اردبیل، شاهد راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این استان هستیم که گام بلندی در مسیرترویج و توسعه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازه ایده ها محسوب می شود.
صندوق نوآوری و شکوفایی، بزرگ ترین صندوق مالی کشور بعد از صندوق توسعه ملی است که به همت دولت تدبیر و امید با هدف حمایت از تجاری سازی ایده ها و شرکت های دانش بنیان فعال شده است.
به گفته محمدحسین صادقی مشاور ارشد هیئت رییسه این صندوق، زمان اتکا به عوامل تولید سنتی به پایان رسیده و تبدیل دانش به ثروت در جهان مورد توجه قرار گرفته است و صندوق مذکور با هدف تجاری سازی ایده ها با تسهیلات کم بهره از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند.
وی میزان بودجه صندوق در سه سال اول فعالیت را 10 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از سال سوم به بعد به میزان نیم درصد از بودجه عمومی کشور به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان به صندوق مزبور اختصاص یافته است.
به گفته حسین شایقی رییس بنیاد نخبگان استان اردبیل، از نظر نیروی انسانی دانش آموخته، کمبودی در استان وجود ندارد و بسیاری از نخبگان استان در مناطق دیگر فعالیت و خدمات شایسته ای ارائه کرده اند و در صورت حمایت لازم، زمینه بروز و ظهور شرکت های دانش بنیان در استان فراهم خواهد شد.
عبدالقیوم قلی پور رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل پشتیبانی مالی از صاحبان ایده های علمی نو را ضروری می داند و معتقد است شرکت های دانش بنیان نوپا نیز باید از حمایت صندوق هایی نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار باشند.
وی همچنین آگاهی صاحبان طرح ها را نسبت به شرایط بهره مندی ازتسهیلات صندوق های حمایتی لازم می داند و می گوید:هرچند بسیاری از طرح ها توجیه علمی و اقتصادی مناسب و قابلیت تولید منجر به صادرات را دارند اما در مرحله معرفی به صندوق قربانی ارائه نادرست شده و پذیرفته نمی شوند.
از این رو آشنایی افراد از نحوه برخورداری از تسهیلات و مزایای دولتی تجاری سازی ایده ها نیز ضرورت دارد و به گفته استاندار اردبیل، از مجموع 44 شرکت دانش بنیان متقاضی ثبت، تقاضای 21 شرکت به علت ناآشنایی با حوزه فعالیت مربوطه رد شده است.
تداوم کارگاه آموزشی آشنایی با کاربردهای اساسی فناوری اطلاعات وارتباطات که چندی پیش توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات اردبیل در استان برگزار شد و برنامه های مشابه آن می تواند در دست یافتن جوانان به الزامات کسب و کار حوزه ICT و روشن شدن چراغ فروشگاه های مجازی و شبانه روزی موثر باشد.
گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی نیز نگاه فرابخشی را در تامین امکانات و تسهیلات توسعه شرکت های دانش بنیان برای تحول صنعتی استان ضروری می داند.
رییس سازمان صنایع و معادن استان اردبیل نیز می گوید: برخی از واحدهای صنعتی استان از ظرفیت های دانش بنیان برخوردار هستند و به منظور احصاء و حمایت از آنها کمیته صنایع دانش بنیان در استان شکل گرفته است.
به گفته این مسوول 38 واحد صنعتی با مولفه های دانش بنیان برای بهره مندی از تسهیلات مربوطه به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده است.
سیاست اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی کشور نیز ایجاب می کند به منظور تحقق اقتصاد بدون نفت و نقش آفرینی بیشتر ملت در اقتصاد، به فرصت های شغلی حوزه فناوری اطلاعات و دانش بنیان بیش از پیش توجه شود.
فراموش نکنیم که موقعیت مرزی و جغرافیایی استان اردبیل به عنوان دروازه تجارت بین الملل، همجوار بودن با جمهوری آذربایجان و نیز تحقق منطقه آزاد استان در آینده، ضرورت توجه به اقتصاد مبتنی بر حوزه ICT و توسعه شرکت های دانش بنیان را بیش از پیش در اذهان متبادر می کند.
از این رو حوزه ICT به لحاظ کم هزینه بودن، گذر از مرزهای جغرافیایی، سرعت بالا در تبادل اطلاعات و گستردگی عرصه فعالیت روز به روز در کانون توجه قرار می گیرد.
بدیهی است اگر انرژی، حوصله و وقت جوانان فعال شبکه های اجتماعی به جای صرف به گپ و گفت های معمول، به اقتصاد متکی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدایت شود، نهال های بارور اندیشه، ثمر ثروت خواهند داد و با کاسته شدن از صف بیکاران نشسته در میادین شهرها بر رونق بازارهای فضای مجازی و دانش بنیان افزوده خواهدشد.
گزارش:عیسی پاشاپور
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار