کد خبر: ۱۰۴۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹ 30 April 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

ماه مبارک رمضان امسال هم روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند. زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود.

میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند این‌ها باشد که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل (سرپرستی) او هستند زکات فطره بپردازد واز غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود می‌توان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت کرد.

زکات فطره تنها مخصوص روزه‌داران نیست بلکه آن‌هایی هم که عذری داشته‌اند و یا عمداً روزه نگرفته‌اند باید زکات فطره را بپردازند. زکات فطره یک واجب جداگانه‌ای است و باید ادا شود.

در زکات فطره، جامعه هدف خاصی از جمله کمک به نیازمندان و فقرا دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن شود و پرداخت زکات فطره در فقرزدایی جامعه دینی در این شرایط حساس اقتصادی دوران ویروس کرونا بسیار مؤثر بوده است.

برای سهولت پرداخت زکات فطریه مردم روزه دار، هر ساله پایگاه‌های جمع آوری زکات فطره در مصلی ها، محل‌های برگزاری نماز عید فطر، مراکز نیکوکاری و مساجد پیش بینی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار