500 چاهک کشاورزی چابهار لایروبی شد

کد خبر: ۶۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 22 June 2018

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 500 حلقه چاهک کشاورزی این شهرستان برای آبدهی بهتر لایروبی و بهسازی شد.

غلامحسین بامبری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای انجام این کار سه دستگاه بیل مکانیکی بکارگیری و در مجموع 600 میلیون تومان هزینه شده است.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های متوالی بویژه در حوزه پایین دست سد پیشین و به منظور جلوگیری از خسارت به باغات میوه گرمسیری و تولید حداقلی محصولات زراعی و باغی این اقدام مهم انجام شده است.
وی ادامه داد: لایروبی چاهک های کشاورزی در فصل کشت می تواند به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران کمک کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار گفت: این پروژه از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و مشارکت بهره برداران اجرا شده است.
بامبری تصریح کرد: عملیات اجرایی لایروبی چاهک ها در حوزه پایین دست سد پیشین حدفاصل سد پیشین تا بند انحرافی شیرگواز از ابتدای فصل زراعی شروع شده است و تعداد 500 حلقه چاهک که با مشکل تأمین آب مواجه بودند لایروبی و علاوه بر آن تعداد 180 حلقه چاهک نیز به منظور جلوگیری از ریزش چاهک های لایروبی شده با مشارکت کشاورزان سنگ چینی شده است.
وی گفت: در سال آبی و تامین آب با زیرکشت رفتن 13 هزار هکتار زمین کشاورزی باغی و زراعی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی این شهرستان مشغول بکار می شوند.
وی برداشت 900 تن محصولات زراعی، سبزی، صیفی جات فصلی و خارج از فصل و افزون بر 80 هزار تن انواع محصولات پر ارزش و متنوع باغی را بخشی از ظرفیت های کشاورزی چابهار عنوان کرد.
وی تداوم خشکسالی را از مهمترین مشکلات در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی شهرستان چابهار براثر خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی و زیر کشت نرفتن زمین های کشاورزی با خسارت 263 میلیارد تومانی رو به رو شده و کشاورزان نیازمند پیگیری لازم برای جبران خسارت و کمک های بلاعوض هستند.
وی ادامه داد: شهرستان ساحلی چابهار همجوار با آب های اقیانوسی دریای عمان و سواحل مکران استعدادهای خارق العاده در بخش کشاورزی بویژه کاشت و تولید انواع میوه گرمسیری پرکالری نظیر موز، مرکبات، چیکو، انبه، نارگیل، گواوا، کنار، پاپایا، تمرهندی و خرما دارد.
وی تصریح کرد: تولید محصولات زراعی به روش نیمه دیم از طریق روان آبهای فصلی نیز در شهرستان چابهار به ویژه منطقه دشتیاری مرسوم است و در سال هایی که بارندگی و آب وجود داشته باشد حبوبات بویژه ماش کشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: توسعه صنایع بخش کشاورزی از زمینه های مهم کارآفرینی، تولید صنایع جانبی، عمل آوری، فرآوری و بسته بندی محصولات و ایجاد ارزش افزوده است که درصورت توجه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ضمن فراهم کردن بخشی از نیاز بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بیش از پیش منطقه را رقم خواهد زد.
بامبری ساخت سدهای میانی و تاخیری در پایین دست سدپیشین و بندانحرافی شیرگواز را از نیازهای مهم و اساسی توسعه بخش کشاورزی شهرستان چابهار بیان کرد، و افزود: این مهم به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: کشاورزی پایدار در گرو تامین و مدیریت صحیح و کارآمد آب و منابع تأمین کننده آن است و هرگونه توسعه و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش منهای تأمین آب مطمئن به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mojtaba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
کشت گلخانه ای را توسعه دهید که بهترین راه برای صرفه جویی در مصرف آب با همان مقدار تولید است.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار