انتقاد نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها همزمان با روز شوراها؛

دایره اختیارات شورا روز به روز کوچک‌تر می‌شود

تابناک چهارمحال وبختیاری- نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در شرح وظایف شوراها، مقامات ملزم به اجرای برنامه‌های شوراها هستند، گفت: ولی در عمل شوراها محدود شده، دایره اختیارات شورا روز به روز کوچک و کوچک‌تر شده و فقط شوراها مختص به شهرداری و دهیاری‌ها شده است.
کد خبر: ۵۹۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 29 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مهدی محمودی اظهار کرد: انسان موجودی اجتماعی است که نیازها و اهدافش را از طریق تفکر، همفکری و تبادل آرا با هم‌نوعان جامعه عمل می‌پوشاند.
وی با اشاره به اینکه شوراها به‌عنوان تشکل‌های اجرایی-مدنی در نظام‌های مردم‌سالار از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: شوراها به‌عنوان نماد مشورتی از حضور مردم در اداره جامعه هستند.
نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مسئله شورا و مشورت از نگاه دین اسلام حائز اهمیت است، ادامه داد: بحث شورا و مشورت از نگاه اسلام آنقدر مهم است که حتی در قرآن سوره به اسم شورا هست که در آن خداوند بزرگ امر به مشورت کردند.
محمودی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون شوراها در دور سوم فرمودند " بنیاد این نهاد اجتماعی بر حل عمل‌گرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم در شهر و روستا است و هدف آن راحت‌تر و اخلاقی‌تر کردن زندگی شهروندی و روستای است" عنوان کرد: در قانون اساسی ما هفت اصل مختص شوراها است.
وی خاطرنشان کرد: این هفت اصل مخصوص شوراها در قانون اساسی پیرامون وظایف و تبیین جایگاه شورا برای نظارت و دفاع از حقوق مردم است چراکه طبق قانون اساسی، شوراها هم در تصمیم‌گیری و هم در اداره امور کشور حضور دارند، از طرفی شوراها در پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی سهیم هستند.
نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در جلوگیری از تبعیض و هم جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی_رفاهی استان‌ها می توانند سهیم باشند این اقدام را می‌توانند با ارائه طرح به مجلس و لایحه به دولت جهت تصویب، انجام دهند.
محمودی با اشاره به اینکه در شرح وظایف شوراها، مقامات ملزم به اجرای برنامه‌های شوراها هستند، گفت: ولی در عمل شوراها محدود شده، دایره اختیارات شورا روز به روز کوچک و کوچک‌تر شده و فقط شوراها مختص به شهرداری و دهیاری‌ها شده است.
وی بیان کرد: اگر نگاه منطقی به محدود شدن شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته باشیم، یکی از دلایل امر ضعف شوراها در دوره‌های قبل بوده است چرا‌که بذری که امروز این جامعه می‌کارد فردا جامعه شورای دیگر درو می‌کند.
نماینده چهارمحال و بختیاری در شورا عالی استان‌ها تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل ضعف شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که آن‌ها هویت، توان و شرح وظایف خود را به‌خوبی نشناخته‌اند.
محمودیان با بیان اینکه عدم آگاهی و مدارا باعث شد که کم‌کم اختیارات شورا محدود و جنبه تشریفات آن بیشتر شود، یادآور شد: برای رفع این مشکل آموزش جامعه شورای از طریق آموزش قانون در دستور کار است، به این نحو که هر مصوبه شورا با ذکر قانون و دلایل قانونی باشد که بتوان از آن در برابر دستگاه‌ها دفاع کرد و از طرفی باعث آگاهی، شناخت و هویت جامعه شورایی شود.
وی با تاکید بر اینکه نداشتن ردیف بودجه یکی از اساسی‌ترین مشکلات جامعه شورایی است، خاطرنشان کرد: نبود بودجه باعث بوجود آمدن مشکلات و دل‌سردی بعضی از جلسات می‌شود، همچنین در شورای شهرستان‌ها نیز هیچ‌گونه اعتباری جهت انجام امورات در نظر گرفته نشده و به‌صورت شفاف تعیین نشده است.
نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها به شعار سال و وظیفه شوراها و ارتباط نزدیکی که با مردم دارند اشاره و عنوان کرد: شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای برای حمایت از کالای ایرانی داشت که شهرداری‌ها و جامعه شورایی مکلف به استفاده از کالاهای داخلی و تشکیل گروه‌هایی جهت نظارت و اجرایی شدند.
محمودی بیان کرد: مصوبه حمایت از کالای ایرانی در شورای شهر و روستا در سال 97 با توجه به نیاز کشور و رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولید داخلی و تلاش برای رساندن کالا به تولید انبوه است تا باعث نوآوری، صادرات و جبران کسری ارز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار