حفظ مازاری‌های یزد با معرفی به گردشگران

کد خبر: ۳۰۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶ 09 October 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد اعلام كرد: مازاري‌هاي يزد، مي‌توانند به يکي از قطب‌هاي گردشگري استان تبديل شوند.
"محمدرضا نصيري" عنوان کرد: پيشه مازاري از مشاغل اصلي يزد در گذشته‌هاي نه چندان دور است، زماني که تاجران يزدي رفت و آمد خود را به هند و پاکستان و کشورهاي حوزه خليج فارس آغاز کردند، مازاري رونق بسياري گرفت زيرا تاجران حناي يزد را به اين کشورها مي بردند و حناسابي به اين ترتيب يکي از مشاغل اصلي استان يزد شد و حناي يزد نيز شهرتي اساسي گرفت.

وي افزود: تاجران در آن زمان در سفرهاي خود، ادويه‌هاي به اصطلاح نکوبيده را نيز کم‌کم به مازاري‌هاي يزد وارد کردند و به اين ترتيب برخي از مازاري‌ها علاوه بر حناسابي، سابيدن ادويه‌هايي نظير فلفل، دارچين و ‌زنجبيل را نيز آغاز کردند.

اين مقام مسئول تصريح کرد: به نظر مي‌رسد يکي از دلايل شکل‌گيري مازاري‌ها دريزد وجود خشکي بيش ازحد هواي اين شهر باشد، از آنجايي که حناي سابيده شده در مقابل دو پديده رطوبت و نور به شدت حساس است، يزد بهترين مکان براي ساخت مازاري‌ها بوده است.

وي خاطرنشان كرد: مازاري صالحي‌زاده و مازاري مشروطه در استان يزد به شماره ‎3‎0‎1‎3‎5 و ‎1‎3‎7‎0‎1 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده‌اند و قدمت آنها به دوران قاجار بازمي‌گردد.

به گفته‌ي نصيري، در خيابان کاشاني يزد، کوچه‌اي به نام کوچه مازاري وجود دارد که در آن مغازه‌هايي به قدمت ‎80 تا ‎100 سال وجود دارند و اکنون به کار مازاري مشغول هستند که اين کوچه تاريخي نيز در سال 91 با شماره ‎3‎0‎8‎4‎2 در فهرست آثار ملي کشور ثبت شده است.

اين مقام مسئول يادآور شد: به طور قطع اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نيز مي‌تواند با برنامه‌ريزي و هدايت گردشگران به اين سمت، ضمن زنده نگاه داشتن اين پيشه قديمي و ارزشمند يزد، صنعت گردشگري را نيز رونق بخشد
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار