استاندار اردبیل در میزگرد "اردبیل و اقتصاد مقاومتی":
خدابخش با بیان اینکه حمایت از تولید کننده های داخلی نیازمند وجود حداقل هایی در خود واحدهای تولیدی است گفت: از جمله مواردی که واحدهای تولیدی باید توجه ویژه به آن داشته باشد، بحث مربوط به کیفیت، زمان و سرعت در تحویل کالا و قیمت است که البته دو مولفه کیفیت و زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 01 October 2015
استاندار اردبیل گفت: برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، سیاست پولی و مالی باید در راستای حمایت از تولید تغییر جهت دهد.
به گزارش تابناک اردبیل، مجید خدابخش در میزگرد تخصصی "اردبیل و اقتصاد مقاومتی" که از سوی پایگاه خبری - تحلیلی سبلانه در محل استانداری اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را می‌توان با دو سیاست پولی و مالی پیاده کرد گفت: این سیاست نیز خارج از اختیار استان ها بوده و نیازمند برنامه ریزی صحیح در سطح ملی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بین مدیران ارشد کشوری گفت: تعریف رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را می توان در یک جمله که اقتصاد باید در مقابل نوسانات بیرونی مقاوم باشد، خلاصه کرد.

خدابخش تصریح کرد: این نوسانات ممکن است در قالب تحریم یا ایجاد محدودیت های تجاری و بویژه در خصوص مواد غذایی و مواد اولیه کارخانه ها و شرکت های تولیدی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: اقتصاد کشور باید به گونه ای تقویت شود که در مقابل تندبادهای تصمیمات سیاسی دشمنان مقاوم باشد.

استاندار اردبیل دومین مولفه در خصوص حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را قطع وابستگی کشور از نفت عنوان کرد و افزود: ذخایر نفتی از جمله مواردی است که تحت تاثیر تصمیمات و رفتارهای مختلفی که در دنیا صورت می گیرد، افزایش یا کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هر چقدر وابستگی کشور به منابع نفتی کم شود، اقتصاد به صورت خودکار در مسیر مقاوم شدن حرکت می کند گفت: البته در کنار این مولفه ها باید در جهت توسعه تکنولوژی داخلی، اهمیت دادن به نیازهای الویت دار مانند نیازهای غذایی، تسلیحاتی و نظامی و ...، اقدامات موثری صورت گیرد.

خدابخش با بیان اینکه حمایت از تولید کننده های داخلی نیازمند وجود حداقل هایی در خود واحدهای تولیدی است گفت: از جمله مواردی که واحدهای تولیدی باید توجه ویژه به آن داشته باشد، بحث مربوط به کیفیت، زمان و سرعت در تحویل کالا و قیمت است که البته دو مولفه کیفیت و زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استاندار اردبیل در خصوص برنامه های صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان گفت: یکی از برنامه ها در این حوزه بازدید هفتگی از کارخانه های تولیدی در جهت بررسی موانع و مشکلات موجود این واحدها بود که این بازدیدها به همراه دستگاه هایی صورت گرفت که با واحدهای تولیدی ارتباط داشته اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از طریق بنیاد برکت 60 میلیارد تومان در جهت حمایت از تولید داخلی به استان تزریق شد گفت: امسال هم این بنیاد 110 میلیارد برای واحدهای تولیدی که از حرکت ایستاده و یا در حال آغاز به کار هستند و یا از کمترین ظرفیت خود استفاده می کنند، در نظر گرفته شده است.

خدابخش به واحدهای تولیدی مختلف از جمله قارچ سبلان، پل معلق مشگین، آفتاب نیر و ... که فعالیت ابتدایی خود را آغاز ولی از حرکت ایستاده بودند اشاره کرد و گفت: تا کنون با فعالیت های صورت گرفته نزدیک به 20 واحد تولیدی که از ظرفیت کامل خود استفاده نمی شد و یا کلا غیر فعال بود، دوباره به حرکت خود ادامه می دهند.

استاندار اردبیل به پارک علم و فناوری به عنوان حلقه گم شده بخش دانش بنیان که دارای ظرفیت بالای پژوهشی، تحقیقی و مالی است نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز خوشبختانه زمینی به مساحت 10 هکتار به پارک علم و فناوری اختصاص داده و مجوز لازم از وزارت علوم نیز دریافت شد که در واقع با این اقدام کانالی برای شرکت های دنش بنیان باز شد.

خدابخش در ادامه اظهار کرد: ارگان ها و سازمان هایی مانند صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی که موافقت اصولی برای فعالیت یک واحد تولیدی می کنند باید در نظر داشته باشند که این سازمان ها مالک فرایند هستند و باید با تشکیل جلسات برای حمایت از این واحدها در تلاش باشند و تولید کنندگان را تنها نگذارند.وی تصریح کرد: مالکیت فرایند در واقع کمک حال واحدهای تولیدی است که تازه فعالیت خود را آغاز کرده اند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در زمینه آی سی تی نیز فعالیت هایی در جهت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است گفت: حوزه دانش بنیان با استفاده از فضای مجازی برای ایجاد اشتغال به تحصیل جوانان و در جهت کاهش وابستگی به نرم افزارهایی بیرونی انجام می شود که در این خصوص فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

استاندار اردبیل در خصوص مشکلات کارخانه داران و موانع موجود در سر راه تولید کنندگان گفت: متاسفانه ساختار مناسب برای حمایت از تولید کننده ها در کشور وجود ندارد و مسئولین مربوط نیز در صورتی که بخواهند در جهت کمک به بخش های تولیدی فعالیتی داشته باشند در پیچ و خم ضوابط گرفتار می شوند که این مسئله نیازمند تغییرات در یک سری از ضوابط ملی است.

خدابخش با اشاره به شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل گفت: از این واحد تولیدی می توان به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی یاد کرد که دارای ظرفیت بالای علمی است و باید حمایت های لازم از این چنین واحدهایی صورت گیرد.

استاندار اردبیل با خطاب قرار دادن شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل به عنوان نمونه ای از واحد تولیدی گفت: واحدهای تولیدی برای انجام یک سری فعالیت در مناقصات شرکت می کند که در یک مناقصه 30 میلیاردی نزدیک به 10 میلیارد ضمانت باید بدهند در حالیکه اگر می خواهیم در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید از این واحدها حمایت صورت گیرد، چون این ها دارای فکر و اندیشه هستند.

وی تصریح کرد: در دنیا اینگونه مشکلات حل شده و بیمه ها به عنوان ضامن واحد تولیدی وارد کار می شود در حالیکه در کشور ما این سیستم وجود ندارد.

خدابخش در خصوص حضور بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در حوزه کشاورزی و در تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد روستاییان خوشبختانه از طریق بسیج فعالیت های موثری در قالب واحدهای تولیدی کوچک و خودکفا صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی به بخش کشاورزی ورود نکرده ایم که البته بسیج واقعا فعالیت های موثری از جمله در زمینه پرورش بوقلمون، قارچ، زنبور عسل و..،انجام داده است.

استاندار اردبیل در پایان با بیان اینکه در این عرصه در دو حوزه آبیاری تحت فشار برای بالا بردن راندمان و مدیریت آب و همچنین کشت زعفران، پسته و توسعه باغات فعالیت هایی صورت گرفته است گفت: تولید این محصولات در کنار دو محصول اصلی استان یعنی سیب زمینی و گندم می تواند آینده درخشانی برای استان رقم بزند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار