کد خبر: ۱۰۲۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹ 11 February 2022

به طور کلی سرمایه گذاری در هر بازاری استراتژی خاص خود را دارد و هر چند دربسیاری از موارد این استراتژی یکسان است، اما جنس بازار‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای اتخاذ یک استراتژی موفق سرمایه گذاری در بازار مسکن مطالعه و تحلیل و بررسی پبشینه آن ضروری است.

مطالعه و حضور در ادوار گذشته رونق و رکود مسکن نشاندهنده سینوسی بودن حرکت بازار مسکن است. پس از درک حرکت سینوسی بازار می‌بایست نحوه‌ی مواجه با آن وانتخاب زمان مناسب برای ورود با خروج از بازار مسکن باید به دقت رصد و پایش شود.

اولین استراتژی این است که به زمان ورود به بازار مسکن توجه نمایید. دوره رونق ورکود مسکن بسته به شدت افزایش قیمت‌ها بین ۳.۵ الی ۵ سال به طول می‌انجامد. اگر بخواهیم یک دوره سینوسی را بررسی کنیم میتوان این دوره را به ۴ بخش تفکیک نمود:
۱. دوره پیش رونق ۲. دوره رونق ۳. دوره پیش رکود ۴. دوره رکود.

بهترین زمان ورود به بازار مسکن در پایان "رکود" و ابتدای پیش رونق (به اصطلاح دامنه بازار) است. بدترین زمان ورود در زمان رونق است که متاسفانه اکثریت جامعه به اشتباه در این مرحله وارد بازار می‌شوند وموجب ضررو زیان خود و باعث به درازا کشیده شدن مرحله بعدی (رکود) می‌شوند.

دومین استراتژی این است که با دیدگاه حداقل ۳ الی ۵ سال وارد بازار شوند و چنانچه بالاجبار در زمان‌های اشتباه سرمایه خود را وارد بازر کرده اند تا پایان رکود و ایجاد رونق در بازار باقی بمانند در غیر اینصورت متضرر می‌شوند. یک جمله‌ای هم وجود داره که سرمایه گذاران باسابقه می‌گویند که: "اگر فردی یک ملک بخرد ۵ سال آن را نگه دارد، آن ملک وی را ۵۰ سال نگه میدارد ".

سومین توصیه استراتژیک این است که قبل از اقدام به سرمایه گذاری در بازار مسکن حتما با افراد کاربلد، امین و خبره این بازار مشورت و همفکری نمایید. چرا که مسیر سرمایه گذاری برای افراد تازه کار مبهم تاریک و سنگلاخ است و رد شدن ازآن نیاز به راهنما و راه بلد دارد. سرمایه گذاری بدون مشورت موجب به اصطلاح به "تله افتادن سرمایه " می‌گردد.


* نکات اساسی جهت سرمایه گذاری در بازار مسکن:

۱. سرمایه گذار بازار مسکن باید صبور باشد.

۲. مهمترن و کلیدی‌ترین نکته سرمایه گذاری در بازار مسکن رعایت زمان ورود و خروج از آن است.

۳. طول دوره رکود معمولا خیلی طولانی‌تر از دوره رونق است.

۵. روند حرکت بازار مسکن خطی نیست و کماکان سینوسی رو به بالا ادامه پیدا خواهد کرد.

۶. تحلیل تک بعدی بازار توسط افراد کارشناس نما موجب ضرر و زیان بیشتر خواهد شد. چرا که قیمت مسکن از عوامل مختلفی از جمله:قیمت نفت، وضعیت اقتصادی، تورم، حجم ساخت و تولید مسکن، وضعیت سیاسی و امنیتی، قیمت مصالح، تکنولوژی، سیاست‌های مسکنی دولت، قوانین شهرسازی، سطح درآمد خانوارتاثیر میپذیرد و برای تحلیل بازار می‌بایست کلیه عوامل درونی و بیرونی پیشگفت تجزیه و تحلیل گردد.

۷. معمولا در دوره رونق که به اصطلاح صدای انفجار قیمت بازار به همه افراد می‌رسد، افراد حس می‌کنند که از بازار جا مانده اند لذا تحت تاثیر "اخبار رسانه‌ها و اجتماع" اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و، چون تحلیل بنیادی و اقتصادی درستی در پس این تصمیم وجود ندارد منجر به ضررو زیان می‌گردد.

۸. جهت موفقیت در هر بازاری علی الخصوص بازار مسکن می‌بایست حضور مدام و دراز مدت در آن بازار داشت تا درک بهتری از زمان بندی و نشانه‌های رونق و رکود داشت یا با مشاوران قوی و امینی که در این بازار حضور دارند مشورت کرد.

۹. از خاک اندوخته کنید که نه صادر و نه وارد میشود و نه آفت دارد.

 

محمدفراهانی ،کارشناس بازار مسکن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار