اجراي پايلوت طرح ملي مديريت جامع حوزه‌های آبخیز در خضرآباد

کد خبر: ۳۴۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱ 24 December 2016
به گزارش تابناک یزد،طرح ملي مديريت جامع حوزه‌های آبخیز به صورت پايلوت در 13 روستاي حوزه آبخیز خضر‌آباد استان يزد اجرا مي‌شود.

دكتر "محمدرضا فاضل‌پور" مدير اجرايي استانی اين طرح در اين رابطه تصريح كرد: طرح ملي مديريت جامع حوزه‌های آبخیز از سال 1393 توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع در 31 حوزه پايلوت در كشور شروع به كار كرده است.

وي هدف از اجراي این طرح را برنامه‌ريزي جامع و هماهنگ منابع در حوزه آبخيز به منظور حفظ، احياي و بهره‌برداري معقول از منابع طبيعي و جلوگيري از بروز اثرات زيانبار در محيط زيست عنوان كرد.

به گفته‌ي فاضل‌پور، اين طرح با انجام انسجام سازماني، توانمند‌سازي سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي، تشكيل سازمان‌ها و نهاد‌هاي مردمي به دنبال مديريت پايدار به منظور دستيابي به امنيت غذايي، سودآوري، كاهش فقر، حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست و توسعه روستايي است.

وي تاكيد كرد: در اين طرح، برنامه‌ريزي بر اساس حوزه با انسجام سازماني و با نقش و مشاركت مردم انجام مي‌شود.

مدير اجرايي استاني اين طرح همچنين با اشاره به انتخاب حوزه آبخير خضرآباد به عنوان حوزه پايلوت انتخاب شده براي اجراي طرح مديريت جامع حوزه آبخيز در استان یزد، خاطرنشان كرد: اين حوزه با مساحت 42 هزار هكتار در فاصله 40 كيلومتري از مركز استان و از نظر سياسي جزء شهرستان اشكذر است.

وي از انتخاب 13 روستاي موجود در اين حوزه‌ي آبخيز به عنوان روستاهاي هدف طرح خبر داد و از دلايل انتخاب اين حوزه علاوه بر معيار‌هاي فني به  دارا بودن شرايط اقليمي و اجتماعی اين حوزه اشاره كرد و گفت: اين حوزه نمود و معرف كل استان و شاخصی از مناطق خشك و نیمه خشک است.

فاضل‌پور اقدامات صورت گرفته در راستاي تحقق اهداف طرح تاكنون را شامل تشكيل كارگروه استاني به رياست معاونت عمراني استاندار و دبيري اداره كل منابع طبيعي و آبخیزداری و عضويت مديران كل ارگان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي (اجرايي و تحقيقاتي)، تشكيل كارگروه شهرستاني به رياست فرماندار اشكذر، دبيري اداره منابع طبيعي شهرستان اشکذر و عضويت ادارات شهرستان، تشکیل کمیته فنی بین بخشی و شروع توانمندسازي جوامع محلي در سه روستای هامانه، کذاب و خضرآباد به صورت پايلوت بيان كرد.

اين مسئول در پايان نيز ابراز اميدواري  كرد كه با پيشرفت طرح و كمك و همراهي مسئولين، مردم و نهادهاي مردم‌نهاد بتوان گام موثري در دستيابي به اهداف طرح برداشته شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار