مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

تولیدات حوزه باید برای جهان قابل عرضه باشد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تولیدات ما در حوزه باید برای جهان قابل عرضه باشد و رنگ و لعاب جهانی داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 26 January 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر پنجشنبه در همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه امام موسی کاظم(ع)  برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: حوزه آزاد از افتخارات حوزه های علمیه به شمار می رود و شورای مدیریت حوزه های علمیه به ارتقا و صیانت از آن تأکید دارد که در پی آن صدها درس در رشته های مختلف ارائه می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: حوزه آزاد میراث تاریخی حوزه های علمیه به شمار می رود که می بایست تکیه گاه مهمی برای تولید علم باشد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: از دل همین حوزه آزاد و تاریخی؛  چهره‌ های بزرگی همانند علامه طباطبایی تربیت شده اند  که تولیدات علمی بسیاری داشتند.

وی با اشاره به برگزاری دروس مختلف خارج در حوزه علمیه قم گفت: امروز مراجع تقلید در زمینه اقتصاد و مسایل بانکی با غم و اندوه سخن می گویند که این امر، چیز کمی نیست و باید تولیدات حوزه های علمیه در این عرصه ها چشمگیر باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت : نظام اسلامی، جامعه امروز و جهان معاصر در حوزه های فقهی،  کلامی و تفسیری نیازهایی دارد که حوزه‌ باید بدان پاسخ دهد.

امام جمعه قم عنوان داشت: حوزه های علمیه از نقشه علمی باید برخوردار باشد که در حال حاضر در حال تولید اسناد راهنما در این عرصه هستیم.

وی بیان داشت: راهبری علوم انسانی یک ضرورت است که انجمن های علمی مختلفی که در حوزه علمیه قم راه اندازی شده مراکز خوبی به شمار می رود که دارای ظرفیت های مناسبی در این عرصه هستند هرچند که ساماندهی آنها امری اجتناب ناپذیر است .

وی با بیان اینکه باید به مقالات و همچنین مجلات علمی نیز توجه لازم صورت گیرد افزود : امروز بیش از ۱۰۰ مجله در حوزه علمیه قم منتشر می‌شود که البته نیازمند رتبه بندی  و ارزش گذاری هستند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برخی از تولیدات علمی نباید منتظر انتشار کتاب باشند افزود: برخی از مطالب علمی می‌توانند در مجلات علمی و تخصصی به چاپ برسند و نباید منتظر نگارش آن در یک کتاب شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز میان تولیدات موجود با نیازهای جهانی فاصله داریم افزود : تولیدات ما در حوزه باید برای جهان قابل عرضه باشد و رنگ لعاب جهانی داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور  افزود: بسیاری از همایش های علمی همانند همایش کتاب سال حوزه که در حوزه برگزار می‌شود نیازمند رتبه بندی هستند که باید بر اساس شاخص های اصیل علمی ارزش گذاری شوند.

وی با بیان اینکه باید برای فعال شدن جریان های مختلف علمی کارکرد افزود :حوزه امروز ما ؛ صاحب سبک ،ادبیات و زبان است که این هم از افتخارات حوزویان  به شما می رود و در فقه اسلامی نیز عرصه های بسیاری وجود دارد که باید مورد بازشناسی قرار گیرند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت: تحقیق و پژوهش در حوزه منهای اندیشه و فلسفه اسلامی امکان پذیر نیست.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار