تجاوز به حریم رودخانه‌ها و سیل‌های خانمان‌برانداز

تجاوز به حریم رودخانه‌های مازندران علاوه بر تغییر اکوسیسم طبیعت استان، خسارت‌های میلیاردی ناشی از بروز سیل‌های متعدد را دارد که ناشی از سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان است....
کد خبر: ۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱ 25 January 2015
به گزارش تابناک- مازندران، موضوع تعدی به حریم و بستر رودخانه‌های مازندران موضوع تازه‌ای نیست که در استان مازندران مطرح می شود.

بروز سیل متعدد در استان مازندران که از سیل خانه‌مان سوز در نکا شروع شده بود و همچنان در سطح استان ادامه دارد نشان از تجاوز به حریم رودخانه‌های استان دارد.

 نکته‌ای که درباره برداشت بی‌رویه رودخانه‌های مازندران وجود دارد و پرسشی که معمولا ذهن مردم استان را درگیر آن کرد این است که آیا مسئولان استان از روند برداشت بی رویه از رودخانه‌ها در استان خبر ندارند.

بیشتر برداشت‌ها ماسه در استان توسط شرکت‌های دارای مجوز انجام می‌شود و اگر قرار است نظارتی بر روند برداشت ماسه در استان انجام شود باید از شرکت‌های بهره‌بردار شروع شود.

موضوع ساماندهی بستر رودخانه و برداشت بی‌رویه ماسه در مازندران مسئله‌ای نیست که در این دوره مطرح شده باشد این موضوع از دوران تصدی‌گری استانداران دیگر نیز مطرح شده بود ولی راهکار عملیاتی برای رفع اساسی این مشکل نکته مغفول مانده این امر است.

صحبت‌های استاندار مازندران در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال  به بخشی از کم کاری‌های انجام شده اشاره می‌کند.

استاندار مازندران در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال اظهار داشت: برداشت هاي بي‌رويه و بدون حساب و كتاب از بستر رودخانه ها، خسارات جبران ناپذيري بر طبيعت استان تحميل کرده است.

وي افزود: خسارت‌هاي ميلياردي ناشي از بروز سيل‌هاي متعدد در مازندران، ناشي از همين تجاوز به بستر رودخانه‌ها و تغيير اكوسيستم طبيعت است.

ربیع فلاح با بيان اينكه مي‌بايست با انجام مطالعات دقيق به عمق اين مسائل توجه شود، تصريح كرد: اينگونه به نظر مي‌رسد كه وقوع چنين تخلفاتي در استان و در اين سطح، ناشي از سهل انگاري و بي توجهي است.

استاندار مازندران بر برخورد جدي با اين پديده خطرناك تاكيد كرد و ادامه داد: البته بايد با دقت عمل شود و برخورد منطقي صورت گيرد، و نبايد طوري برخورد كنيم كه ناگهان قيمت شن و ماسه نيز در استان افزايش زيادي يابد.

وي خاطرنشان كرد: اين منابع طبيعي امانت خدا در دست ماست و بايد براي نسل‌هاي آينده باقي بماند.

نماينده عالي دولت در استان از دستگاه‌هاي نظارتي استان خواست تا در اين امر مهم به كمك دستگاه‌هاي اجرايي آمده و آنها را ياري كنند.

با توجه به موارد مطرح شده در استان درباره برداشت بی‌رویه و اطلاع از وضعیت موجود آیا استانداری مازندران می‌تواند نسبت به ساماندهی رودخانه‌های استان مازندران اقدام اساسی را در پیش بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار