۸۵ درصد مناطق جمعیتی ایران در تهدید وقوع سیل قرار دارد

کد خبر: ۵۱۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 24 October 2017
تابناک / معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۸۵ درصد مناطق جمعیتی کشورما در مناطقی واقع شده که سیل آنها را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگارمهر، بهنام سعیدی امروز دوشنبه در افتتاحیه کارگاه آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان در سنندج گفت: ۴۵ مخاطره در دنیا شناسایی شده که بیشتر آنها در ایران تجربه و یا امکان به وقوع پیوستن آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت لحظه ای نیست که زمین لرزه ای در کشورما اتفاق نیافتد، گفت: ۹۰ درصد از پهنه سرزمین ما با خطر وقوع زلزله مواجه است.

سعیدی به آخرین زلزله اتفاق افتاده در ایران اشاره کرد و گفت: ساعت سه بامداد امروز دوشنبه حوالی زیارتعلی دراستان هرمزگان زلزله ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه زلزله های بم، منجیل و رودبار هرگز به فراموشی سپرده نخواهند شد، اظهارداشت: زلزله بم در ساعت ۵ بامداد روز جمعه اتفاق افتاد که زمین ۱۲.۵ ثانیه با بزرگی ۶.۵ ریشتر لرزید و موجب مرگ بیش از ۲۷ هزار نفر شد.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشورادامه داد: در این زلزله حدود ۲۰ هزار نفر مجروح و بیش از ۶ هزار نفر معلول شدند و ۳ هزار کودک هم والدین خود را ازدست دادند و ۹ هزار زن هم بی سرپرست شد.

سعیدی با اشاره به اینکه در حادثه مذکور ۵۱ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شدند، افزود: رهبر معظم انقلاب بعد از این حادثه در شهرستان بم حضور یافت  و عنوان کرد بم زیباتر، متسحکم تر و مقاوم تری خواهیم ساخت و این سخن رهبری عملیاتی شد و اکنون ساختمان های احداث شده در این منطقه در برابر زلزله مقاوم هستند.

وی با بیان اینکه  کار اعضای شورای مدیریت بحران بسیار حساس است، بیان کرد: مسئولیت سنگینی برعهده اعضای این شورا است و اگر در راستای عمل به آن کوتاهی شود باید هریک از این افراددر برابر وجدان خود، مردم و هم چنین در پیشگاه الهی پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر زلزله، ۸۵ درصد مناطق جمعیتی کشورما در مناطقی واقع شده که سیل آنها را تهدید می  کند و گاها اثرات تخریبی سیل از زلزله بیشتر بوده است.

وی نخستین رسالت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران را پیش بینی و پیشگیری صحیح مخاطرات  محیطی خواند و افزود: اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم میزان آثار سوء مخاطرات به حداقل ممکن خواهد رسید.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشورگفت: در کشور ژاپن در حوادثی هم چون سونامی و زلزله هزاران نفر جان خود را ازدست می دادند ولی امروز به جایی رسیدند که در زلزله هایی با بزرگی بالای ۷ ریشتر آمارمجروحان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

سعیدی ادامه داد: آنچه که موجب کاهش تلفات در ژاپن شده استفاده از علم و فناوری، ارائه آموزش و نظارت دقیق برساخت و سازها و داشتن وجدان کاری بوده است.

وی با اشاره به ایجاد دو موج در زمان وقوع زلزله بیان کرد: موج دوم بسیار مخرب است و موجب نابودی همه چیز می شود که فاصله بین موج اول و دوم در زلزله ۳ تا ۳۰ ثانیه است که ژاپنی ها از این فرصت استفاده می کنند و در این مدت آب، برق و گاز را قطع و درب آسانسورها را باز و متروها را متوقف می کنند.

وی با بیان اینکه کشورما هم باید به سمتی حرکت کند که در زمان وقوع بحران با کمترین تلفات مواجه شویم، عنوان کرد: باید آموزش را جزو لاینفک زندگی مردم قرار دهیم و آنچه را آموخته ایم در راستای کاهش خسارات بکارگیریم.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امروزه مسئولیت نظام مهندسی ساختمان با جان مردم گروه خورده است و نباید اجازه داده شود که نظارت فقط منتهی به امضای ناظر بدون حتی یک مورد بازدید از ساختمان در حال احداث شود.

سعیدی عنوان کرد: مدیران بحران باید درتصمیم گیری های خود قاطع، چابک و زرنگ باشند و قطعا رودربایستی در مدیریت بحران معنا ندارد.

وی ادامه داد: مدیران بحران طبق قانون در زمان بحران می توانند از تمام امکانات لازم حتی از بخش خصوصی هم برای کنترل بحران استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در زمان بحران از صداوسیما انتظار می رود با سوالات خود مدیران بحران را به چالش نکشند چراکه موقع بخران فرصت بازخواست نیست و مدیران در این مواقع باید نیروهای خود را مدیریت کنند.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشورگفت: فرمانداران شهرستان ها باید تمام نقاط حادثه خیز و مخاطرات حوزه سرزمینی خود را بشناساند و از امروز شناسنامه آنها را آماده و برای مقابله با هر نوع حادثه ای برنامه داشته باشند و دراین راستا مانور برگزار کنند.

سعیدی از دیگر مولفه های مهم در مدیریت بحران را مدیریت مردم خواند و عنوان کرد: تلاش می کنیم آموزش مردم را هم در دستور کار خود قرار دهیم.

وی شعار سازمان مدیریت بحران را هر ایرانی یک امدادگر ذکر کرد  و افزود: تجربه نشان داده مردم مهمترین و نخستین امداد گران هستند لذا در صورت داشتن مهارت و آگاهی می توانند تاثیرفراوانی در کاهش خسارات در زمان بحران داشته باشند.

وی اظهارداشت: مدیر بحران باید نیازهای جامعه را بخوبی تشخیص دهد چراکه گاها یک نیاز کوچک به بحران امنیتی در زمان وقوع حادثه تبدیل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار