رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی در اروند

آیین رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد منطقه آزاد اروند و مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 26 December 2017

در آیین رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی که در سالن اجتماعات سازمان سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره شعر عربی پل ارتباطی بین شاعران و صاحبان اندیشه عرب است که به غنای این بخش از ادبیات سرزمین ما کمک می‌کنند.

وی از حضور 18 شاعر عرب از هفت کشور عربی در این جشنواره خبرداد و افزود: این شاعران از کشورهای تونس، مراکش، عمان، بحرین، عراق، سوریه و لبنان در این جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین در این جشنواره 17 نفر از شاعران استان خوزستان و کشور حضور دارند.

قنواتی با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره بیان کرد: جلسات نقد و بررسی ادبیات عرب با محوریت شعر سپید عربی، جلسات و سمینارهای تخصصی و همچنین بخش شعرخوانی شاعران از جمله بخش هایی هستند که در این جشنواره از در نظر گرفته شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: همچنین در این جشنواره تلاش شده است تا فضایی برای حضور مردمی فراهم شود.

قنواتی گفت: جمعیت قابل توجهی از مردم منطقه اروند را مردم عرب تشکیل می دهند و برگزاری این گونه جشنواره ها عاملی برای ایجاد فضا و جلب رضایت نخبگان است.

او با بیان این که ادبیات در جامعه ایرانی و عرب بنیاد بسیار مستحکمی دارد خاطرنشان کرد: بخش بسیار زیادی از هویت فرهنگی ما به شعر و هنر وابسته است و برگزاری جشنواره هایی از این قبیل در منطقه باعث رونق اقتصاد و فرهنگ شده و سبب می شود تا مورد توجه قرار گیرند.

وی با یادآوری از برگزاری دوره های پیشین جشنواره شعر سپید عربی بیان کرد: دوره های گذشته قدرت ادبی شاعران منطقه در شعر عربی باعث تعجب مهمانان شد و زمینه گسترش مراودات را فراهم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند بر جایگاه ادبیات در کشور همچنین در میان کشورهای عربی تاکید کرد و افزود: رفت و آمدهای دو طرفه بعد از برگزاری این جشنواره ها می تواند عاملی در شناخت بیشتر ساحت فرهنگی کشور ایران می شود.

قنواتی با اشاره به بهبود ارتباطات فرهنگی این منطقه با کشورهای همسایه و برگزاری جلسات مشترک با استان بصره عراق گفت: سال گذشته دیداری با مدیران فرهنگی استان بصره انجام شد و دو هفته پیش نیز مدیران فرهنگی آن استان از فضاهای فرهنگی منطقه ازاد اروند همچون سینما جوان، آموزشگاه های هنری بازدید و با بخشی از هنرهای این منطقه از جمله هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی منطقه آشنا شدند.

وی از درخواست مدیران فرهنگی استان بصره جهت برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف در این استان از کشور عراق خبرداد و اظهار کرد: شناخت و ارتباط بیشتر با سایر کشورها به ویژه کشورهای همجوار به توسعه فرهنگ و اقتصاد فرهنگی کمک می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی 20 دی ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند آغاز می شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

همچنین در ادامه این نشست جمال نصاری، دبیر هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی، «صلح» و «مدرنیته» را به عنوان دو محور این جشنواره دانست و اظهار کرد: صلح واژه‌ای است که به عنوان نیاز امروز محسوب می شود و آخرین ژانر شعر عربی نیز شعر سپید عربی است .

وی افزود: در این جشنواره سعی شده است به این دو محور پرداخته شود.

نصاری گفت: در طی این جشنواره به صورت متوالی هر روز صبح ها آیین شعرخوانی و نقد شعر و عصرها شعر و موسیقی برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده با برنامه ریزی و همکاری بیشتر بتوانیم شاهد حضور سه کشور اروپایی در جشنواره شعر سپید عربی باشیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار