پیشگیری از سرمازدگی محصولات کم هزینه تر از غرامت است

مخترع استان فارس از برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی با اشاره به اختراع خود در راستای مقابله با سرمازدگی باغ ها و محصولات کشاورزی گفت: دولت به جای پرداخت میلیاردها غرامت بابت این این مساله بهتر است در راستای پیشگیری از این نوع خسارت گام بردارد.
کد خبر: ۴۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 29 May 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مختارزادگان گفت: سرمازدگی دومین خسارت عمده محصولات کشاورزی در کشور ما محسوب می شود و از این رو، در پیش گرفتن اقدامات و فناوری روز برای پیشگیری از این عامل خسارت بار ضروری است.

مخترع ماشین آلات کشاورزی مقابله با سرمازدگی باغ ها و محصولات کشاورزی گفت: تنها در سال 1386، دولت بابت غرامت پرداختی به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند، شش هزار و 940 میلیارد ریال را از محل درآمدهای نفتی کشور پرداخته است.

این فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد مواد و متالوژی دانشگاه شیراز اظهار کرد: با توجه به دستیابی به دانش ساخت ماشین آلاتی که از سرمازدگی محصولات و باغات جلوگیری می کنند، باید بودجه دولت در راستای پیشگیری از این خسارت هزینه شود که البته این هزینه ها کمتر از میزان غرامت بیمه محصولات کشاورزی است.

مختارزادگان درباره ساز و کار فعالیت دستگاه اختراعی خود با کارکرد مقابله با سرمازدگی باغ ها و محصولات کشاورزی گفت: این دستگاه به طور خودکار قبل از وقوع سرمازدگی روشن می شود و با گرمایش محیط مانع از بروز خسارت در باغ ها و مزارع می شود.

برنده جایزه کارآفرینی 'پیروز' بیان کرد: زمانی که محصولی دچار سرمازدگی می شود، باید این واقعیت را بپذیریم آبی که بابت تولید محصول مصرف شده است دور ریخته می شود و این جدا از خسارتی است که بر محصولات وارد می شود.

مختارزادگان گفت: وقتی محصولات کشاورزی خسارت نمی بینند دیگر نیازی به واردات از خارج کشور وجود ندارد و از دیگر سو، با توجه به این که نسل های جوان روستاها تمایل زیادی به کوچ به مناطق شهری دارند با برنامه ریزی و در نظر گرفتن راهکارهایی از خسارت دیدن کشاورزان و آثار اجتماعی ناشی از آن پیشگیری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار