به گزارش تابناک : نگین ضیایی خاطرنشان کرد: «واسومانی» یک اثر تجربی است. این کار را از روی نمایشنامه «وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» نوشته «کریستوفر دورانگ» کار کردیم اما اجرایمان ربطی به آن متن ندارد چون خیلی کارگاهی و با بهرهگیری از اتودهای بازیگران بسته شده است.
ضیایی ادامه داد: «واسومانی» فضایی جدید است و بخشی از آن کار با مخاطب و بخشی بر مبنای بداهه است. در واقع نمایش موقعیتی است که در آن سه بازیگر بحث میکنند که کدام یک بازیگر بهتری است و در نهایت در پایان اجرا سر نقطه اول برمیگردیم. «واسومانی» یک فرم دایرهای دارد که در انتها دوباره برمیگردیم به اول داستان.
او با اشاره به این تجربه خاطرنشان کرد: همیشه برایم این مساله بود چرا آنهایی که تئاتر کار میکنند این هنر را دوست دارند اما مخاطبان عادی تئاتر خیلی کماند؟ فکر میکردم شاید به این دلیل است که آنها به اندازه ما از تئاتر لذت نمیبرند و انگار خودشان را جزئی از تئاتر نمیدانند و کاملا با مدیاهای سینما و تلویزیون مقایسه میکنند و میگویند چرا تا وقتی این دو میدوم وجود دارد باید بیایند تئاتر ببینند.
کارگردان نمایش «واسومانی» ادامه داد: دغدغهام این بود که مخطاب را جزئی از اجرا کنم و ببینم آیا وقتی خودش جزئی از اجراست و داستان ما را پیش میبرد آن لذت برایش پیش میآید یا نه؟
ضیایی با اشاره به سبک این نمایش گفت: اجرای ما چهار حالت کلی مختلف دارد و بستگی دارد تماشاچی وارد چه بازیای با ما شود تا اجرای متفاوتی ببیند. یعنی هیچ شبی از نمایش شبیه شب دیگرش نیست و تماشاگر کاملا جزو بازیگران است.
او با اشاره به اینکه این تجربه را قبلا هم تاحدی به کار گرفته است، گفت: نمایش قبلی من «بازیافتگی» بود که آنجا هم سعی کردم از حضور تماشاچی در اجرا استفاده کنم اما در «واسومانی» حضور تماشاگر در نمایش و نقشآفرینیاش در روند اجرا، به صورت کاملتری اتفاق میافتاد.
صفورا خوش طینت، شادی ضیایی و میثم قاسمپور بازیگران نمایش واسومانى به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی هستند که با اجراى محدود در سالن استاد خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه روی صحنه رفته است.
منبع : ایلنا