وضعيت اين روزهاي اولين سینماي يزد

اولين سينماي يزد كه با نام و تابلوي سينما يزد شناخته شده در سال 1309 به وسيله «محمد گلشن» تاسيس شده ولي اكنون جر متروكه‌اي از آن باقي نمانده است.
کد خبر: ۶۲۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 02 July 2018

 از کوچه پس کوچه‌ها و معابر اصلی شهر تاریخی یزد که عبور مي‌كنيم، به عمارتی در کنار خیابان امام خمینی(ره) بر می‌خوریم که هر نگاهی رو به خود می‌خواند. وقتی به عمارت نزدیک می‌شويم متوجه تابلو ثبت ملي میراث فرهنگی بر سر در آن خواهيم شد كه عبارات «سینما گلشن» و «قدمت پهلوی» بر روی آن نقش بسته است.

ساختمان اين سينماي بازمانده از اوایل دوران پهلوی داراي نمایي تجاری در سه طبقه است و از همسایگان قدیمی و جدید خود که در اطراف آن هستند، یک سر و گردن بلند‌تر است. البته آجرکاری نفیس در نماي اين ساختمان نيز جلوه خاصی به آن داده است.

با ورود به سینما و گذر از ورودی اصلی ساختمات به یک هشتی خواهيم رسيد که روبروی آن پله‌هایی برای رفتن به طبقات بالاتر و البته راهرویی در سمت چپ که اصلی‌ترین راهرو برای ورود به سالن سینما است، قرار دارد.

سالن سينما در واقع سالني بزرگ و یک‌دست مانند سینماهای کنونی ولي با اندک تفاوت‌هايي است، سقف‌های اسن سالن با مصالح سنتي و به صورت طاقی شکل ساخته شده و پله‌‌هایی برای نشستن که با شیبی اندک، به سمت پایین می‌رود و تا محل سن ادامه دارد.

در بالای درب ورودی اتاقی برای پخش فیلم قرار گرفته و چند اتاق نيز در پشت سن برای عوامل پشت صحنه ايجاد شده است.

البته در طبقه بالایي سینما گلشن نيز فضای بازی برای نمایش‌هاي تابستانه تعبيه شده است.

ساختمان اولين سینماي يزد هنوز در گذر زمان با وقار پايدار مانده و هر چند متروه شده است ولي تحسین هر صاحب نظـری را بر می‌انگیزد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار