اندر فهم درست اقتصاد مقاومتی

مطابق بند سوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و بکارگیری ظرفیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق کشور مورد تاکید قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 26 May 2015

به گزارش ایرنا، بهره وری ترجمه واژه productivity است که از ریشه production مشتق شده و معنی تحت الفظی این لغت تولید افزایی است اما منظور از آن افزایش تولید بدون افزایش عوامل تولید می باشد.

بهره وری را حاصل ضرب کارایی (efficiency) و اثربخشی (effectiveness) می دانند؛ کارایی استفاده صحیح از امکانات و اثربخشی یعنی درست بودن کار انجام شده و به طور خلاصه بهره وری انجام درست کار درست می باشد.

وقتی گفته می شود بهره وری در ایران پایین است یعنی ما از امکانات جامعه نه کامل استفاده می کنیم و نه آنها را در مسیر درست به کار می گیریم.

افزایش بهره وری از اهداف کشورهای مختلف است و در برنامه چهارم توسعه هم مقرر بود تا یک سوم از هشت درصد رشد تولید ناخالص داخلی از محل افزایش بهره وری حاصل شود که چنین نشد.

افزایش مستمر بهره وری باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و در این راستا در همه عرصه های جامعه از خانه گرفته تا مدرسه و محل کار روش استفاده بهینه از منابع در مسیر درست را یاد بگیریم و آن را در عمل نشان دهیم.

برای آشنا کردن خانواده ها و عموم مردم با بهره وری، رسانه های گروهی به ویژه رادیو و تلویزیون باید عهده دار آموزش روش های تصمیم گیری درست و اجرای درست این تصمیمات را به شیوه های مختلف از جمله در متن برنامه های خود (فیلم ها و سریال ها) عهده دار باشند و در نظام آموزشی کشور به دانش آموزان و دانشجویان به صورت عملی بهره وری آموزش داده شود.

عموم مردم باید بدانند که اگر به دنبال رفاه خود هستند، باید به صورت مستمر بر بهره وری خود بیافزایند.

دهقان سالخورده چه گفت با پسر کای نور چشم من به جز از کشته، ندروی

اگر ارتقای بهره وری را محور قرار دهیم (همان طوری که در مقالات گذشته هم اشاره شد) به عنوان نمونه باید از هر واحد آب بیش از سه برابر جهان استفاه کنیم تا جایگاه خود را در جهان حفظ کنیم.

میزان بارندگی ایران یک سوم جهان می باشد در حالی که وزیر نیرو اعلام کرده در سطح جهان از هر متر مکعب آب حدود 2500 کیلو محصول برداشت می شود ولی در ایران این میزان 840 گرم می باشد که این امر نشان دهنده آن است که بهره وری آب در ایران یک سوم جهان است و اگر بخواهیم به سطح جهان برسیم باید بهره وری را به 9 برابر بیش از شرایط کنونی برسانیم که تلاش فوق العاده ای را می طلبد.

اگر اراده چنین رفتارهایی را داشته باشیم، در جامعه جهانی به جایگاه مناسبی دست خواهیم یافت.



*مشاور اقتصادی استاندار اردبیل و استاد اقتصاد دانشگاه تبریز
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار