فعالیت ۴ هزار چاه غیرمجاز در همدان

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور با بیان اینکه امروز از آب‌های تجدیدناپذیر بیش از اندازه استفاده می‌کنیم، گفت: در حال حاضر 4 هزار چاه غیرمجاز در استان فعال است که هیچگونه نظارت،‌ کنترل و برنامه‌ای بر نحوه برداشت آنها نیست.
کد خبر: ۳۱۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 25 October 2016
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور گفت: در حال حاضر 4 هزار چاه غیرمجاز در همدان فعال است که هیچ نظارت،‌ کنترل و برنامه‌ای بر نحوه برداشت آنها نیست.

به گزارش فارس،عبدالله حدادی درنشست خانه کشاورز با بیان اینکه کشاورزی مشتمل بر آب، گیاه و زمین است، اظهار کرد: آب، مهمترین فرآیند توسعه در کشاورزی است که وظیفه اخلاقی هر فرد صیانت از آن به عنوان یک امانت برای آیندگان است.

وی با تأکید بر اینکه از 75 درصد آب موجود در کره زمین تنها 3 درصد آن قابل استفاده برای انسان است، گفت: یک میلیارد نفر از جمعیت جهان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و سالانه 50 هزار نفر به دلیل عدم دسترسی به آب سالم جان خود را از دست می‌دهند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور بیان کرد: ایران با 1.1 درصد وسعت جهان، 0.01 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده و 0.36 درصد آب جهان را با میانگین نزولات 244 تا 242 میلی‌متری در اختیار دارد.

*آب دغدغه بزرگ کشاورزان استان همدان

وی موقعیت استان همدان را در منطقه نیمه‎خشک دانست و افزود: امروز دغدغه بزرگ کشاورزان آب در استان همدان است و صیانت لازم از سوی مسؤولان در این خصوص صورت نگرفته است.

حدادی با بیان اینکه بیشتر اشتغال استان در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: باید سرمایه‌های فکری و مالی بیشتری در این بخش معطوف شود و بازنگری درخصوص مسائل مختلف از مرفه‌سازی کشاورزان تا موارد مهم دیگر برای توسعه کشاورزی صورت گیرد.

وی به گزارش ناسا درخصوص ایجاد خشکسالی در 45 کشور دنیا در 30 سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: ایران نیز جزء 45 کشور اعلام شده و در رتبه چهارم است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور با بیان اینکه امروز از آب‌های تجدیدناپذیر بیش از اندازه استفاده می‌کنیم، گفت: در حال حاضر 4 هزار چاه غیرمجاز در استان فعال است که هیچگونه نظارت،‌ کنترل و برنامه‌ای بر نحوه برداشت آنها نیست.

وی با تأکید بر اینکه در خانه کشاورز کشور در سطح کلان برنامه‌ریزی برای حمایت از حقوق کشاورز صورت می‌گیرد، یادآور شد: در کشور با توجه به اقلیم و عادت کشاورز در هر منطقه یک محصول کشت می‌شود که در همدان کشت و تولید سیب‌زمینی بسیار است.

حدادی قیمت تخلیه هر کیلو سیب‌زمینی با کیفیت همدان را در تهران 300 تومان دانست و اظهار کرد: با توجه به امکانات، کشاورزان امروز تمام نقاط کشور را مطالعه می‌کنند و به مسائل آگاهی دارند.

وی با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه تنها مشکل چاه‌های غیرمجاز نیست، گفت: برخی چاه‌های مجاز نیز برداشت بیش از اندازه دارند که سبب افزایش وسعت کشت و عملکرد بیشتر و به دنبال آن عرضه بیشتر محصول و افت قیمت می‌شود.  

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور خاطرنشان کرد: معتقدیم با مکانیزه و صنعتی کردن کشاورزی تا حدودی می‌توانیم از مشکل کم‎آبی جلوگیری کنیم و در صورت عدم تحقق این مهم در آینده بسیار نزدیک اکثر چاه‌ها خشک و کشاورزان بیکار خواهند شد.

وی با بیان اینکه به منظور تحقق مکانیزه و صنعتی کردن کشاورزی و بحث آب مجازی معتقدیم نباید محصولات پرآب‌بر کشت شود، افزود: در صورت ارائه الگوی مشخص و تدوین سیاست‌ها و فرهنگسازی، کشاورزان مشکل و بحران آب را درک خواهند کرد.

نماینده نظام صنفی کشاورزی استان همدان نیز بیان کرد: مشکلات بخش کشاورزی موضوع جدیدی نیست و مسؤولان کشوری نیز این موضوع را می‌دانند.

رضا مسعودی الگوهای رفتاری و گفتاری نامناسب با کشاورزان را نیازمند اصلاح دانست و ادامه داد: همیشه کشاورزان را محکوم می‌کنند که محکوم کردن سبزی‌کاران حاشیه فرودگاه به آبیاری با آب فاضلاب است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

*نگاه به اقتصاد کشاورزی در ایران مبتنی بر اقتصاد کشاورزی نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نگاه به اقتصاد کشاورزی در ایران مبتنی بر اقتصاد کشاورزی نیست، خاطرنشان کرد: این نگاه در ایران برگرفته از اقتصاد لیبرالی غرب و شرق است.

نماینده نظام صنفی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در کشور صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خوب نداریم، یادآور شد: در همدان نیز برخورداری از صنایع تبدیلی و بسته‌بندی صفر بوده که علت آن عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل نبود ارزش افزوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار