حق آبه های زیست محیطی استان را مطالبه می کنیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم با بیان این که باید به دنبال تامین حق آبه های زیست محیطی استان باشیم گفت: با اولویت زیست محیطی، این نیاز آبی را از دولت پیگیری می کنیم تا تصمیم های اساسی برای حق آبه ها گرفته شود.
کد خبر: ۳۳۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 21 November 2016
به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسگر افزود: زمانی که حق آبه های زیست محیطی و کشاورزی به استان قم اختصاص پیدا کند با رها سازی آن می توان تا حدی از مشکلات زیست محیطی و ریزگردها جلوگیری کرد ضمن این که بیش از 90 درصد مصرف آب کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: کاهش بارندگی در استان قم بر روی روان آب ها طی دو سال تاثیر گذاشته است. 

وی با اشاره به وضعیت سفره های زیرزمینی درقم گفت: در سطح استان برداشت غیر مجاز از چاه های مجاز باعث شده است تا آب سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کند و به دنبال آن شاهد خشکسالی و دو چندان شدن معضلات زیست محیطی باشیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم ادامه داد: 250 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از چاه های مجاز در استان قم انجام می شود این در حالی می باشد که ساعت کارکرد مجاز در پروانه های کشاوری سه هزار ساعت است، در حالی که میانگین استفاده حدود هشت هزار ساعت است که بیش از دوبرابر حد مجاز می باشد از این رو باید با نظارت و نصب کنتورهای هوشمند از برداشت های بی رویه جلوگیری شود. 

حاج حسینی مسگر با اشاره به وجود سه هزار و 850 حلقه چاه غیر مجاز در استان گفت: این چاه ها بدون داشتن پروانه حفر می شود که باید نسبت به وضعیت این ها اقدام شود ضمن این که برداشت قابل توجهی از چاه های غیر مجاز صورت نمی گیرد و بیشترین برداشت ها از چاه های مجاز و دارای پروانه است. 

وی افزود: همچنین تعدادی از چاه های کشاورزی در استان قم وجود دارد که تغییر کاربری داده است ولی همچنان شاهد برداشت از این چاه ها هستیم که باید نسبت به پر کردن این چاه ها اقدام جدی صورت بگیرد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی از چاه ها که مورد استفاده برخی نهادها قرار گرفته بود شناسایی و وضعیت آنان ساماندهی شد. 

وی با بیان اینکه باید برخورد جدی با متخلفان حفاری چاه های غیر مجاز صورت بگیرد گفت: چاه ها در مکان باغ ها است که حریم شخصی افراد است از این رو به دور از چشم بازرسان است همچنین امکانات و اعتبارات دولتی لازم جهت برخورد با متخلفان و پر کردن چاه های غیر مجاز بسیار کم است و این امر باعث شده است تا متخلفان به راحتی بتوانند چاه ها را حفر کنند. 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار