"وقتی 49 ساعت تلویزیون یک بانک بیهوده برق مصرف می کند!+عکس"

چرا در استفاده از بیت المال بی توجهیم؟!

تابناک:شامگاه جمعه وقتی به قصد پیاده روی خانه را ترک کردم، به چیزی در بانک اطراف خانه برخوردم که نتوانستم به سادگی از آن بگذرم. با وجود اینکه بانک ساعت 2 بعدازظهر روز پنجشنبه تعطیل شده بود، کارمندان فراموش کرده بودند که تلویزیون بانک را خاموش کنند و این مسئله سبب شده بود که حدود 49 ساعت تلویزیون بانک برق بیهوده برق مصرف کند.
کد خبر: ۶۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹ 25 July 2015
شامگاه جمعه وقتی به قصد پیاده روی خانه را ترک کردم، به چیزی در بانک اطراف خانه برخوردم که نتوانستم به سادگی از آن بگذرم. با وجود اینکه بانک ساعت 2 بعدازظهر روز پنجشنبه تعطیل شده بود، کارمندان فراموش کرده بودند که تلویزیون بانک را خاموش کنند و این مسئله سبب شده بود که حدود 49 ساعت تلویزیون بانک برق بیهوده برق مصرف کند.


شاید به توان این موضوع را یکی از مصادیق استفاده نامناسب و بی موالاتی نسبت به بیت المال عنوان کرد.

به گزارش تابناک اصفهان، یکی از بزرگ ترین مشکلات فعلی کشور، عدم استفاده صحیح از بیت المال و بی توجهی و بی موالاتی نسبت به آن است.معضلی که متأسفانه فراوانی آن را در هر اداره و نهاد و ارگان دولتی و نیمه دولتی می توان دید. این معضل فعلی سبب شده که خیلی از اموال بیت المال و اموال نهادهای دولتی و نیمه دولتی با بی احتیاطی خیلی از کارمندان مواجه شود.

متأسفانه این عدم حساسیت ها خیلی اوقات با بی توجهی مسئولان مربوط و مدیران مواجه می شود، یعنی مدیر نه تنها به بازخواست و شکوه از کارمند یا زیر دست مربوط نمی پردازد، بلکه با سکوت خود اجازه انجام این کار را به وی برای دفعات بعدی می دهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که هیچ چیزی جز انصاف و وجدان کاری کارمند نمی تواند تأثیر به سزایی در جلوگیری از این بی موالاتی ها داشته باشد، البته این به معنای این نیست که مدیران و مسئولان بالادستی نسبت به این موضوع بی توجه باشند چرا که خیلی اوقات این سکوت ها و عدم بازخواست ها، دلیل تکرار این بی موالاتی ها است. اما زمانی هم که مسئولان نسبت به این موضوع حساس هستند، این وجدان کاری کارمند است که از وقوع این مشکلات جلوگیری می کند.

شاید برای تبیین بهتر این مسئله بهتر باشد به سراغ یکی از کارمندان با وجدان شهرداری برویم و از توجه وی نسبت به استفاده از بیت المال بگوییم.

همه امینی صدایش می کنند، اما نزدیکانش به وی می گویند سید. سید 15 سالی است که در شهرداری کار می کنند، به گفته خودش همه جا هم بوده از پارک ها و مجموعه های تفریحی گرفته تا فرهنگسرا ها و کتابخانه ها. به واسطه مدتی که در یک فرهنگسرا شاغل بودم با وی آشنا شدم. روزی وقتی از سرکار بر می گشتم فرد ناشناسی با من تماس گرفت، وقتی تلفن را برداشتم دیدم سید است. می گفت که بر گردم فرهنگسرا، وقتی دلیلش را پرسیدم گفت که کولر اتاقم روشن است ! وقتی این را شندیم تعجب کردم، گفتم خب سید بگذار روشن باشد عوضش فردا دفتر خنک تر است. وی از من خواست که حداقل اگر بر نمی گردم، آدرس کلید اتاقم را بدهم تا وی آن را خاموش کند! روز بعد وقتی سید را دیدم مرا خواست، کنارش نشستم و او از توجه به بیت المال برایم گفت.

" من حدود 15 سال است که در شهرداری کار می کنم، خیلی جا ها بودم. در طول این مدت خیلی نسبت به استفاده از بیت المال توجه داشتم. کسی هم بالای سرم نبوده که بگوید این کار را بکن یا نکن یا جریمه شوم به خاطر بی توجهی به وسایل! اما خودم تقید داشتم که نسبت به استفاده از وسایل و چیزهای شهرداری خطایی نکنم چرا که همه این ها بیت المال حساب می شود و اگر بی موالاتی نسبت به آن صورت گیرد، آن دنیا باید حساب پس دهیم. بارها شده که از جایی که کار می کنم خارج شدم و پس از رسیدن به خانه به این فکر افتادم که آیا فلان چراغ را خاموش کرده ام یا نه؟! در این مواقع همیشه به محل کارم بازگشتم تا ببینم آن چراغ خاموش است یا نه؟!"

با بررسی این صحبت ها به خوبی می توان دریافت که هیچ چیزی جز تقید شخصی و وجدان کاری نمی تواند در استفاده درست از بیت المال موثر باشد چرا که هیچ مسئولی نمی تواند بگوید که در تمام مدت کار، توانایی چک کردن کارمندش را دارد!

نمی دانم آیا بیان این موضوع و روشن بودن تلویزیون در برابر هزاران هزار فساد مالی و اقتصادی موجود در جامعه چیزی حساب می شود یا نه اما این را می دانم که شاید بی توجهی به این موضوع به دلیل ناچیز خوانده شدن آن توسط مدیران، یکی از دلایل اصلی تکرار و وقوع این مشکل است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار