غفلت مسوولان از نشریات محلی

کد خبر: ۵۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 04 July 2015
تیمور حسین نژاد
در استان چندان به رسانه های مکتوب محلی که در واقع جزیی از تاریخ این مرز و بوم بوده و نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگی منطقه دارند توجه نمی شود.

در شرایط فعلی مطبوعات محلی برای انتشار مرتب و حرفه ای و نیز در ساختار و محتوا دارای مشکلات عدیده ای بوده و این امر باعث می شود که هر روز روزنامه نگاران حرفه ای و مدیران مسوول ساعی از نشریات و افراد به ظاهر مطبوعاتی فاصله گیرند تا به وجهه و جایگاه آنها آسیبی وارد نشود.

امروزه همچنین افزایش رسانه های الکترونیکی، پایگاه های خبری، خبرگزاری ها و سایت ها ی خبری و از همه مهمتر گرایش مردم به فضاهای مجازی موجب شده که به مشکلات رسانه های مکتوب به خصوص نشریات محلی و سراسری افزوده شود.

نبود منابع مالی و امکانات مناسب، عدم حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شده نشریات محلی بشدت در مضیقه باشند و با مشکلات مختلفی از جمله در زمینه محتوا، نیروی انسانی و ... روبرو باشند و نتیجه این مشکلات آنها را به سمت بیماری 'کپی پیست ' که امروزه مسری هم شده، سوق داده است .

از سوی دیگر عدم آشنایی برخی مسوولان ازجایگاه و رسالت رسانه ها در حوزه های مختلف و نیز نبود ظرفیت انتقاد پذیری که در استانها نسبت به مرکز بسیار پایین تر می باشد درکنار جناح بندی های سیاسی گاها موجب به حاشیه راندن نشریاتی می شود که قصد تولید اخبار و محصول فاخر را دارند.

با وجود اینکه رسانه در انتقال فرهنگ بسیار تاثیرگذار می باشند اما نبود راهبرد مشخص و برنامه ریزی مدون حلقه مفقوده رسانه ها محسوب می شود، مطبوعات محلی ظرفیتی برای ایجاد بلوغ برای توسعه فرهنگ از درون جامعه به شمار می روند و با توجه به این کارکرد مهم مسولان باید به این مهم توجه داشته باشند که جامعه بدون رسانه و مطبوعات جامعه مرده و پژمرده خواهد بود.

متاسفانه مطبوعات محلی با وجود توانمندی های مختلف امروزه در حاشیه قرار گرفته و هر گز دیده نمی شوند، نخستین آسیب نادیده گرفتن توانمندی مطبوعات محلی جامعه و نیز دستگاههای اجرایی است زیرا که تولید محتوای بومی و توسعه فرهنگ پایداری از جمله قابلیت های مطبوعات محلی است که با این نگرش به ظهور نمی رسد.

با تمام غفلت ها، اما رسانه های استان همچنان به رسالت خود عمل کرده و با رویکردهای متعدد جهت تنویر افکار عمومی تلاش می کنند.

* مدیرمسوول نشریه شمال غرب
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار