رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: حذف ارز ترجیحی برای ساماندهی اقتصاد کشور یک ضرورت است و آثار و نتایج مثبتی در بلندمدت خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۴۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷ 12 May 2022

کیوان کاشفی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: حذف ارزترجیحی یک اقدام شجاعانه است که سال‌ها کارشناسان اقتصادی بر روی آن تاکید دارند که هرچه زودتراصلاحات انجام شود دامنه خسارات وفشار‌ها کمتر خواهدبود.

وی با اشاره به اینکه دولت در جهت حذف ارز تدریجی شهامت به خرج داد، افزود: هرچه این اقدام دیرتر انجام می‌شد، به ضرر مردم است، دولت برای حمایت از دهک‌های آسیب پذیر جامعه برنامه‌هایی تدارک دیده و مبالغی را در نظر گرفته که این اقدام به مدت محدود میتواند کمک کند تا مردم خودشان را با بازار و قیمت‌ها تطبیق دهند.


رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: نظارت باید بر بازار افزایش یابد تا از سواستفاده عده‌ای جلوگیری شود، بازرسی اصناف باید در این زمینه پای کار باشد. همچنین باید مردم آگاه باشند که ارز ترجیحی نه به سود مردم بود و نه.

کاشفی با بیان اینکه قیمت‌ها و بازار به فرصت چندماهه برای ثبات نیاز دارند، گفت: ما باید به مردم این اگاهی را بدهیم که اگر چندماه فرصت دهند تورم کاهش می‌یابد و دولت یارانه را عادلانه بین دهک‌های جامعه تقسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در کل کشور هدفگذاری ۴۵ میلیارد دلاری صادرات در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه تحقق ۱۰۷ درصدی داشته، افزود: برش استانی سهمیه صادرات برای  کرمانشاه نیز در سال گذشته دو میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار بود که در کرمانشاه نیز با صادرات دو میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلاری، تحقق ۱۰۲ درصدی داشتیم.
وی به جایگاه خوب صادراتی کرمانشاه در سال گذشته هم اشاره کرد و یادآور شد: بعد از استان‌های هزمرگان، بوشهر، خوزستان و آذربایجان غربی در جایگاه پنجم کشور قرار گرفتیم. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشیم چهار استان قبل از ما شرایط متفاوتی دارند.
رئیس اتاق کرمانشاه از سهم ۵۳ درصدی کرمانشاه از صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق با احتساب گاز نیز در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: بدون محاسبه گاز نیز سهم ۴۸ درصدی داشتیم.
کاشفی نکته مهم تجارت خارجی کرمانشاه در سال گذشته را رشد ترانزیت اعلام کرد که در بخش ترانزیت مبدا با ۶۱۸ میلیون دلار رشد دو هزار درصدی داشتیم و ترانزیت مقصد ۵۶۳ میلیون دلاری نیز که عمدتا از پرویزخان صورت گرفته رشد قابل توجهی داشته است.
وی معتقد است، این شرایط نشان می‌دهد کرمانشاه قابلیت ترانزینی بالایی دارد که نباید از آن غافل شد.
رئیس اتاق کرمانشاه یکی دیگر از شاخصه‌های مهم صادرات استان در سال گذشته را رشد ۴۶۶ درصدی صادرات از مرز سومار و رشد ۵۰۷ درصدی صادرات از مرز خسروی دانست  و عنوان کرد: صادرات مرز شیخ صله هم به میزان قابل توجهی رشد داشته است که این ارقام بیانگر پتانسیل‌های مهم مرز‌های استان خصوصا دو مرز سومار و شیخ صله است.
کاشفی از هدفگذاری صادرات بیش از سه میلیارد دلاری برای سال جاری کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: رسیدن به این هدفگذاری با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم دور از انتظار نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار