رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اجرای برنامه ملی سلامت سالمندان 11 مهرماه همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 29 September 2015

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست خبری که امروز (6 مهرماه) به مناسبت 9 مهرماه روزجهانی سالمندان برگزار شد، اظهار کرد: پیر شدن یکی از عجیب‌ترین فرایندهای خلقت است. تغییرات ایجاد شده در روند پیری محسوس نیستند و نباید فرایند پیر شدن را یک بیماری بدانیم زیرا فرایندی حیاتی و زیستی است و از زمان تولد بشر آغاز شده و منجر به سالمندی و سرانجام مرگ می‌شود.

وی افزود: هرچند نمی‌توان جلوی فرایند پیر شدن را گرفت ولی مهم است که افراد، سالم پیر شوند و این امر، مستلزم مداخلات زیادی است که اگر این مداخلات از قبل از تولد و در دوران نوزادی و کودکی و جوانی به خوبی صورت بگیرد، پیری می‌تواند فرایند بسیار شیرینی برای افراد سالمند باشد.

سلمان‌زاده گفت: پیر شدن جمعیت دنیا امری کلی است؛ امروزه به چند دلیل عمده، جمعیت دنیا به سمت پیر شدن می‌رود که یکی از این موارد، گذر اپیدمی است. اکنون چهره بیماری‌ها و سیمای مرگ در حال تغییر است و بحرانی که در آن علت اصلی مرگ و میر بیماری‌های عفونی بود، گذشته و سیمای مرگ به سمت بیماری‌های غیرواگیر می‌رود.

وی عنوان کرد: شیوع بیماری‌های واگیردار به علل عوامل مختلف و با مداخلات صورت گرفته و انجام واکسیناسیون، کمتر شده و امید به زندگی افزایش یافته است. از سوی دیگر، صنعتی شدن جوامع موجب شده که نرخ رشد جمعیت کاهش یابد. در این شرایط خانواده‌ها تمایل پیدا می‌کنند فرزندان کمتری داشته باشند. کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست و در سال‌های اخیر با سیاست‌های جمعیتی که مبنی بر فرزندآوری کمتر بوده، رشد جمعیت کاهش پیدا کرده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با افزایش امید به زندگی و افزایش طول عمر افراد در کنار بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی، رشد انفجاری جمعیت کودکان و جوانان به افزایش جمعیت سالمندان تبدیل شده است. جلوی فرایند پیر شدن را نمی‌شود گرفت ولی باید کاری کرد که افرادی با کمترین مشکلات وارد دوره سالمندی شده و سالمندی سالمی داشته باشند.

سلمان‌زاده تصریح کرد: در کشور ما برنامه‌ای ملی تحت عنوان برنامه سلامت سالمندان بدین منظور تدوین شده است. برنامه ملی سلامت سالمندان دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست برنامه آموزش به سالمندان و ترویج زندگی سالم در دوره سالمندی از جمله این که از چه رژیم غذایی استفاده کنند یا چه ورزش‌هایی را انجام دهند، و هدف دیگر نیز اجرای برنامه مراقبت‌های ادغام یافته خدمات سالمندان است.

وی اظهار کرد: اجرای برنامه ملی سلامت سالمندان 11 مهرماه همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان آغاز خواهد شد. در این برنامه خدمات گوناگونی به سالمندان ارائه خواهد شد تا بیماری‌های سالمندان کنترل شده و این بیماری موجب نشود که دوره سالمندی همراه با درد و رنجی داشته باشند. نکته مهم، شناسایی افرادی است که به ظاهر سالم هستند ولی در معرض برخی از بیماری‌ها قرار دارند که این نیز یکی از اهداف مهمی است که در قالب این برنامه گنجانده شده است.

وی افزود: کمیته‌های مربوط به این برنامه در خوزستان، تشکیل و تصمیم‌های خوبی در زمینه اجرای آن گرفته شده است.

سلمان‌زاده گفت: سکته قلبی، فشار خون، دیابت و سوءتغذیه از بیماری‌هایی هستند که در این برنامه و در ملاقات با سالمندان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا بدانیم سالمندان چه‌قدر درمعرض بیماری قرار دارند و اگر دچار بیماری‌هایی هستند، بیماری، ارزیابی شده و به فرد سالمند آموزش لازم داده می‌شود. در این برنامه همچنین سرطان پستان و سرطان‌های دستگاه گوارش در میان سالمندان غربالگری شده و آموزش‌های لازم در زمینه این بیماری‌ها به افراد سالمند داده می‌شود. همچنین در خصوص جلوگیری از سقوط و عدم تعادل آموزش می‌بینند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: بررسی احتمال افسردگی و درمان آن در صورت تشخیص، بررسی اضطراب و اختلال خواب در سالمندان، بررسی وضعیت پوکی استخوان، بی‌اختیاری ادراری و درمان آن و غربالگری سل نیز در برنامه ملی سلامت سالمندان اجرا می‌شود.

فریبا دباغی‌زاده، کارشناس مسئول برنامه سلامت سالمندان مرکز بهداشت خوزستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: لازم است در اماکن عمومی سطح شهر امکانات رفاهی به منظور استفاده سالمندان وجود داشته باشد که همه این موارد در برنامه ملی سلامت سالمندان دیده شده است. با توجه به اینکه این برنامه وسعت زیادی دارد، اولویت‌هایی را انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت خوب استانداری خوزستان آن را به زودی در سطح استان گسترش دهیم.

وی در رابطه با آمار سالمندان افزود: شاخص سالمندی در جهان در سال 2007، 10.5 درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال 2050 به 21.5 درصد برسد. این عدد اکنون در کشور ما 8.26 درصد است و براساس سرشماری سال 90 به نظر می‌رسد در سال 1429 به 24.9 درصد برسد. هر چند عدد شاخص سالمندی در کشور کمتر از رقم جهانی است ولی سرعت پیری بیشتر است. در خوزستان نیز شاخص سالمندی 6.1 دهم درصد است.

دباغی‌زاده افزود: کشورهای در حال توسعه افراد بالای 60 سال را سالمند محسوب می‌کنند و کشورهای توسعه‌یافته افراد 65 سال به بالا را سالمند می‌دانند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار