پیش از ظهر امروز؛

برگزاری سالگرد نسل کشی ارامنه در اصفهان

تابناک: همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، تاریخچه، محکومیت و مطالبات با حضور نمایندگانی از کشورهای ارمنستان، لبنان و فرانسه در اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 21 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در اصفهان پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان، اساتید دانشگاه‌های مختلف از سراسر ایران و همچنین اساتید دانشگاه‌های ارمنستان و جمعی از ارمنی‌های مقیم اصفهان برگزار شد.

گفتنی است که این مراسم با شعار «به خاطر دارم و حق می‌طلبم» همزمان با سایر کشورهای جهان برگزار شد.

در این همایش اساتید دانشگاه‌های مختلف به ایراد سخنرانی در زمینه‌های احیای مجدد تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان مسایل و دورنماها، تغییر اجباری دین و جذب کودکان یتیم ارمنی در دوران نسل کشی ارامنه، کشتار ارمنیان در ولایت باکو و مجرمیت زمامداران ترک و آذری، چشم‌اندازهای حقوقی و سیاسی، جبران پیامدهای نسل کشی ارامنه، تاریخ تمدن ارمنستان در تقابل با جعل تاریخی ترکیه و آذربایجان، ارمنستان در اسناد و منابع تاریخی و جغرافیای عثمانی و پارادوکس‌های حقوقی نسل کشی ارامنه به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش مهر، در سال ۱۹۱۵ میلادی (برابر با ۱۲۹۴ شمسی) در خلال جنگ جهانی اول و با فرصتی که جنگ فراهم آورده بود، امپراتوری عثمانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده در شب ۲۴ آوریل صد‌ها تن از رهبران سیاسی و روشنفکران ارمنی را دستگیر و به قتل رساند.

بنابر برخی اقوال تاریخی، پس از آن در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی (برابر با ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۲ شمسی) بیش از ۱.۵ میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی بر پایه طرح و برنامه‌ریزی مسنجم سردمداران امپراتوری عثمانی و در اجرای سیاست‌ نژادپرستانه حزب حاکم در آن زمان به نام اتحاد و ترقی، ملقب به ترک‌های جوان به قتل رسیدند.

صد‌ها هزار ارمنی با برنامه‌ریزی قبلی به بی‌رحمانه‌ترین شکل کشته یا تبعید شدند و باید گفت ارمنیان ارمنستان غربی در داخل سرزمین اجدادی خود قربانی اولین نسل‌کشی قرن بیستم هستند که به فجیع‌ترین شکل ممکن به‌وقوع پیوست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار