رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در همایش روی پوست شهر؛

زنگ های هشدار در حوزه آسیب های اجتماعی به صدا درآمده است

کد خبر: ۳۴۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ 11 December 2016

به گزارش تابناک خوزستان، به منظور بررسی و پیشگیری آسیب های اجتماعی همایشی با عنوان روی پوست شهر موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛ مسئولان و دغدغه ها توسط سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز با حضور مسئولان استانی و کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی ایران برگزار گردید. در بخشی از همایش دکتر کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اظهار کرد: جامعه ایران در حوزه آسیب های اجتماعی در سه محور بسیار آسیب پذیر بوده است. محور اول انکار آسیب های اجتماعی موجود در جامعه کنونی ماست. در طول سی سال گذشته بروز هر گونه آسیب در حوزه مسائل اجتماعی کشور را زیر پوست شهر فرض می کردیم در صورتی که آسیب های اجتماعی روی پوست شهر قرار دارند و این موضوع سبب گردید که امروز در حوزه آسیب های اجتماعی به نقطه نامطلوبی برسیم.

محمدی در ادامه افزود: مدیریت در حوزه آسیب های اجتماعی در کشور قیاس رودخانه ای است این بدان معنی است که مسئولان امر ریشه بروز آسیب های اجتماعی در جامعه را شناسایی نکرده و در عدم بروز آسیب های اجتماعی اقدامات موثری به کار نگرفته اند. نگرش انکار در مسئولین مهمترین دغدغه در افزایش آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به وضع اسفناک استان خوزستان در حوزه آسیب های اجتماعی تصریح کرد: استانی که مشهد شهدای ایران است در حوزه بروز آسیب های اجتماعی وضع بسیار نامطلوبی دارد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در ادامه افزود: دومین محور آسیب پذیری جامعه ایران نگاه تک بعدی به آسیب های اجتماعی است. نگاه تک بعدی سبب تشدید بروز آسیب های اجتماعی می شود. آسیب های اجتماعی همانند شبکه ای درهم تنیده اند و یکدیگر را تشدید می کنند.

محمدی تاکید کرد: زمانی در حوزه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی موثر خواهیم بود که نگرش انکارانه و تک بعدی در جامعه حذف شود.

وی افزود: عدم تعریف متولی خاص برای هر کدام از آسیب های اجتماعی در جامعه ایران مهمترین عاملی است که سبب عدم کاهش آسیب های اجتماعی شده است.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه آسیب های اجتماعی باید همه جانبه بررسی و نسبت به رفع آنان اقدام شود، اذعان کرد: نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش کشور ناکارآمد و فرسوده است و جز افسردگی و ایجاد رقابت های بیهوده بسته کارآمدی در حوزه تعلیم و تربیت به کودکان ما ارائه نکرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر باید پیشگیری را در حوزه آسیب های اجتماعی آغاز نماییم زیرا در ده سال آینده با دو سونامی ارتباطات نامشروع جنسی و اعتیاد صنعتی در حوزه آسیب های اجتماعی در شهرهای تهران، مشهد، اهواز و اصفهان روبرو خواهیم بود. 

محمدی در ادامه تصریح کرد: روز به روز بر دامنه فقر و اعتیاد افزوده می شود و ما به عنوان متولیان امر فقط نظاره گر بار منفی اینگونه آسیب ها در جامعه هستیم.

وی در ادامه به محور مهم آسیب های اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره نمود و بیان کرد: اعتیاد، حاشیه نشینی طلاق، فساد اخلاقی و نقاط بحران مهمترین محورهای حوزه آسیب های اجتماعی به شمار می روند که از همینک باید در جهت کنترل و پیشگیری از بروز روز افزون آن اقدمات موثری از سوی مسئولان و متولیان امر صورت گیرد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان و مردان خوزستانی در مقایسه با ادوار گذشته افزایش چشمگیری داشته است. مناطق حاشیه ای شهر اهواز در حال حاضر بالغ بر نیم میلیون نفر جمعیت دارد که باید در عدم گسترش آن اقدام شود زیرا شهر اهواز به لحاظ  شرایطی که در حوزه آسیب های اجتماعی دارد حتی یک مهاجر را پذیرا نخواهد بود و در این خصوص شهرداری اهواز باید تدابیر لازم را جهت عدم گسترش حاشیه های شهر به کار گیرد.

محمدی در پایان با اشاره به کاهش شدید سرمایه های اجتماعی در شهر اهواز افزود: سرمایه های اجتماعی که عامل اصلی پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه به شمار می روند در کلانشهر اهواز کاهش چشمگیری داشته است زیرا حس تعلق پذیری در اهواز کاهش یافته است.

در اهواز بسیاری از آسیب ها به خطوط قرمز نزدیک شده اند و این باید گوشزدی برای مسئولین سیاسی و اجتماعی استان باشد تا رسیدگی کنند. با توجه به افزایش جمعیت کلانشهر اهواز بروز برخی از آسیب ها طبیعی است و با توجه به تضارب افکار و آرا درصدی از آسیب های اجتماعی گفته شده قابل پیش بینی است اما زمانی که این درصد از حد استاندارد بالاتر رود زنگ های خطر به صدا در می آیند.      


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار