عضو اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا محصولات کشاورزی اصولی تر و طبق استاندارد های جهانی تولید شود، می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که کیفیت محصولاتی کشاورزی ایران با دیگر کشورها فاصله زیاد دارد.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱ 26 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: هرچند که مسئولان کشاورزی استان اعلام کرده اند که فلفل دلمه ای و محصولات استان فارس از استاندارد های لازم برخوردار است اما گلخانه‌داران عنوان می کنند که ممنوعیت صادرات این محصول به روسیه مشکلات جدی را برای آن ها ایجاد کرده و به گفته گلخانه‌داران این مهم باعث شده تا قیمت هر کیلو فلفل دلمه‌ای از 50 هزار تومان به 3 الی 4 هزار تومان برسد.

ضرر هنگفت گلخانه داران فارس

آن طور که هادی یکی از گلخانه داران و تولید کننده فلفل در فارس می گوید: ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه باعث شده تا قیمت هر کیلو فلفل از 50 هزار تومان به 4 هزار تومان برسد.

وی می افزاید: قطعا این اتفاق سبب شده تا به شدت متضرر شویم و این در حالی است که هیچ فردی از خرید فلفل دلمه‌ای استقبال نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 350 میلیون تومان محصولات‌مان بلاتکلیف است می افزاید: در حال حاضر بیشتر محصولات‌مان در سردخانه ها مانده است.

این گلخانه داران در ادامه با بیان اینکه هزینه نگهداری و و مابقی خرج ها باعث شده تا در شرایط فعلی کاملا متضرر شویم می افزاید: متاسفانه در شرایط فعلی به شدت متضرر شده ایم و نمی دانیم که باید چه اقدامی انجام دهیم.

هادی با اشاره به اینکه در این شرایط باید هزینه کارگر، سردخانه، مواد مغذی، حمل و نقل و ..... را هم بپردازیم ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که قیمت هر کیلو بذر فلفل دلمه ای حدود یک میلیارد تومان است

ممنوعیت امتناع روسیه از خرید فلفل دلمه‌ای ایران سیاسی نیست

وی با بیان اینکه تمام موضوعات ممنوعیت واردات فلفل دلمه ای از ایران به روسیه سیاسی نیست، می گوید: متاسفانه عواملی مانند تولید سنتی فلفل، عدم نظارت بر گلخانه ها سبب شده تا در بخش تولید بعضی از محصولات کشاورزی و باغی با مشکل مواجه شویم.

هادی حنایی جهرمی با اشاره به اینکه نبود نظارت بر تولید محصولات کشاورزی، گلخانه ای و باغبانی مشکلاتی را در صادرات محصولات ایجاد می کند می افزاید: هرچند که در کشور ایران در تولید محصولات کشاورزی وسواس وجود ندارد اما ذکر این نکته ضروری است که دیگر کشورها بر سلامتی و کیفیت محصولاتی که وارد کشورشان می شود حساسیت بالایی به خرج می دهند.

ضرورت تولید محصولات ایرانی و داخلی مطابق استاندارد های جهانی

عضو اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا محصولات کشاورزی اصولی تر و طبق استاندارد های جهانی تولید شود، می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که کیفیت محصولاتی کشاورزی ایران با دیگر کشورها فاصله زیاد دارد.

حنایی با بیان اینکه قطعا محصولات کشاورزی باید با سم و کودهای مجاز تولید شود می گوید: قطعا مشکلات در تولید محصولات کشاورزی سبب شده با مشکل مواجه شویم و این در حالی است که در صورت عدم رعایت استاندارد ها توسط کشاورزان و گلخانه داران امکان دارد آینده ای نه چندان دور کشورهای حوزه خلیج فارس هم از واردات محصولات داخلی کشاورزی ایران استقبال نکنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مصرف سموم مازاد به محصولات کشور باعث شد تا سال گذشته کشور عمان میزان قابل توجهی از هندوانه ایران را مرجوع کند، ادامه می دهد: قطعا وجود نظارت بر تولید محصولات کشاورزی باعث می شود تا با این اتفاقات مواجه نشویم.

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه جهت حضور در بازارهای جهانی باید کالاهایی را تولید کنیم که با استاندارد های جهانی همخوانی داشته باشد، ادامه می دهد: اگرچه موضوعات دیپلماسی مشکلاتی را در صادرات محصولات ایجاد کرده است اما ذکر این نکته ضروری است که شوربختانه بعضی از محصولات داخلی کشور با استاندارد های جهان مطابقت ندارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از کشاورزان در بعضی از میوه‌ها سم هایی تزریق می کنند که برای مردم سرطان زا است، می گوید: نبود نظارت سبب شده با مشکلات متعددی مواجه شویم.

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه سیاه شدن سبزی‌ها به مدت 24 ساعت پس از نگهداری در یخچال بیانگر وجود سم و کود زیاد در این محصول است، بیان می کند: در شرایط فعلی نیاز است تا برای استاندارد سازی محصولات کشاورزی و میوه و تره بار سختگیری های بیشتری اعمال شود.

 

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه سموم مازاد توسط یک بار فلفل دلمه‌ای سبب شد تا بسیاری از گلخانه داران و افرادی هم که مطابق استانداردها این محصول را کشت می کردند با مشکل مواجه شوند، می افزاید: متاسفانه ممنوعیت واردات دامن تمام محصولات را در کشور می گیرد.

حنایی با اشاره به اینکه تجارت اصول و برنامه‌های زیادی دارد می‌افزاید:محکم نبودن قوانین تولید محصولات طبق قوانین صادراتی باعث شده تا ممنوعیت واردات محصولات داخل کشور به دیگر کشور‌ها هر روزی دامن یک محصول را بگیرد.

حنایی با بیان اینکه اگرچه آمار صادرات نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته،می افزاید : اما به روز شدن غیر کارشناسی بعضی از دستورالعمل‌ها هم سبب شده تا صادر کنندگان با مشکلات متعددی مواجه شوند، زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد صادرات محصولات مناسب است اما متاسفانه افزایش نرخ دلار به 30 هزار تومان که می‌توانست یک فرصت بسیار مناسب برای صادرات باشد با وجود سیاست‌های اشتباه و خود تحریم‌های داخلی سبب شد تا نتوانیم از این فرصت بهره ببریم.

محمولـه هـاى صادراتـى برگشـت خورده مربوط به فارس نبوده است

صمــد رنجبــرى، مدیر توســعه بازرگانــى جهادکشــاورزى فارس هم در ادامه با اشــاره بــه اینکه بازگشــت محموله هاى صادراتى به دلیل عدم رعایت اســتانداردها در اســتفاده از ســموم بوده است، عنوان مــى کند: ایــن موضوع را به تولیدکننــدگان و گلخانه داران استان اعلام کردیم که براى محصول صادراتى باید مطابق با استانداردهاى اعلام شده از سموم و کود شیمیایى استفاده کنند.

رنجبرى با اشاره به اینکه این آمادگى را داریم که محصول گواهى شــده و مطابق با استانداردها تولید و صادر شود، تصریح مى‌کند: محموله هاى برگشتى از روسیه تنها محصول فلفل دلمه‌اى بوده که از تولیدات اســتان فارس نبوده و عمده آن محصول فلفل دلمه‌اى تولیدات استان اصفهان بوده است.

وى درباره نظــارت بر رعایت اســتانداردها در تولید محصولات مى‌گوید: از ســوى گروه زیســت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محیطــى به تولید‌کنندگان اســتانداردهاى لازم براى استفاده از سموم و... ابلاغ شده که به محصولات تولید شــده براساس استانداردها کد بدهیم تا محصول مجــوز داشــته باشــد و در این خصوص مشــکلى در اســتان نداریم.

مدیر توســعه بازرگانى جهادکشاورزى فــارس با بیان اینکه رویه جارى در صادرات مشــخص اســت وصادرات محصــولات حتما باید گواهى شــده باشــد و اســتانداردهاى خــاص خــود را دارد، ابــراز مى‌کند: محموله‌اى از فارس برگشــت نخورده و تولیدکننده و صادرکننده ها باید محصول تولیدى خود را مطابق استانداردها تطبیق دهند.

میـزان اسـتفاده از سـموم وتولید محصول سالم به عنوان یک سیاست ابلاغ شده است

رنجبرى در رابطه با اســتفاده از ســموم در تولید محصــولات کشــاورزى مــى گویــد: این موضــوع به صورت برنامه کلى اســت و از چند ســال پیش وزارت جهادکشــاورزى و گــروه هاى محیط زیســت و غذاى ســالم آن را دنبــال مى کنند و حتمــا باید محصولات کشاورزى عارى از سموم باشند تا ضررى براى سلامتى نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار