حمام ارامنه همدان نیازمند توجه ومرمت

حمام ارامنه همدان اثری به قدمت قاجاریه که همچنان مهجور ماندهو نیازمند توجه جدی است.
کد خبر: ۴۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵ 17 June 2015
حمام ارامنه همدان اثری به قدمت قاجاریه که همچنان مهجور ماندهو نیازمند توجه جدی است.

به گزارش ایرنا ؛ درهای حمام ارامنه همدان که با ثبت ملی در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت به روی گردشگران بسته است و غبار فراموشی بر آن سایه انداخته است.

حمام ارامنه واقع در تپه تاریخی و باستانی هگمتانه به فاصله 200 متری مجموعه کلیسای گریگوری قرار دارد.

این حمام در عمق چهار متری سطح کوچه با توجه به شیب تپه قرار دارد، پلان حمام مستطیل و به ابعاد 6 در 15 متر و از سه قسمت بینه، سربینه و تون ساخته شده است.

روشنایی حمام از طریق سه نورگیر از سقف گنبدی است و مصالح اصلی بنا با آجر با ملاط گل و گچ است، این اثر همانند کلیسای انجیلی قدمت قاجاریه دارد و شامل ورودی حمام، راه پله ، کفش کن، سربینه ، خزینه ، سرویس بهداشتی و گلخن است.

این حمام تاریخی در سال های 88 تا 90 مرمت و ساماندهی شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حمام ارامنه در عرصه هگمتانه قرار گرفته است و در دو و سه فصل کاری مرمت شده است.

بهرام توتونچی افزود: پس از مرمت این اثر تاریخی این بنا با محوریت بخش خصوصی به موزه کوهنوردی تبدیل شد که به دلیل اینکه به صورت مستمر مورد استفاده قرار نگرفت تعطیل شد.

وی اضافه کرد: نیاز است تا مدیریت بافت هگمتانه کاربری بهتری داده است تا خدمات موثرتری به بازدید کنندگان و گردشگران ارایه شود.

توتونچی گفت: حمام ارامنه را می توان به چای خانه یا بوفه تبدیل کرد و با ارایه خدمات و غذای سرد آن را به عنوان یک تفرجگاه چند دقیقه ای برای گردشگران تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه این آثار باید به طور حتم حفاظت شود گفت: حضور فیزیکی انسان به تداوم زندگی این بنا کمک می کند.

وی گفت: رویکرد میراث فرهنگی این است که به این بنا عملکرد خدمات گردشگری داده شود که اگر این امر محقق شود می تواند از نظر اقتصادی مناسب باشد.

مدیر پایگاه گردشگری هگمتانه نیز گفت: این بنای تاریخی را می توان به مانند سایر استانها و یا حمامهای دیگر به سفره خانه سنتی تبدیل کرد و این امر موجب می شود که مردم با بناهای تاریخی بیشتر آشنا شوند.

محمد رحیم رنجبران افزود: برای حفاظت از این اثر هم می توان در این زمینه با بخش خصوصی وارد عمل شد که از محل اجاره آن می توان درآمد زایی هم برای سازمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر بنا در جایگاه خودش می تواند موثر باشد گفت: همانگونه که در محوطه هگمتانه یک نوع آثار باستانی و تاریخی از طریق باستان شناسی کشف می شود از جمله کلیسا که جایگاه خاصی برای جذب بیشتر گردشگر دارد این حمام هم می تواند برای جذب گردشگر موثر باشد.

رنجبران با بیان اینکه این اثر تاریخی هنوز بازدید کننده نداشته است گفت: پیشنهاد به مدیریت استان این است که با واگذاری این اثر به بخش خصوصی و دادن کاربری به آن می توان برای حفاظت از آن از سایر دستگاه ها کمک گرفت.

وی ادامه داد: حمام ارامنه همانند سایر حمام ها دارای ویژگی های خاصی است و در محله ای در قسمت جنوب غرب تپه هگمتانه همدان محسوب می شده است که ارامنه در این محل ساکن بودند.

وی گفت: حمام ارامنه اختصاص به اقلیت ارامنه داشته و ویژگی های آن همانند حمام های دوره اسلامی دارای طاق و گنبد ، سربینه و حمام سرد و گرم است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار