چین به آمریکا: به رهبر تایوان اجازه توقف در خاک آمریکا داده نشود

چین به دولت آمریکا در خصوص توقف «تسای اینگ ون» رهبر تایوان در خاک آن کشور برای سفر به آمریکای لاتین هشدار داد و از این کشور خواست میزبان وی نباشد.
کد خبر: ۳۵۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 30 December 2016
به گزارش تابناک : وزارت امور خارجه چین روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که «تسای» ماه آینده میلادی در جریان سفر به آمریکای لاتین در خاک آمریکا نیز توقف خواهد کرد و پکن از واشنگتن می خواهد اجازه چنین کاری به او داده نشود.
چین به شدت نگران فعالیت های رهبر تایوان و نیات استقلال طلبانه او است و اداره امور تایوان در دولت چین، وی و دولتش را بزرگترین تهدید برای کشور می داند.
در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: نیت رهبر تایوان از این اقدامات مشخص و واضح است و پکن از واشنگتن می خواهد به او اجازه ورود به خاک آمریکا را ندهد.
بیانیه ابراز امیدواری کرده است که آمریکا با پایبند بودن به اصل «چین واحد» مانع از انجام این کار شود و نگذارد روابط دو کشور خدشه دار گردد.
چین نگران است که مبادا توقف خانم «تسای اینگ ون» در آمریکا در نزدیکی روزهای مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریکا در بیستم ژانویه، او قصد دیدار با ترامپ را داشته باشد.
آمریکا در سال ۱۹۷۹ میلادی روابط با تایوان را قطع و مناسبات رسمی با چین برقرار کرد اما برای اولین بار در اوایل ماه جاری میلادی ترامپ تلفنی با تسای گفت و گو کرد؛ گفت وگویی که خشم چین را به دنبال داشت.
در سال های ۱۹۹۰ میلادی تایوان ۳۰ متحد دیپلماتیک داشت که در حال حاضر شمار آنها به ۲۱ کشور کاهش یافته است که عمدتا کشورهای کوچک و فقیر آمریکای لاتین هستند.
گزارش ها حاکیست، تسای بین روزهای هفتم تا ۱۵ ژانویه از کشورهای هندوراس، نیکاراگوا، ‌گواتمالا و السالوادور دیدار خواهد کرد.
چین و آمریکا اصول مربوط به نحوه برخورد با موضوع حساس تایوان را بر اساس بیانیه های مشترکی که در سال های 1972، 1978 و 1982 امضا شده است تعیین کرده اند که مخالفت با هر گونه حرکت استقلال طلبانه تایوان از چین مهمترین بخش این توافقات است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریکا از حکومت این جزیره، همواره از چالشهای جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریکا بوده است.




منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار