علی عوض‌پور، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با اشاره به اینکه بازار سوریه یک فرصت برای ایران است، اظهار داشت: برقراری ارتباط تجاری دو سویه و متقابل در حوزه واردات و صادرات با کشور سوریه هدفی است که باید دنبال شود و فعالان اقتصادی استان فارس آماده همکاری با تجار سوریه هستند.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴ 26 December 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: صادرات یکی از مفاهیم اقتصادی است که همواره نقش مهمی در رونق اقتصادی استان‌ها داشته است، استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست و تمرکز بر صادرات به ویژه در کشورهای هدف و همسایه می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشاورزی باشد چراکه با طولانی شدن مدت خشکسالی کشاورزی استان فارس همواره در معرض تهدید بوده است.

براساس آخرین آماری که گمرک استان فارس در اختیار خبرگزاری تسنیم گذاشته و در 11 آذرماه نیز منتشر شده است؛ از ابتدای سال تا پایان آبان ماه 284 هزار و 18 تُن کالا به ارزش 126 میلیون و 773 هزار و 219 دلار از طریق گمرکات استان فارس به خارج از کشور صادر شده است.

بر این اساس کالا‌های صادراتی به 49 کشور جهان صادر شده که عمده کشور‌هایی که کالا طی این مدت از گمرکات استان فارس به آن‌ها صادر شده عبارتند از عراق، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، کویت و ترکیه است.

کشف بازارهای جدید و ثبات بازارهای صادراتی کنونی از مهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان همواره بر آن تاکید دارند و به همین دلیل اتاق بازرگانی استان فارس به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی استان به عناوین مختلف اقدام به معرفی فرصت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری می‌کند که برگزاری جلسه استفاده از فرصت های صادرات، سرمایه گذاری تجاری و گردشگری در کشور سوریه یکی از این اقدامات است.

در این جلسه مقرر شد بانک اطلاعاتی تجار و واردکنندگان کشور سوریه با هدف گسترش مبادلات اقتصادی بین فعالان اقتصادی فارس و کشور سوریه در اختیار اتاق بازرگانی فارس قرار گیرد همچنین به پیشنهاد اعضا، مقرر شد طرح خواهر خواندگی شیراز و شهر حلب سوریه پیگیری شود.

بسیج تخصصی اتاق‌های بازرگانی به دنبال تسهیل معیشت مردم است

محمد جواد اسلامی، دبیر کل بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در این جلسه اظهار داشت: هدف بسیج تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و آسان‌سازی معیشت مردم است.

وی با بیان اینکه رونق صادرات یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف است، گفت: بازار سوریه فرصت خوبی برای کالاهای ایرانی است که تلاش می‌شود با رایزنی و همت فعالان اقتصادی این مهم محقق شود.

مقداد ده نمکی رئیس دفتر تسهیل خدمات تجاری بین ایران و سوریه هم در این جلسه استفاده از بازار سوریه را فرصتی دانست که از تحریم‌ها به دست آمده است و گفت: این کار آسان نیست اما فرصت مغتنمی برای کشور ما است که از بازار سوریه برای رونق صادرات استفاده کنیم.

وی با تاکید بر سختی کار در این زمینه گفت: باید برای ورود به بازار سوریه و افزایش صادرات محصولات ایرانی تلاش کنیم که این موضوع جز با همکاری دو طرف ماجرا محقق نمی‌شود.

بازار سوریه فرصتی برای تجار ایرانی

علی عوض‌پور، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با اشاره به اینکه بازار سوریه یک فرصت برای ایران است، اظهار داشت: برقراری ارتباط تجاری دو سویه و متقابل در حوزه واردات و صادرات با کشور سوریه هدفی است که باید دنبال شود و فعالان اقتصادی استان فارس آماده همکاری با تجار سوریه هستند.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان فارس در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری گفت: باید به گونه‌ای رفتار و عمل شود که حضور بخش خصوصی برای تجارت تسهیل شود که ارائه راهکارهای مراودات مالی و نقل و انتقال پول یکی از آن موارد است.

کمیته بین‌الملل در اتاق بازرگانی ایجاد شود

خسرو فروغان رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز با اشاره به سابقه تجارت با سوریه افزود: جنگ سوریه تمام شده و اکنون فرصت خوبی برای مراودات تجاری است که هم منجر به رونق اقتصادی این کشور می‌شود و هم بازار خوبی برای صادرات استان فارس است.

 

وی پیشنهاد داد که کمیته‌ای تحت نظر بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی فارس ایجاد شود تا فعالان اقتصادی فارس که علاقه‌مند به همکاری و حضور در کشور سوریه هستند بتوانند از طریق این کمیته اقدام کنند.

هادی حنایی نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان اینکه استان فارس یکی از تولیدکنندگان اصلی مرکبات ایران است، گفت: باید بستری برای صادرکنندگان فراهم شود تا صادرکننده با خیال آسوده صادرات خود را انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار