لامپی که با ایجاد توهم دید سه‌بعدی فضا را نورانی می‌کند+تصاویر

کد خبر: ۹۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 21 September 2015
تابناک بوشهر: یک استودیو با طرحی خلاقانه اقدام به ساخت یک چراغ مطالعه کاملا تخت و صاف کرده که باعث ایجاد توهم بصری می‌شود. این لامپ به ‌وسیله فیبرنوری و LED ساخته شده‌ است.

به گزارش آنا، نورپردازی یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های هر اتاقی است. اگر نورپردازی درست باشد، وقتی پرده‌ها بسته می‌شوند اتاق دوباره جان می‌گیرد و اگر اشتباه باشد، با فضایی سرد، تاریک و بی‌روح روبه‌رو خواهید شد.

چراغ‌های جدید همیشه جلوه بخش اتاق هستند و اگر طراحی خاص و زیبایی نیز داشته باشند، کانون توجه همه خواهند بود. برای نمونه می‌توان به آخرین مدل لامپ مطالعه استودیو Cheha اشاره کرد.

این لامپ که در واقع نوع جدیدی از چراغ مطالعه است، «Bulbing Lamps» نام دارد و باعث ایجاد توهم بینایی سه‌بعدی در چشم بیننده می‌شود به طوری که در نگاه اول یک آباژور به نظر می‌رسد. منبع نور این لامپ یک چراغ LED دو بعدی است.

این لامپ با استفاده از یک قانون فیزیک به‌نام «بازتابش داخلی» دارای سایه‌ای تخت است. در زوایای تابشی بزرگتر از زاویه بحرانی برخلاف انتظار زاویه شکست بیشتر از 90 درجه می شود یعنی نور اجازه ورود به محیط دوم را ندارد. سه لامپ از سه زاویه مختلف نور را به یک ورق اکریلیک که خطوط زاویه داری با لیزر رویش حک شده است، می‌تابانند. نور در خطوط لیزری می‌افتد که توهم عمق را ایجاد می‌کند و لامپ به‌گونه‌ای متفاوت و سه‌بعدی به نظر می‌رسد اما در حقیقت صاف و تخت است.

این چراغ سه‌بعدی بزرگ با استقبال روبه‌رو شده است و در فروشگاه‌های بزرگ نیویورک و پاریس در حال فروش است. ایده این لامپ در سایت Kickstarter مورد استقبال قرار گرفت و بودجه ساخت آن توسط مردم جمع‌آوری شد.

استودیو Cheha کار خود را با یک لامپ به نام Bulbing Light شروع کرد. این استودیو دارای سه طرح جدید است که همگی با استفاده از مواد دو بعدی همان تکنولوژی سه‌بعدی را خلق می‌کنند.

این سه طرح «DESKi» ،«ZIGGi» و «CLASSi» نام دارند. DESKi نوعی چراغ رومیزی، ZIGGi شبیه به چراغ مطالعه و CLASSi کنار تخت است. در طراحی هر سه مدل از یک چراغ LED با طول عمر 50 هزار ساعت استفاده شده است.

استودیو Cheha هر سه مدل چراغ را برای جمع‌آوری بودجه در سایت Kickstarter قرار داده و امیدوار است به سرمایه‌ای بالغ بر 23 هزار دلار آمریکا برسد تا پروژه ساخت را شروع کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار