آمار تولید گیاهان دارویی در دیار پارس

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: حدود 13 هزار و 100 هکتار از اراضی فارس زیر کشت گیاهان دارویی است و سالانه 19 هزار تن محصول برداشت می‌شود.
کد خبر: ۵۱۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 01 November 2017
یدالله رحمانی در جلسه کمیته جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان فارس، گفت: دولت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان کردن اقتصاد، از کشت و فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌کند.

او با بیان اینکه استان فارس مقام نخست در تنوع تولید گیاهان دارویی را دارد، گفت: گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، مرکز رشد گیاهان دارویی، گروه طب سنتی دانشکده پزشکی، سلامتکده طب سنتی شیراز  و ... از مراکز توانمند علمی استان در این خصوص است.

رحمانی در تشریح آخرین وضعیت موجود فرآوری گیاهان دارویی استان فارس گفت: در استان فارس تعداد 27 واحد صنایع تبدیلی و فرآوری در زمینه عرقیات، عصاره، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت 45 هزار و 925 تن فعالیت دارد.

او با بیان اینکه غالب واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در فارس با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، گفت: تاکنون تعداد 33 واحد موفق به اخذ جواز تاسیس با ظرفیت 68 هزار و 20 تن شده‌اند که پیشرفت فیزیکی این واحدها بین 10 تا 70 درصد است.

رحمانی خاطرنشان کرد: این واحدها برای تکیل و راه‌اندازی نیازمند 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی است و در صورت بهره‌برداری از آنها 830 شغل ایجاد خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه فارس در معرض کم‌آبی شدید است و اکثر گونه‌های گیاهان دارویی به شکل دیم کاشت می‌شود، گفت: با توجه به استعداد فارس برای کشت گیاهانی نظیر آلوئه‌ورا، تاکنون سه کارخانه فرآوری در لامرد، شیراز و نورآباد راه‌اندازی شده است.

رحمانی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب شاهد توسعه اراضی زیرکشت گیاهان دارویی و افزایش تولید محصول در این بخش همراه با افزایش ظرفیت فرآوری آنها باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس همچنین گفت: اگر اعتبارات و تسهیلات لازم تامین شود، تا پایان برنامه ششم، حداقل 12 هزار هکتار به اراضی زیر کشت گیاهان دارویی در فارس اضافه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار